News:

No significant change

Main Menu

TrackIR - kan de va nå't?

Started by Viggo3, April 10, 2003, 23:13:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Viggo3

Hej på er!

Tänkte jag skulle försöka utnyttja en smula av expertisen
här på brädan och höra om det är någon som vet nåt om TrackIR?
Om det är någon som köpt den och i så fall om det funkar som det ska?

Inget strul som med andra grejor som marknadsförs som
Guds gåva till flygsimulanten?

Vilken är bäst tror ni? eDimensionals eller Naturalpoints?
Eller är det samma apparat som säljs på två håll?
De är mkt lika varann och båda har (TM) efter namnet.
Vet nån hur det ligger till med den saken?

Mycket frågor, men jag skulle bli glad om någon som vet
har tid och lust dela med sig. :p

Själv blir jag int' klok på saken

/V

Dubble0zero

Jag har track IR, den fungerar utmärkt i IL2 och MSFS 2002 (nu när det funkar)...
det är helt klart något som hjälper om man vill kunna spana på horisonten lite bättre i flygspel... den funkar välldigt bra om man har mouse look i spelen du vill spela, annars så är det bara FS 2002 som den funkar i för att det finns innbyggt stöd i drivrutinerna för det...

Sen så kan du ju förståss använda de istället för musen i vilka sammanhang som hellst, men jag skulle inte rekomendera det... det är ytterst krångligt att ha sådan precision med huvudet, det är väl mest träning antar jag, men jag ser ingen praktisk användning för det... och så kan man ju styra med det om du spelar FPS, men det är inte heller nåt att rekomendera av samma skäl...

Fast som sagt, det är utmärkt att ha när man flyger, man får en bättre kännsla för vart man är och vilket håll som är frammåt...

Edimentional säljer Naturalpoints grejjor... det är samma, fast när man köper de från Edimentional så har de i sin tur köpt de från Naturalpoint tror jag...
Jag vet i alla fall att det är samma grejjor... drivrutinerna och så får man ladda ner från naturalpoint även om man har köpt dem från Edimentional...
...000... =)

loke

Jag har en TrackIR, och jag rekommenderar verkligen alla all skaffa en.

Först och främst, det finns bara en tillverkare av TrackIR och det är Naturalpoint. eDimensional är återförsäljare.

En TrackIR har två olika sätt att arbeta. Det första är som en rel mul-emulering och det var tidigare det enda sättet att använda den. Detta sätt fungerar i alla simulatorer som har mouselook. Problemet med detta är att simulatorn inte vet när man tittar rakt framåt vilket innevär att man måste centrera om hela tiden. Jag har själv väldigt svårt att använda den på detta sättet och om det inte gick på något annat sätt skulle jag inte anse att det var värt pengarna.

Det finns också ett sätt för simulatorn att läsa den exakta riktiningen som man tittar, och om den är anpassad för detta så slipper man alla centreringsproblem. Håller man huvudet på samma sätt hela tiden så kommer man också att alltid titta åt samma håll i simulatorn.

Den störa fördelen med detta är att rörelsen plötsligt blir väldigt naturlig. Man vet hela tiden åt vilket håll man tittar, även utan externa referenser. Det är svårt att förklara exakt men det bara funkar. Man blir förvånad hur automatiskt allting är.

De program som stödjer "enhanced mode" är: FS2K2, IL2 Forgotten Battles, Battle of Britain, Commanche Hokum och Strike Fighters. Den sistnämnda kommer att få support i nästa patch, tror jag. Någon som vet kan rätta mig.

Om du flyger de simulatorer jag nämnde så rekommenderar jag starkt att skaffa en. Du kommer aldrig att vilja sluta använda den. Om du hade tänkt att använda den med någon annan simulator som bara har mouselook (t.ex. Janes F18 eller Flanker 2.5 tror jag) så bör du testa först. Själv tycker jag inte om att köra på det sättet.

Jag har dessutom hört att LOMAC skall ha enhanced mode.

loke

QuoteOriginally posted by Dubble0zero


            Jag har track IR, den fungerar utmärkt i IL2 och MSFS 2002 (nu när det funkar)...
det är helt klart något som hjälper om man vill kunna spana på horisonten lite bättre i flygspel... den funkar välldigt bra om man har mouse look i spelen du vill spela, annars så är det bara FS 2002 som den funkar i för att det finns innbyggt stöd i drivrutinerna för det...

Du har lite gammal information. :-)  Se mitt meddelande ovan för en mer fullständing lista.

Dubble0zero

#4
Jag har bara testat de spelen, jag vet att det finns stöd för resten av de du nämde, men de har jag inte, så de kan jag inte uttala mig om...
Fast om de funkar lika bra som i IL2 så är det helt klart välldigt bra (hmm, lite konstig mening)... :)

*edit*
ok, nu förstår jag vad du menade... jag utryckte mig lite klumpigt där... men du har helt rätt... jag tänkte på de gamla drivisarna... *slut edit*
...000... =)

Viggo3

Tusen tack för infon, 000 och loke!

Så det funkar "sådär" i simmar som bara har vanlig mouselook,
men ypperligt i Il2, Il2FB och FS2k2? OK, det räcker för mig..
Vill ha! Om det blir fullt stöd för TIR i LOMAC oxå så är det ju ett måste.
Finns det någonstans att köpa den i Sverige,
eller är det utrikes-online som gäller?
Hur gjorde ni?

Vet ni nå't om F4 då?
Har för mig att om man håller ner högerknappen på musen så får man mouselook
i F4, men att känsligheten verkade bero på hur många fps man hade.
(hög fps = hyperkänslig mouselook -> oanvändbart)
Men kan man progga TIR så den emulerar högertrycket, tro?

/V

Dubble0zero

Jag beställe min från Edimentional, men jag tror att jag har hört att det finns att köpa någon stans i sverige...

I övrigt så har jag läst på endel Naturalpoint forum, och det var folk där som ville ha den till F4, och de lovade att lägga med det där med högerknappen i nästa uppgradering av drivrutinerna(nuvarande)... men jag har inte kollat ännu...
...000... =)

Viggo3

Ålrajt, ser hoppfullt ut allltså.

Hmm... Undrar om man kan övertyga flickvännen om att
en TrackIR är mer nödvändig än en ny dammsugare?

:-/

/V