News:

No significant change

Main Menu

STS-107

Started by SledgeHammer, February 01, 2003, 18:24:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Horizon

Jag sticker emellan här: Vid en uppskjutning av den amerikanska rymdfärjan häller man en massa vatten under das "launch pad" för att dämpa ljudet vid starten. Följdaktligen är mycket av röken man ser under starten vattenånga. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Då ska vi se. Det är till att börja med mest vattenånga i "rökmolnet" vid start. Pad 39 A och B som används för rymdfärjan är ombyggda Saturn V startramper som användes under Apollo programmet, de är mao inte byggda för rymdfärjan från början. Flamdiket under den mobila startplattformen är ca 150m långt, 18m brett och 12m djupt.
För att leda iväg flamman från motorerna på ett effektivare sätt installerades flamdeflektorer som har en uppochnedvänd V-form. En under huvudmotorerna som är ca 12m hög, 22m lång och 18m bred (väger straxt under 600 ton) samt en vardera under de två SRBna, dessa är ca 13m höga, 13m långa och 20m breda (väger straxt under 500 ton vardera). Det finns även 2 mindre flyttbara sidodeflektorer men de kommer jag inte ihåg hur stora de är. Deflektorerna är gjorda av stål och täcks av värmetålig betong. Flammgraven är gjord av betong och någon sorts värmebeständiga "tegelstenar".

Såja, det var bakgrunden det.

Rymdfärjan är specifierad att klara av ett ljudtryck på 145dB under start. Vid uppskjutningen av STS-1 uppmättes högre tryck (pga studsar, stående vågor mm) och därför var de tvungna att komma fram med ett system för att dämpa ner ljudenergin lite under starten. Resultatet blev "Sound Suppression Water System" som består av ett stort antal munstycken monterade på flamdeflektorerna, i utblåshålen på den mobila startplattformen och även ovanpå den mobila startplattformen. Dessa munstycken matas genom parallella 2m rör (ingen aning om hur många) från en tank på ca 1140 kubikmeter.

Vattnet släpps på vid huvudmotorstart (T-6,6 sekunder) och munstycken på olika ställen öppnas därefter i en viss sekvens. Maxflöde är vid ca T+9 sekunder och 3400 kubikmeter/minut.

Därav det enorma ångmolnet. =)
(Ja, jag är skadad...)


Sen så ryker ju SRBna ganska mycket (ammoniumnitratbaserat drivmedel, ni kommer väl ihåg fabriken som exploderade för ett gäng år sedan?). Huvudmotorerna bränner ju väte och syre så där får man enbart en kondensslinga under rätt förutsättningar.

Ryssarna använder otrevligare bränslen och som med allt annat så verkar giftigare och farligare innebära mindre bieffekter.
Mvh  - Stefan -


griffin

snappahead

Andreas

Bock o tack för den info. Var precis vad jag ville höra! :)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

SledgeHammer

=) Vassego.

Och jepp, wow. När NASA bygger nåt så gör de det rejält...

(om nån undrar så önskar jag mig fotografiskt minne i julklapp i år, det är så jobbigt att glömma saker)
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

#53
Columbia startade från Pad 39-A
Challenger från Pad 39-B
Apollo 13 från Pad 39-A

Då har vi dödat en domedagsteori 8-)

<edit> Iofs var det första rymdfärjestarten från Pad 39-B... </edit>
Mvh  - Stefan -