News:

No significant change

Main Menu

Kombinationshobby.

Started by Snajper, July 18, 2005, 12:24:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

granQ

har OW och AOW, dock inte dykt i sverige ännu, skall bli nästa sommar om jag har pengar till lite utrustning (skall spendera alla besparingar på resa i vår är det tänkt)..

klart kul dyka iallafall..

i värsta fall blir det till försöka få liv i morfars gamla utrustning och dyka i den..


klart coolare än liten plastmask i silicon ;)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Fluff

Ja det var bättre förr *suck*. När all dykutrustning bestod av blankt svart gummi (möjligtvis kunde man sträcka sig till orange) och avvägningen sköttes enbart med hjälp av viktbälte och lungorna. Och bends var någonting man bara skrattade åt medan man fångade hajar med händerna...

Nej allvarligt talat, vrakdykning är nog något av det roligaste och mest spännande man kan ge sig på i synnerhet när vraken är så välbevare som tycks vara fallet här (och på såpass åtkomligt djup). Samtidigt kan det vara nåt av det mest frustrerande som finns när man letar och letar men aldrig hittar vraket som vet finns där. Havet kan kännas väldigt stort ibland :-I. Sidescanner och GPS har dock gjort den sidan av dykeriet betydligt lättare på sista tiden.

Vill man se fina och intressanta vrak är annars Narvik att rekommendera med i stort sett hur många välbevarade vrak som helst på dykbart djup främst från andra världskriget.

Apropos deco-stopp så är det nog bland det tråkigaste man utsätta sig för. Att stirra på sin kompis i över en timme samtidigt som man hänger i en stång mister sin tjusning ganska så snabbt. Så deco-dyk är något som åtminstone jag undviker i största möjliga mån. I själva verket är det mest för det svarta gummit som jag håller på...
Odi profanum vulgus, et arceo

Snajper

#18
Narvik ja, riktigt fina vrak håller jag med om, var där i höstas, annars kan jag starkt rekommendera Jan Heweliuzs utanför Ystad (eller närmare bestämt utan för Tysklands kust). Där har ni ett nuyy välbevarat vrak med massa kul att titta på. Men när ni åker dit, gör inte som jag att åka dit tidigt på våren. En bottentemp på 2 grader drog ner tiden rätt rejält på ett vrak som man annars kan ha långa bottentider (16-22m).

Visst är det tråkigt att ligga på deco, men med en VR3 dykdator med inbyggda spel och en pinkventil på torrisen så blir det betydligt mer uthärdligt! ;)

/Kalle
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Horizon

Har de fått upp alla lik från Jan Heweliuzs? Är inte den båten klassad som grav? Måste kännas kusligt att dyka på ett vrak där så många miste livet. :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names