Earth Hour ikväll mellan 20.00-21.00

Started by Horizon, March 29, 2008, 09:55:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Brat

#16
Fusionsreaktorn hörde jag talas om för en 30 år sedan då Erik Bergsten presenterade projektet i Tekninskt magasin på TV. Det verkar röra sig sakta framåt och slukar pengar som kanske hade kunnat göra större nytta på annat håll, jag säger kanske, för visst hoppas jag att de får rätt, utan att starta en ny Big Bang på kuppen. Shell har jag läst om att de satsar en minimal del av sin vinst i rent propagandasyfte, om det är så kan jag inte svara på men dels måste väl ett energibolag se om sitt hus om de inte skall upphöra i och med att sista droppen olja skapat koldioxid. Dels så ser det ju bra ut om man anses miljövänlig. När det gäller Vattenfall, om man följer trender och siffror på Nordpool.no så ser man att de har haft problem i vinter, det finns så pass mycket vatten i magasinen att de har exporterat mer än vanligt för att slippa sänka priserna, priserna på spotbörsen har dessutom legat ca 20 öre under det tillsvidarepris som Vattenfall erbjuder, ett elpris som sägs ska följa upp och nedgångar i priset, det har bara följt uppgångarna. Samma sak gäller ju dieselpriset, det har sakta men säkert stigit till nästan 1 kr över bensinpriset, beror det på tillgången? Visst måste företag tjäna pengar så att de kan hålla sitt maskineri i trim, men nu för tiden satsar företagen bara på att hålla aktieägarna under armarna, "annars blir vi för billiga" Företaget där jag jobbar känns väldigt osäkert just nu, det finns knappt reservdelar till det maskineri som vi alla skall leva av, men halva vinsten skall delas ut till aktieägarna annars går allt åt helvete. Viktigaste räkningen för mig varje månad är avgiften till A-kassan, så känns det!  Toyota har dock sabbat sin bil genom att göra taket trendigt minimalt, har folk inget huvud nu för tiden eller är vi alla nacklösa pengaslösare?
-Brat

ctrl

Nog för att vi i dessa dagar mest verkar bry oss om växthusgaser.... men det är väl, väl magstarkt att jämföra Kinas ofta helt orenade utsläpp mot USA (och resten av västvärldens) oftast välrenade utsläpp som om det bara handlade om mängd.
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Dieseln > vinstmaximerande företag > ökad efterfrågan > höjda priser > sänkt efterfrågan > sänkta priser. Ingen trodde väl att de skulle tjäna storkovan på att köpa en bränslesnål dieselbil nu när det är så poppis? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

Quote from: ctrl on April 15, 2008, 19:28:21
Nog för att vi i dessa dagar mest verkar bry oss om växthusgaser.... men det är väl, väl magstarkt att jämföra Kinas ofta helt orenade utsläpp mot USA (och resten av västvärldens) oftast välrenade utsläpp som om det bara handlade om mängd.

tja, om man nu få lita på den där källan.. (som jag inte ens tänker leta upp då inte så viktigt för mig..)..

så iallafall, så blir ju kolodioxiden en tredjedel av kina för dom har miljoner, miljoner personer som lever på.. eh, utan något medans typ varje amerikan, rich or poor har minst en bil.. så tror mängden här spelar rätt stor roll, ovansett vilka som är mest rena..

sen klart att Kina nog släpper ut mest av alla.. men tycker bara värt ha i åtanke att ett ställe med en miljard människor kommer nog släppa ut mer än Stockholm, ovansett hur många KRAV märkta produkter som säljs där..

Vill inte peka finger men tycker ibland är det lite "oj oj, varför skall vi ens göra ett skit, titta på kina.. där.. DÄR ÄR det verkligen smutsigt"..

lite "varför skall jag diska min disk när min rumskamrat inte gör det".....

*granQ hytter med näven mot sin rumskamrat som får Paris Hilton att framstå som driftig*
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Magnus

Fram till den dagen då det finns pengar att tjäna på en produkt kommer företag "ofta" välja en mer kortsiktig ekonomiskt fördelaktig väg. Sen kan man precis som Shell avsätta en del av vinsten i propagandasyfte.

Dock skall jag säga att när proppen går ur (i min värld när ett tekniskt genombrott sker antingen på energikällefronten,  förbränningsmotorfronten eller batterifronten för elbilarna) så kommer det gå fort i att överge det tidigare. Tror i och för sig att man borde utveckla saker i rätt ordning. Varför utveckla ett miljövänligt batteri om elen man stoppar i är omiljövänlig men det sammanfattar väl debatten lite.

Säger inte emot dig GranQ vilket ingen kan göra då argumenten är emotionella. Självklart vill alla människor göra "något" för att förbättra sin miljö och alla med något sunt förnuft tycker att all "skit" vi pumpar ut är inte ett långsiktigt alternativ. Men för mig är det inte det debatten handlar om.

Två vägar. Antingen förändrar man sin nuvarande livssituation till rådande omständigheter eller så förbättrar man omständigheterna till nuvarande livssituation. Vad jag förespråkar kan ni räkna ut själv.

Brat

Vad jag hoppas ska hända i Kina är att man hoppar över en del tidigare versioner av "framsteg" som vi i västvärlden genomgått så att man tidigare slår in på en miljövänlig väg. Liksom de baltiska staterna hoppade över faxen till förmån för mailen strax efter frigörelsen. Alla behöver inte genomgå den skit vi svinat ned med trots att både Europeiska och Amerikanska företag ser ett sätt att tjäna den sista sekinen genom att skeppa iväg sina gamla verktyg för biltillverkning till Kina, låt Kineserna ta det stora klivet direkt, det skulle alla tjäna på! Att hela tiden byta ut gammal utrustning ger företagen vinster, men när fasen skall man se på helheten. Börsens agerande där den i samsyn med företagsledningarna bara ser på tillväxt är en väg som slutar i förskräckelse, hur skall man alltid kunna ha tillväxt i ett företag, vem skall tillslut köpa produkterna, vill du själv köpa en dator per månad bara för att ett företag skall kunna ha tillväxt? Debatten om att alla måste skaffa nya mottagare till marksänd digitaltv igen är ett symptom på att företagen helst vill sälja samma sak en gång till, det är tillväxt det, när ska man inse att ett företag som gör vinst och kan sköta sina anläggningar för de pengarna inte är fel eller förlegade.
-Brat

granQ

brat, det händer väl överallt..

hur många landlinjor telefon tror du det finns i Afrika.. nästan inget alls, mobilt.. jadå.

osv.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

ctrl

Control
87th Stray Dogs VFW