News:

No significant change

Main Menu

Poäng i 3DMark2003 =)

Started by Horizon, March 10, 2003, 12:48:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

SledgeHammer

Seså, nu är du ju MOTIVERAD att trimma järnet! =)
Mvh  - Stefan -

Lupson

Efter flashning av BIOS och en herrans massa pillande har jag nu funnit optimal inställning för mitt kort. GPU:n landade på fina 357.8 Mhz medan minnena bara gick med på 306 Mhz stabilt.

3DMark 2001 var allmänt underligt. Första gången jag testade fick jag 9967 poäng, då med 105 Mhz FSB = 1733 Mhz på processorn. När jag sedan började tweaka grafikkortet satte jag FSB = 100 = 1650 Mhz och resultatet sjönk till ca 9600 med en gång. Med optimala inställningar och 100 Mhz FSB nådde jag .10061 som högst. Alltså bara en ökning med 4%. Illa.

3DMark03 var däremot en helt annat historia. Oklockad CPU och GPU gav 3509 poäng, medan 358/306 gav hela 4113 p, en förbättring på ca 17%. Får se ifall jag kan pilla på några extra Mhz på FSB:n också.

Slutsatser av detta? Är 3DMark 2001 är CPU / FSB-begränsad på min burk? Mina gamla PC133-minnen och 100 Mhz FSB kanske inte klarar av att mata mitt kort helt enkelt? Jag är även begränsad av 4x AGP. Varför skalar då 3DMark03 så mycket bättre? En rimlig förklaring kan vara att de testerna är betydligt mer intensiva när det gäller Shaders. Shaders (pixel/vertex), för Er som inte vet, exekveras lokalt på GPU:n och när då GPU:n klockats med 30% kanske det ger en bra effekt.

Jaja, jag spöar iaf Horizon och jag litar på att burken kommer orka med LOMAC, Halflife 2 och andra begivenheter som finns på horisonten.. :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

*mutter, mutter*

Vänta bara tills mitt nya moderkort + minnen dyker upp. Då ska jag nog ge dig på tafsen igen! Muahaha... ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Ny toppnotering för Horizonten!

3525 poäng :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

(vad gör man inte för att driva på krigandet..?)

:D
Mvh  - Stefan -

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

SledgeHammer

Ömmmm, njae... för det har jag min lilla specialtråd, ju. :)
Mvh  - Stefan -