News:

No significant change

Main Menu

hmm genomtänkt?!

Started by Obizzz, May 28, 2003, 12:47:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

En slutsats kan man dra av diskussionen här. Det är jävligt synd att vi bor så utspridda. Skulle gärna sitta ner med gänget här från NoSiG och diskutera över en bira lite då och då! :D

(Ctrl har givetvis tokfel om att fler vapen = bättre, om jag läste det rätt, men det får gå för den här gången ;))

/ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Ja, Ctrl's inlägg valde jag faktiskt att beakta som ett skämt, hoppas verkligen inte att du menade det där med fler vapen i hemmet, Magnus! :-OO
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Clark

Jag ska inte uttala mig om huruvida Ctrls inlägg var skämt eller inte, men han har faktiskt rätt i en del saker.

Det enda som en begränsning av vapen i hemmen ger är att de som är intresserade av jakt och skytte inte kan ägna sig åt sina intressen. Det hjälper ingenting mot de brottslingar som använder vapen, de har vapen ändå. Detta visar bl.a. statistisk från Tyskland där endast 13 promille av alla vapen som användes i brott med vapen var legala. Så ett totalförbud skulle endast innebära att dessa 13 promille skulle försvinna, vilket är försumbart. Detsamma ses i England där alla handeldvapen har förbjudits, med i stort sett ingen minskning av vapenbrott som följd.
Ett samhälle där alla legala vapen förbjuds leder till ett samhälle där endast kriminella är beväpnade (och även polisen, dock inte i England).

Nu låter det som jag är för en total legalisering av alla vapen, vilket jag naturligtvis inte är. De lagar som för tillfället gäller i Sverige är mycket bra. Dvs. jägarexamen som krav för att få inneha jaktvapen, och ett medlemskap i pistolskytteklubb i två år (tror jag) för att kunna inneha handeldvapen. Fungerar bra, men det finns definitiva antydningar hos en del politiker att det ska dras åt hårdare, vilket bara skulle drabba de som är intresserade av jakt och skytte.

Bara min åsikt förstås, men jag tillhör ändå en av dem som är intresserad av jakt och skytte och vill också fortsätta vara det.

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Horizon

Okej, det var att ta i lite när jag kallade det för skämt. Förlåt Magnus.

Jag reagerade väl lite på att det pratades om mer vapen i hemmen, samt statistik från USA, där NRA just nu lobbar för fler vapen i de amerikanska hushållen.

Jag är av den bestämda uppfattningen att vapen absolut inte hör hemma i vår vardag, således skall de inte heller förvaras hemma, utan i anslutning till exempelvis lokaler för skytte osv.

Det handlar om att få barn och ungdomar (som ju är vår framtid) att vapen är något man tar till i allra sista hand, när alla andra metoder fallerar. Därmed anser jag att man ska låta bli att "avdramatisera" vapen i hemmet. Vapen är vapen och inget annat. Med ett vapen kan du döda en annan människa och det tycker jag är ganska skrämmande.

Sen att jag själv är vapenfetischist och stor anhängare av stora explosioner är en annan sak, hur knepigt det än må låta. Men jag tror nog att jag håller mig till att skjuta och spränga saker i min dator i alla fall... :)

P.s. Kan lika gärna meddela direkt att jag inte heller klarar av tanken att folk skjuter djur för nöjes skull (ja just det, DU Clark :D ). Jag skulle gråta i tio år om jag tvingades skjuta en liten skata... :-X

MEN, jag accepterar att det finns folk som har det intresset och ni får gärna fortsätta med det, om ni bara lovar att vara barnhärtiga mot de stackars små fina rådjren, och ger dem en snabb död... ;)

*snyft*

D.s.

Clark

Du måste skilja på vapen och vapen också. Vapen kan döda människor, men de allra, allra flesta vapen som folk innehar har ett annat syfte, t.ex. jakt, sportskytte m.m. Och det är därför också självklart att ett vapen med dessa syften ska få innehas i hemmen.

Angående dödandet av oskyldiga djur för nöjes skull. Jakt är inte enbart ett nöje som folk gör för att det är kul. Det handlar precis lika mycket om viltvård och att utnyttja en tillgång. Älgjakten är t.ex. en av de största tillgångarna landsbygdborna har till dels livsmedel och också ekonomiskt. Dessutom behövs jakten för att upprätthålla rätt balans i naturen, och jaktens syfte är att ta del av det överskott naturen ger. Att det sedan är spännande och kul att jag är ju en bonus, men det är inte hela syftet till att jägare jagar.
Och jag lovar Horizon, att alla djur jag och alla jägare jag känner får för oss att skjuta på får en så smärtfri död som det bara är möjligt.
Dessutom förstår jag inte tanken om att jakt är så förfärligt, medan det är helt ok att käka hamburgare m.m. från djur som de allra flesta falla har haft ett mycket sämre liv och en fullständigt industriell avrättning än rådjuret som har växt upp i det fria.  

Det jag reagerar mot är den allmänna inställningen att alla vapen är utav ondo, och att allt sådant bör förbjudas. Vilket endast leder till att jägare och fritidsskyttar drabbas, medan brottslingarna fortfarande är beväpnade då inga förbud hjälper mot deras vapeninnehav. Och folk, även Horizon, måste förstå att det inte är vapnet som dödar människor utan den som håller i det.

/C

Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
SB Live! 5.1

Horizon

Hmm, jag kanske skulle låta det här ämnet vara helt och hållet... tanken var mest att dela med mig av en känsla jag har. Känslan av att mer vapen aldrig kan skapa mindre lidande och varaktig fred. Själva jakt-grejen var från början mest en pik och på skoj. Jag är så inkonsekvent som jag kan bli, när jag sitter med min hamburgare i handen på McDonalds...

Clark

Jag förstår dig Horizon.

Och det jag ville säga framförallt är att det absolut inte är givet att om vi förbjuder alla vapen så blir det bättre. Men samtidigt tror jag definitivt inte att det blir bättre av att öka antalet vapen, men att det inte nödvändigtvis blir så mycket sämre...
Och jag vet inte riktigt vad "varaktig fred" har att göra med hur många vapen civilbefolkningen har, utan det beror nog mer på andra saker såsom politik och religion.
Och det tänker jag definitivt inte gå in på just nu...

Jag förstår din skojfriskhet Horizon, och jag tar inte ditt inlägg på så stort allvar förutom att jag inte kan låta bli att ta tillfället i akt och förklara lite för dem som kanske inte har förstått vad jakt innebär, och att vapen kan vara ett intresse utan att det innebär att man vill ha ihjäl folk.

/C
Clark

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
SB Live! 5.1

ft

13 promille av alla vapen som används i brott i Tyskland är legala? Och hur många av de illegala vapnen hade funnits på den illegala marknaden om de hade haft hårdare kontroll på vapnen i samhället... ?

Ja, i ett land med mycket vildmark och hemvärn är det inte så konstigt om mängden garderobifierat pangpang per capita är stor. Det är skrämmande när man kommer hem till folk och hittar en AK4 i hallskåpet med slutstycke och ammunition på hatthyllan... samtidigt som jägare måste investera massor i vapenskåp. Men vi har ändå fan så mycket hårdare koll och krav än i många andra länder. Ergo, mindre problem. Och då har det ändå skjutits jäkligt mycket på senare år tycker jag, varenda natt är det något.

Skall upp och jaga ripa i Lappland i September, f ö. Härligt! Men håller mig till kulgevär. Nehej, lär inte träffa något förutom kottar men hellre det än hagel (som jag inte kan med ändå).

Ha det!
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus