News:

No significant change

Main Menu

Bilreparationer mm.

Started by Brat, October 26, 2004, 04:30:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Horizon


            Nästa säsong stämmer RR's påstående. ;)

Asså?? Visste jag inte...  Hur kommer det sig?

Horizon

De jämnar ut konkurrensen lite genom att göra små (ibland stora) ändringar från år till år. Fram till och med i år tilläts V10'or med en maximal volym på 3 liter. Till nästa år blir max antal cylindrar 8. Vet ej hur det är med slagvolymen på motorn.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

TrakDah

#26
Inte nästa år, men väl nästa Concorde. Nästa år förändras i princip detaljer och regler inom ramen för nuvarande Concorde-avtal.

Frågan är om "nästa Concord" blir av alls, eller om de flesta stallen istället väljer att gadda ihop sig i den nya F1-utbrytarligan (stöds av de 4 stora inom F1)

Det som irriterar mest med FIA-F1 är att Äckelsten (Ecchlestone) som äger Concord-avtalet tar in 53 % av intäckterna per rejs till egen fick (nåja, sin organisation)
Stallen - alla 10 eller 11 (beroende på år) - delar på 47 %.
Detta tycker inte stallen är rättvist, och jag är benägen att hålla med.

/TD

Edit: lite kött på benen...
QuoteFIA avslører regelendringer for 2005
Regelendringene som ble presentert av FIA i Brasil i dag fikk blandet mottakelse. Fra og med neste sesong må motorene vare dobbelt så lenge, altså to løpshelger. Fra 2006 blir også motorene redusert fra 3 liters V10 til 2.4 liters V8, til tross store protester fra Mercedes, BMW og Honda. Lagene får også bare bruke ett enkelt sett dekk til både kvalifisering og løp, noe som betyr betydelig hardere gummiblandinger og dermed også redusert fart i kurvene. Aerodynamiske endringer blir blant annet forhøyet frontvinge og at bakvingen skyves lenger forover. Ifølge FIA skal dette redusere marktrykket med 20% eller mer. Skal vi tippe at de lagene som allerede har de beste økonomiske forutsetningene også her vil komme desidert best ut?

Regeln i sin helhet från FIA