News:

No significant change

Main Menu

Horizon flyger AVRO RJ 100

Started by Horizon, April 06, 2003, 11:56:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Hej på er gubbar. Horizonten återkommer för ett litet gästspel så här i april (har någon märkt att jag varit borta? :) ).

För cirka tre veckor sedan bestämde sig min dator för att börja krångla med mig. Sedan dess har jag levt på nåder och den startar bara när den känner för det. Har beställt ett nytt nätagg eftersom jag tror att det är det som är problemet.

Nåväl... Jag är precis hemkommen efter en vecka i franska alperna (Val d'Isere) och massor av sol och skidåkning. Trevlig liten ort, men attans så dyrt! :-/

Flög med Malmö Aviation och en av deras AVRO RJ 100 både ner och upp, och jag måste säga att det var ett härligt litet flygplan! Någon mer än jag som flugit AVRO? Kommentarer? Skulle vara kul att höra vad ni andra tycker om kärran (Bax? ;) ).

Flygintresserad är man ju, så pannan låg mest klistrad mot mitt lilla fönster hela resan. Linda tyckte att jag var ett mycket tråkigt resesällskap... :D

Noterade att det var ett ganska bra drag i AVRO'n under start. Mycket mer än i den Airbus 330 jag flög till Grekland i somras. Försökte få en titt i cockpit, men jag måste se ut som en talibankrigare eller något annat farligt, för jag fick kalla handen och en sur min som svar på min fråga. :-X

Satt och lyssnade på ljud och kikade på folks reaktioner och det är alltid lika kul att se folk svettas när landställen och klaffarna fälls upp... hoho... :D

En annan sak jag tänkte på var vilken bromsande effekt landställen hade när de fälldes ner. Det i kombination med att piloten drog av gasen gjorde att det nästan kändes som att någon trampade på bromspedalen i en bil. :)

Motvind fanns det gått om igår. Flög från Chambéry till Landvetter, med en mellanlandning på Sturup/Malmö. Mellan Chambéry och Malmö var vädret finfint, men med en del motvind. Melland Sturup och Landvetter hade vi en motvind på ca. 50 sekundmeter så vi kom bara upp i dryga 400 km/h istället för de 700 som var tänkta... :)  Noterade ett kraftigt vindbrus runt planet när vi kom upp i fart. Detta hörde jag inte på nervägen. Är detta vanligt, eller måste det blåsa mycket för att det skall höras mer in i kabinen?

Landningen på Landvetter blev som en tur i någon åkatraktion på Liseberg, men Erik satt så klart med ett stort leende på läpparna medan de andra passagerarna krampade runt armstöden... HÄRLIGT! :D

Nä, nu har jag tjatat så där länge igen. Dags att hämta tvätten och sedan kika på syrrans nya hundvalp. Ha det bra alla. Jag återkommer mellan varven (läs: När datorn släpper fram mig ;) ).

Kommentarer på AVRO'n och andra roliga flygetyg mottages gärna. Fick nytt liv i tankarna kring en pilotutbildning igår. :)

Hej hej.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

För de som vill se en bild på en AVRO RJ 100 fixade jag en länk HÄR

Noterade även att jag visst var lite pigg på smileys idag. Ber om ursäkt om jag skrattar för mycket, men jag är så glad att min dator fungerar en liten stund... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Trevligt å se dig igen Erik. :)
Clark å jag undrade var du hade blivit av.... Taliban var väl iofs inte en av teorierna men.. tja "smygfransos" är nog inte långt ifrån enligt vissa personer...  ;):D

Horizon

QuoteOriginally posted by ctrl

Vem vet kanske tryckte politerna ut luftbromsarna samtidigt som de fällde ut ställen (Hela baken splittas till två stora bromsplåtar, ser lite lustigt ut när de glömmer att fälla in dem innan de parkerar)


Haha, precis vad de glömde göra när de landade i Chambéry för att hämta upp oss. Såg precis som du säger lite lustigt ut, och det fräckaste av allt var den lilla wheelie-baren som stack fram mellan luftbromsarna... :p  (en liten fackverkskonstruktion med en lampa längst bak, för er som undrar).

Kom på en till kul sak som jag noterade vid starten från Chambéry. Piloten körde så långt ner i ändan på startbanan som var möjligt. Sedan gjorde de en göteborgare och linade upp. Efter det drog de på full gas med bromsarna nertrampade, vilket resulterade i att vingarna lyftes flera decimeter. Såg onekligen intressant ut... :)

Härligt tryck i ryggstödet när de släppte upp bromsarna... ahhh... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

Kul beskrivning Erik !

Jo RJ100 har många en åsikt om - föjande vandrings sägen får man höra inom flyget:

SAS MD80 ligger bakom MA RJ100 på väg mot holdingpoint för att starta.
Den sarkastiske SAS pilot frågar ATC om han kan få göra en intersection takeoff eftersom RJ`n bara har fyra apu`er.
(Auxiliary Power Unit - liten hjälp jet motor som oftast används för ström och pneumatik - eftersom SAS piloten kände sin manlighet sårad av att han bara hade två motorer mot RJ`ns fyra, eftersom dessa motorer är förhållandevis små så tyckte han att han vann en poäng där )
Malmö Aviation svarar med att öppna luftbromsarna och sända ut ett ljudligt prutt-ljud i etern :D

Överlag så klagar piloter över dåliga prestanda, det har blivit bättre med RJ100 men föregångaren BAE 146 var katastrof. Avron har begränsningar i såväl höjd och maxfart som gör att den inte är en höjdare för långa sträckor.
Själv har jag piskat mången RJ100 och BAE146 på sträckan Halmstad - Stockholm då Malmö Aviation och Skyways flög på samma avgångstid !

Att du upplevde mer drag i Avron än A330 beror nog på att startvikten och rotationshastigheten var betydligt lägre och därför upplevde du mer acceleration.

Vindbruset i kabin är oberoende av yttre vindar eftersom du alltid flyger med samma relativa vind vid samma hastighet - därimot så är det möjligt att dom använde long range cruise på ena sträckan med lägre hastighet. Parasit motståndet (luftmotstånd ej  lyftalstrande enligt Bernouilli ) ökar med kvadraten på hastigheten vilket gör stora skillnader vid höga farter.
Dessutom så ökar motståndet ytterligare i transsoniska fartområdet som i sin tur varierar med yttre temperatur - det finns många faktorer som kan påverka.

Swiss airline kallar sina BAE146 för "Jumbolina" pga fyra motorer.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Clark

Och hur var skidåkningen? :D

/C

Kul att ha dig tillbaks förresten :)
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Horizon

Bax:>> Tack för kul och bra information! :)  Några tilläggsfrågor: Är det vanligt att man varvar upp motorerna fullt och sedan släpper bromsarna vid start, eller är det bara när startbanan är kort? Hur stor är säkerhetsmarginalen i meter från punkten där man roterar och banänden?

Clark:>> Skidåkningen var fin. I början av veckan var det varmt (ca. 10-15 grader på e.m.) så snön var lite grynig (det hade varit strålande sol i sex veckor innan vi kom!), men under onsdagen snöade det ymnigt, så vi fick fint puder att åka i de sista dagarna. :D  Heineken smakade underbart på after-ski'n och man berusade sig med glädje varje dag! :)

Lägger upp bilder från semestern på mitt web-utrymme så att ni kan kika och bli avundsjuka :) ).

Länk till utrymmet finns HÄR.

Nu har jag monterat mitt nya Antec-agg, så jag kommer förhoppningsvis att medverka lite mer i fortsättningen (med reservation för eventuell trötthet beroende på att jag stiger ur sängen klockan 04.44 varje dag... ;) ). Det tar på krafterna att jobba Volvo...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Clark

Fina bilder Horizon :)

Jag är mycket avundsjuk... Jag vill också vara i Alperna  :-/
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1