News:

No significant change

Main Menu

Horizon flyger AVRO RJ 100

Started by Horizon, April 06, 2003, 11:56:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

mmm, jag förstår att du är avundsjuk, Clark. Det ska du vara. :)

Jag har ett beroende som yttrar sig i att jag måste åka ner till de höga bergen minst en gång vart 3'e år, annars får jag otäcka utslag och börjar jaga folk med yxa à la Jack Nicholson i The Shining. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Ja usch, jag vet hur det är. Tyvärr har jag ingen yxa så jag får gå loss med motorsågen =)
Mvh  - Stefan -


Bax

Precis som du säger Horizonten !
En så kallad static T/O görs iförsta hand av prestandaskäl, men ofta också för att få lite tillfredställelse för piloternas "racebrain".

Vad jag själv brukar göra om vi har lite pax (låg startvikt) är att välje ett specialläge för T/O thrust som ger extra kraft (tillskillnad från reduced T/O thrust som sparar motorerna) - detta är nämligen försvarbart eftersom man ibland måste testa systemen för extra thrust som måste fungera om man förlorar en motor.
Därefter görs en static T/O med en kraftig rotation (hög stig vinkel ger en extra sematogravisk sensation av acceleration) - det hör till att man vill lära känna planets prestandagränser !
Dessutom flygar man manuellt och bankar hårdare - allt för att ge oss själva och eventuellt flygintresserade pax lite extra upplevelse - helt enkelt göra det roligare !

Om du nångång sitter i mitt plan så så får du sitta i cockpit så testar vi lite gränser:)

På din andra fråga så varierar det beroende på många faktorer:
Man har en fart som heter V1 som prestandamässigt innebär att man kan bromsa ekipaget utan att åka av banan och en rotations fart som ger marginal till stall.
En start med ett tungt lastat plan på kort bana kan ha V1 väldigt lågt låt säga 90 knop.
Vid 90 knop kan du med alla tillgängliga bromsmetoder få stop på kärran innan banan tar slut. Om man nu får ett motorbortfall vid 91 knop så har man inga val än att fortsätta och lyfta för att gå in och landa på en motor och detta fastän rotationshastigheten kanske är 140 knop - troligtvis roterar man då alldeles i banänden.
Om man teoretiskt har en extremt lång bana så sammanfaller V1 vid rotationshastighet !
Detta är naturligtvis lite förenklat, till detta tillkommer en mängd faktorer.

mvh
Bax

Bax
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Bax:>> Tackar än en gång för de utförliga svaren! :)  Snart kommer du att vara ansvarig inför Linda, när det gäller Eriks högtflygande planer på flytt till staterna inför CPL-införskaffande... ;)  :D

Hon skriker i bakgrunden att "de pengarna minsann skall gå till villa och barnvagn!" ... hohoho ... :p

"Om du nångång sitter i mitt plan så så får du sitta i cockpit så testar vi lite gränser :) ".

Det enda som hindrar detta från genomförande just nu, är att jag behöver veta vilken flight jag skall boka! Vilken/vilka rutter flyger du för tillfället? Ska se till att lägga vantarna på "ledigt-pärmen" på jobbet så fort jag har ett datum och en tid... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

Alperna... *Suck*
Det blev inget sånt för mig i år, jag fick nöja mig med Norge. Kom tebax i lördags men har redan abstinens X-(  och börjar fundera på en skidlärarkurs så att man kan göra säsong.
Säg till nästa gång du ska ner så hänger jag på ;) . Åker du skidor eller bräda? (tacka gud för carving :D )

Bax

Horizonten
Eftersom du är flygintresserad och funderar på att gå kommersiell utbildning (och luften gick ur Saddams armé ) så kan jag fixa en studieresa i cockpit gratis !
Vi utgår dock ifrån Sthlm - så undersök om du inte har vägarna förbi nångång !
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Joakim

Bax: får man fråga vad för bolag du flyger för? :)

Horizon

QuoteOriginally posted by Bax


            Horizonten
Eftersom du är flygintresserad och funderar på att gå kommersiell utbildning (och luften gick ur Saddams armé ) så kan jag fixa en studieresa i cockpit gratis !
Vi utgår dock ifrån Sthlm - så undersök om du inte har vägarna förbi nångång !
mvh
Bax

Bax:>> Undersökning pågår... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names