News:

No significant change

Main Menu

Kombinationshobby.

Started by Snajper, July 18, 2005, 12:24:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Snajper

QuoteOriginally posted by Obizzz


            deco-dyk?

När man dyker, speciellt på hyffsat stora djup (under 18m) så tar vävnaderna i kroppen upp kväve under det stora tryck dom blir utsatta för. När man gör en uppstigning så släpps kvävet ut i blodomloppet och om man gör en för snabb uppstigning så kan det bli så mycket kväve i blodet att det kan bli en bubbla, dessa bubblor kan fastna i olika organ och bilda proppar, detta kalla tryckfallssjuka eller i folkmun dykarsjuka. För att undvika detta gör man en långsam uppstigning med flera stopp på vägen för att "utvädringen" av kvävet ska ske på ett ordnat sätt, detta är kallat deco.
Deco är en förkortning för "decompression".

Hoppas det blev förståbart, iaf delar av det. ;)

/Kalle
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Obizzz

Jodå det var inga problem att förstå nu har man lärt sig ett nytt uttryck också :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Mupp

Förlåt en som väldigt knappt kan simma, men som tycker det verkar jävligt intressant ändå, men varför väljer man isf att INTE göra ett deco-dyk? Finns det bra tidningar i tryckkammaren? Jag misstänker en annan förklaring...

BEQ

Coolt. Blir sugen på att återuppta dykningen igen.

Snajper

QuoteOriginally posted by Mupp


            Förlåt en som väldigt knappt kan simma, men som tycker det verkar jävligt intressant ändå, men varför väljer man isf att INTE göra ett deco-dyk? Finns det bra tidningar i tryckkammaren? Jag misstänker en annan förklaring...
Hehe... Jodå, det finns flera anledningar. Till att börja med så när man gör ett deco-dyk så går man utanför dom gränser som är uppsatta genom många års tester och man riskerar att få en "tryckis". Enl. dom som råkat ut för det är det en oerhört plågsam och otäck upplevelse. Det som kan hända är att en kvävebubbla fastnar i ryggmärgen = förlamning (temporär el. permanent), i vissa nerver = funktionsbortfall av t.ex. urinering o.s.v. Man bör m.a.o. veta lite vad man pysslar med när man gör det och plannera noga. Helst ska man ha den utbildning som krävs också och då gärna ha med ren syrgas ner dom man kan göra decot på vid 6m stoppet, detta snabbar på utvädringen rejält.
Fast, det finns fler anledningar... På djupet i östersjön är det inte speciellt gästvänligt, vid B17  var det c:a 2m sikt och temperaturen var 5 grader har jag för mig, så även om man har rejäla underställ under torrisen så blir det lite bitigt efter ett tag. ;)

Men kul, det är det! :)

/Kalle
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Dubble0zero

Det låter kul det där...
Jag var lite inne på dykcert förr, men jag har inte orkat ta tag i det än... :)
...000... =)

Snajper

QuoteOriginally posted by Dubble0zero


            Det låter kul det där...
Jag var lite inne på dykcert förr, men jag har inte orkat ta tag i det än... :)
Joo, det är ju inget att tveka över, men risken är att det blir som för mig, man blir helt biten och då blir det både dyrt och tar mycket tid. Men jag ångrar mig inte. :)

/Kalle
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Lupson

Intressant, minst sagt...

Fluff, läser du det här?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X