News:

No significant change

Main Menu

Kombinationshobby.

Started by Snajper, July 18, 2005, 12:24:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Snajper

Jag har inte varit så där jätteaktiv på NoSiG det senaste året, detta mest p.g.a. att mitt hobbyfokus har legat på något helt annat nämligen dykning. Detta tills trots har inte mitt intresse för flygning och flygplan svalnat, det bara har ägnats mindre tid.

I veckan som gått har jag varit ute på en båt i östersjön (närmare bestämt kalmarsund och öland) och dykt på olika vrak med ett gäng polare. Just denna resa hade jag ett speciellt fokus, ett vrak jag bara måste besöka. Problemet med detta vraket är att GPSpositionen var osäker och att det är ett litet vrak, så det är svårt att få ett vettigt utslag på ekolodet.

Vi tillbringade en förmiddag på dom GPSpostioner vi hade och körde sökmönster runt i kring utan att få en trovärdig bild av vraket. Hågslagna gav vi upp och begav oss från stället för att dyka på ett annat vrak, men jag kunde inte släppa, jag ville se!

Efter en del runtringande fick jag tag på en ny position, lite mer väster om dom vi hade, nu gällde det vara att vädret höll i sig så att vi kunde göra ett nytt försök.

Två dagar senare var det dax, vi styrde in "Storsjön" mot den position vi fått senast och nästan rakt över fick vi en träff som nästan var otvetydig. Efter en repa till över för att bekräfta så släpte vi ett sänke med en boj för att seda börja rigga på oss paketen.

Det var en pirrig känsla att ligga vid ytan och inte veta om man skulle se vad man hoppades, men det var nog det dyk jag sett fram mot mest under min dykkarriär...

Under nedstigningen till botten på 36m tittade jag och min dykbuddy förväntansfullt på varandra, skulle det sämma, är den här?

På 30m ser vi en siluett på botten, det är otvetydigt, hon är här!!! B-17G individnummer 42-38008 som nödlandade under 2:a värdskriget ligger under oss och tronar mäktigt!

Sonarbild av planet.

Vi kom ner precis bredvid cockpit som är förvånansvärt välbevarad med mätare spakar och pedaler helt intakta, headset hänger även fortfarande från taket och dinglar. Halva huvglaset är helt men framför cockpit är nosendelen helt avslitet. På vingarna sitter alla fyra motorer kvar där man kan se detaljer som kolvar och tändstift, tre av propellrarna finns även kvar, en är bärgad och finns tydligen utställd vid Oskarshamn flygplats. På vingarna skymtar under dyn US Navy emblemen. Planet är avbrutet precis bakom hålet där skytten suttit på ryggåsen och stjärtdelen ligger i en c:a 90gradig vinkel. Följer man stjärtdelen till aktern ser man glashuven där aktersjutten suttit.

UV-bild av planet taget framifrån.


Det finns högvis med fler detaljer att se, tyvärr innebär djupet på vraket att man inte får ut så pass mycket bottentid som vi ville, trots att vi dök med nitrox istället för luft.

Vet inte hur många här som egentligen är intresserade av dykning, men jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter i kombinationshobbys. ;-)

/Kalle
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

simon

Väldigt intressant Snajper!

Har du fler bilder?

Mer bakgrundshistoria om varför man nödlandade?

Snajper

Kul att du tyckte det var intressant.
Några fler bilder har jag inte tyvärr då vi inte hade kamera med oss, vi ville fokusera på att kika på vraket istället för att plåta.

Bakgrundesinfon verkar vara, som jag fårr fram, att planet lyfte 8 maj 1944 från Thurleigh i England med destination Berlin. Efter att ha släppt lasten strejkade först en motor och sen en andra varav piloten Matichka bryter formationen och går mot Sverige, dom kommer nästan ända fram men nödlandar i kalmarsundet, alla 10 ombord överlever och blev upplockade av en fiskare.

/Kalle
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Obizzz

Du får gärna berätta om dina dykningar det tycker iallfall jag är intressant, extra intressant när det är flygplansvrak :)

Var i Kalmarsund ligger det? Tror att det stått något i lokaltidningen om det där de brukar ha återblickar om vad som hände på ett visst datum under några år tillbaks i tiden har t ex stått om ett par tunnankrascher och en B-17 som nödlandade på Öland.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Snajper

Var det ligger, tjaa, jag är inte helt hemma i geografin där, men jag tror man skulle kunna säga att det ligger mellan Oskarshamn och Blå Jungfrun (Ö), har du sjökort så ligger det hyffsat nära farleden däremellan.

/Kalle
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Bax

Coolt Snajper
Hur många minuter får man med Nitrox på det djupet ?
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Snajper

QuoteOriginally posted by Bax

Hur många minuter får man med Nitrox på det djupet ?
mvh
bax
Om man väljer att inte göra ett deco-dyk så kan man nog få ut c:a 20-25 minuter.

/Kalle
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst