News:

No significant change

Main Menu

Vad lyssnar ni på för musik?

Started by Obizzz, February 05, 2003, 21:29:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

khalifa330

Jag tänkte att jag skulle komma in med en annorlunda musiksmak,

Men först måsta jag instämma helt vad det gäller MTV.
En gång i tiden "when rap was rap" lyssnade jag på denna musik men när jag såg att puff daddy började svina och ta över hela new yorks rap scen i början av -94 så började allt gå åt h+lv/te för Hip Hopen.
Det var ju Puff Daddy som såg till att den övergöddeÃ,´absolut värdelösa skämtet Notorious B.I.G lyftes upp på rapscenen han var helt jävla inkompetent enda anledningen till att han blev populär var ju att Puff Stjärty samplade en fet gammal 80 tals soul låt.
Jag såg redan -94 vad som var påväg att hända med MTV och RÃ,´B svängen så jag slutade resolut med att köpa dessa skivor från dessa artister. Det finns dock vissa artister som håller måttet fortfarande men så himla intresserad är jag inte.
Dessutom handlar de flesta rapartisters/R`n`B Artisters sånger idag om hur man skall var så cool och häftig samt så rik som möjligt.
Dem är ju på samma nivå som deras egen president, och allt detta tjafs om black this black that är bara skitsnack för att i slutändan bryr dem bara om sig själva och dem skiter fullständigt i sitt förflutna.

JAJA NOG OM DETTA.

Jag lyssnar mycket på

RAI (musikstil från Algeriet; blandning av Andalusisk, Arabisk samt Beduin stil)
Chalga (Modern Folkmusik från Bulgarien Mycket Orientaliska tonskalor samt mkt balkan blås)
Grekisk musik
Ragga (90/-2000 tals reggae från jamaica)
Raggamuffin (80 tal Jamaica)
Jungle (engelsmän som samplar reggae/ragga klassiker el en MC som kör över snabba beats men samtidigt har man behållt basgången som går i samplings takt)

Sedan finner jag självklart all musik med orientalisk tonskala intressant även om jag inte förstår språket.

Vi hörs
Fly Low, Hit Hard!

Horizon

Natasha Atlas kickar rätt bra faktiskt. Men hon är väl main stream för en sån som dig... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

khalifa330

Nej då Natasha Atlas har också gjort feta låtar t.ex : Halim
Fly Low, Hit Hard!

Mr Jim

khalifa330>Intressant smak! Själv minns jag mina radikala ungdomsdagar då jag lyssnade på Public Enemy och Beastie Boys , måste säga att din sågning av modern hip hop och rap var mäktig, verkar vara insatt iallafall!

Jag lyssnar endel på Lisa Gerrard också, hon har gjort mkt bra filmmusik, misstänker att hon sjunger på persiska eller arabiska i vissa låtar? Kanske är helt ute och cyklar iofs.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Horizon

QuoteOriginally posted by khalifa330

Nej då Natasha Atlas har också gjort feta låtar t.ex : Halim

Yes! Halim är skön. Gillar även Amulet och några till från samma skiva. :)

Mags

Apropå Natasha Atlas...hon är med på Jean Michel Jarre's 'Metamorphoses' från 2000. Där sjunger hon helt sensuellt och magiskt i låten 'C'est La Vie'.

Jag var i Egypten när Jarre spelade vid pyramiderna vid millennieskiftet och fick där avnjuta Natashas röst på plats. :)

Horizon

khalifa330

Tjena vad roligt att höra att flera uppskattar orientalisk musik,

Appropå Egypten såg jag en intressant fågel som landade utanför mitt kontor fönster.

Ursäkta om jag blir off topic här:

Nämligen en Air Memphis DC-9-32 från Egypten!
Jag tog cykeln upp till gamla Transwede Hangaren och fotade lite, och tog mig friheten att gå upp i kärran.

När jag kommer ombord så är redan Luftfartsinspektionen där och gräver bland manualer och tillstånd så jag börjar prata med den andre Skepparn ombord och jag presenterar mig på arabiska osv.

Jag får till slut höra att denna man började sin karriär i Egyptiska Flygvapnet på MIG-17 för att sedan gå till följande typer; (Ett riktigt as om jag får säga det, han behöver inte göra ngt mer i livet jag menar har gjort detta är det ju bara att pensionera sig) MIG-21, Mirage-5, DHC Caribou, C130 Hercules, B707, ATR-42 sedan sista åren som flyglärare på EGAF Academy på Alpha Jet samt L-39 Albatros.
Och nu som civilist på DC-9-32.

Jag hoppas att jag inte tråkar ut er.

PS. Jag måste kolla upp den där Lisa Gerrard.

Salaam Aleikoum.
Fly Low, Hit Hard!