News:

No significant change

Main Menu

Grattis Norge?

Started by griffin, January 28, 2003, 14:28:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Mr Jim

En fin liten berättelse, dock kanske med en nypa salt (men dom ljuger aldrig dock är dom extrem vänster). Bra källor, the economist är bra.

http://www.clarte.nu/grafik/cl023/cl023_5.htm

Kul om USA.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

snappahead

SledgeHammer

Hmm... Visst låter det bra att säga att USA ska föregå med gott exempel och avrusta sina WMD. Men tänker man ett ögonblick så är det inte så smart.
Mvh  - Stefan -

Mikke_EAF331

Jag har svårt att förstå vart allt detta USA hat kommer ifrån?
Är det någon sorts mindervärdskomplex, eller är det för att dom stoppade nazismen/kommunismen från att ta över? Eller är det bara för att dom tenderar att vara stora i käften?

Visst har dom gjort (och kommer att göra) korkade saker, stött diktaturer mm, men tror ni allvarligt att dom gjort det av någon inneboende ondska, eller som ett led i en långtgående plan att dominera världen?

Det klagas också på att USA agerar världspolis, men fundera på de internationella händelser som har varit efter Kuwaitkriget.
Så vitt jag kan minnas var USA  inte vidare sugna på att gå in vare sig i Somalia eller Bosnien eller andra ställen för den delen (före 2001-09-11), men då pekar resten av världen finger och frågar varför dom inte gör något. Damned if you do, damned if you don't... :-OO Okej, favoriten (NOT!) Clinton (demokrat om nu någon glömt det) drog iväg kryssningsmissiler lite på måfå i idiotiska försök till hämnd (där kan man verkligen snacka om "wag the dog").
Efter 11/9 har dom varit snabbare med att skramla med vapen och komma med hot. I fallet Afghanistan så har dom satt det i verket och fått resultat. Några andra terrorister har väl också fått sätta livet till.
Jag skulle tro att dom skulle vilja ta itu med Nordkorea också, en gång för alla, men riskerna är samtidigt stora, och trots allt så har USA begränsade resurser...
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Horizon

Felet med USA finns att läsa på väggen bakom George "Dubayu" Bush när han håller talet "State of the union".
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Skilj på hat och skepsism. Hat är ett starkt ord.

Vi tar så mycket från USA som så självklart. Men, vad jag personligen är ute efter, är att försöka ta ett steg tillbaka och se lite krasst på det.

Man kan diskutera konspirationer, den ena mer realistisk (eller orealistisk) än den andra. Men det är onekligen så att det sticker i ögonen att man (USA) väljer att gå in i en konflikt när det finns olja och ekonomi inblandat men låter bli konflikter där de inte har något att vinna på att engagera sig. Och det är egentligen inte så konstigt, varför skulle man engagera sig i en konflikt? 2 orsaker: man tvingas, eller man tjänar på det. Det går med all sannolikhet att föra argument både mot och för detta påstående. Jag säger inte att det är sanningen men jag får onekligen det intrycket.

Jag tror inte det finns nån sorts allmän godhet. Tyvärr, nej. Jo - i utsträckningen skicka hjälpsändningar och bidrag ja. Men att starta fullskaligt krig pga empati eller nåt sånt. Nej....

Nej, jag skall inte gå in på detaljer för jag skall erkänna att jag är inte tillräckligt upplyst för att föra denna diskussion fullt ut. Men jag ÄR skeptisk. Och då menar jag på följande vis: det råder för mig inget tvivel om att USA är en stormakt och att det i USA råder en generellt sätt väldigt egocentrisk och oroande ofta trångsynt världsbild. Vad än USA väljer att göra och varför, och utan att gå in på om det är rätt eller fel, så är det något som gör mig rädd och skeptisk.

Så jag hatar inte USA. Men jag är rädd och skeptisk. Och kritisk. Och det är jag inte så ofta.... För övrigt försökte jag bara skämta. Men det kanske inte var skoj.

mvh Jens
snappahead

griffin

Ett par saker till ja...

Det finns en "oupplysthet" och egocentrism över allt. USA är inte unika. Men det blir lite annorlunda när det handlar om en mer eller mindre ensam stormakt. Tyvärr. Med makt kommer ansvar, och jag gissar att de många debatterar om är hur detta ansvar bör/inte bör kan/inte får förvaltas.

QuoteOriginally posted by Mikke_EAF331
Är det någon sorts mindervärdskomplex, eller är det för att dom stoppade nazismen/kommunismen från att ta över? Eller är det bara för att dom tenderar att vara stora i käften?

Nej. Det talas om detta ofta då man är skeptisk till USA, hur de räddade världen. Jag var inte ens påtänkt då och har inte lusläst historien (som för övrigt skrivs av de som vinner krigen).

Men det går inte att komma ifrån att kriget i Europa var en direkt orsak till att USA tog sig ur sin depression och fick en blomstrande instrustri och ekonomi. De vann oerhört på WW2, till skillnad från större delen av Europa som bombade sig själva om inte till stenåldern så åtsillga år bakåt i alla fall. Förutom blomstrande ekonomi så migrerade större delen av Europas forskarelit till USA vilket fick ganska konkreta följder för USAs forskning inom områden som t.ex. atomkraft och missilteknik för att nämna några exempel.

Återigen. Jag är nog väldigt tacksam för att USA hjälpte till (det kanske inte direkt framgår, men det är jag). Men att bara säga att det är mindrevärdeskomplex å min sida när jag är skeptisk eller att USA står för rent och ärligt hjältemod är, anser jag, inte riktigt hela sanningen.

mvh Jens
snappahead

Mikke_EAF331

Visst gick USA ut ur 2:a VK som en segrare, inte bara militärt utan även ekonomiskt, men troligen tjänade Sverige mycket mer på kriget och dess efterföljer utan att ha bidragit på annat sätt än genom att större delen av kriget stödja tyskarna genom materialleveranser och transporter. Men jag ska inte dra in allt idiotiskt/fult/fel Sverige har gjort genom tiderna.

Att USA inte vill engagera sig i krig som de inte har något att vinna på är väl inte så konstigt? Jag har synnerligen svårt att komma på något exempel där någon har gått in i en konflikt utan att själv ha något att vinna på det, om inte på kort sikt så i alla fall i längre.

Jag uppfattade förresten inte dig Griffin som speciellt hatisk, mer som en i klungan. :p
När jag läser tråden igen så ser jag att jag kanske överreagerade lite mot flera av er (ingen nämnd, ingen glömd ;)), jag har nog läst allt för många anti-amerikanska diskussioner i nyhetsgrupper och för all del i svensk press (Guillou mfl som säger att 11/9 var rätt åt jänkarna mm) och triggade lite hårdare än vanligt (även om tendenserna finns här på NOSIG också).

Därmed inte sagt att man måste älska USA, visst finns det mycket som är fel där, liksom på andra håll, och ledning/politiker ska man alltid hålla ett vakande öga på...
Mikke_EAF331, C.O. EAF