News:

No significant change

Main Menu

Saitek X45

Started by Dubble0zero, December 17, 2002, 14:21:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Jag ville inte kidnappa nån annans tråd så jag gjorde en egen... =)

Jag är på G till att skaffa en Saitek X45, men i affären så glömde jag att fråga om man kan koppla pedaler till den, så därför frågar jag er istället...;)

Det är ju faktiskt rättså viktigt att kunna skeva när man är ute och flyger... Fast i värsta fall så kan man ju ta nån av POWarna till det eller nåt...
...000... =)

Wasp_EAF331

Skev rodret finns på trotteln, två små bluppar ( :D ) som sitter på undersidan, skulle dock tro att det kräver lite till vänjning för sånna som jag som haft twist rudder.

Dubble0zero

Jaha... ok, då får man vänja sig då... eller finns det några pedaler som man kan koppla till på nåt sätt, jag läste att det inte finns några "Officiella" sådana, men att det i alla fall fanns några som skulle funka, är det nåt att satsa på, eller ska man bara vänja sig med "Blupparna"... =)
...000... =)

Fluff

Ingen pedalexpert på något sätt men eftersom så gott som alla kontroller (joystickar, trottlar, ratar m.m.) idag använder USB så borde det inte vara några problem. Bara att leta upp ett ledigt USB-urtag att plugga in pedalerna i. Har själv testat att använda en logitech-ratts pedaler tillsammans med min x-36 i FS2002 utan problem.

Sammanfattning: skaffa bara ett par USB-pedaler så skall det nog inte vara några problem.

/fluff
Odi profanum vulgus, et arceo

Mupp

Nja, beror nog på...

Min X36:a har gått i pension iofs, och det var ett tag sen jag höll på med det, men vad jag vill minnas så var det lite bekymmer med att ansluta pedaler till X36/X45. Eftersom många äldre spel bara vill kännas vid en styrspak, så måste man få in pedalresponsen i X36:an, på mjukvaruvis, så att DX tror att det är samma grej. Bob Church skrev nån liten drivare som ersatte utslaget från den lilla fjongen på gasen med pedaler i gameporten. Har dock hänt mera saker nyligen, så jag föreslår ett besök på SimHQ's Saitekhelp-forum. Om du inte hittar det du letar efter så fråga, dom brukar vara hjälpsamma.

Dubble0zero

Tackar för infon...

ok... jag vet att det inte går att ha flera än en styrenhet i flashpoint, nån sa att det berodde på DX. Men det finns ju en kryssruta i Windows på spelenheter där det står roder eller pedaler... Jag har en MS SW FFW den har ju pedaler, men de är anslutna direkt till ratten och anslutningen ser ut som nåt som liknar en telefonanslutning, så de kanske inte går att använda... men jag får kolla runt lite...:)
...000... =)

Lomez

Någon som känner till profilen chrisfalcon.hsp med hazardscriptet som körs till x36:an?..
Den profilen vill jag även ha in i en x45:a .., har försökt men ej lyckats.., någon som vet hur jag kan få dessa knappinställningar att funka till 45:an??

Lomez

bALoO

Det där är ju namnet på min Falcon-profil! =)
Vad gäller att trycka in den i en X45:a så har jag dock ingen aning om det skall funka eller inte. Har du någon annan profil som fungerar? I så fall så föreslår jag att du öppnar filerna i Notepad motsv. och jämför de med varandra.

Skulle du, mot förmodan ;), vilja ändra i den profil som jag knåpat ihop så blir du tvungen att göra detta via någon typ av textediteringsprogram. Jag har för mig att det finns ett programmeringsverktyg för Hazardscript men att det inte fungerar att öppna en egenkomponerad profil i det programmet.

Efter att länge ha kört med Hazardscript så har vi här i Göteborg gått över till Saiteks egna program för spakprogrammering. Den senaste versionen från Saitek (för XP och 2000) stödjer nu även programmering av rattarna på gasreglaget vilket saknades i de tidigare versionerna.

/bALoO
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970