News:

No significant change

Main Menu

Jag hatar datorer

Started by griffin, February 15, 2006, 19:46:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Nu har jag testat grafikkortet i en annan dator, förvisso med nästan samma moderkort men även den datorn uppvisar samma beteende med mitt grafikkort. Så jag kan med tämligen gott samvete skicka tillbaka skiten. Hoppas jag. Nu skall vi se om datorhandel.com är trevliga och bra när man skall skicka saker *till* dem snarare än få saker från dem... :D
snappahead

Horizon

Alltid lika skönt när man hittar felkällan. Håller tummarna för att de ersätter dig med ett värstingkort, glöm bara inte att berätta hur dååååligt du mått på grund av detta. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

De skulle sett mig när det var som värst. Då hade de gett mig *två* grafikkort i pur rädsla :D Det eller tvångströja.

Jag har bifogat 4 sidor (i oformatterat skick) felsökningslogg som inkluderar allt från komponentbyten, OS-installationer och multimetrar i felrapporten. Nog fan skall de fatta att jag gjort "allt". De kommer kanske skicka ett kort bara för att slippa läsa skiten är min förhoppning.

"Om han kan skriva så där mycket innan han skickade sakerna, vad är han inte kapabel att göra om vi nekar honom ett bra kort i ersättning" :D

Skämt åsido, jag vill säkerställa att jag inte skickar nåt i onödan och dessutom får betala en felsökning om de mot förmodan inte skulle hitta nåt. Bara för att grafikkortet beter sig på ett visst sätt på ett par olika datorer behöver det ju inte göra det på alla datorer...

snappahead

Horizon

Hehe, du kör det gamla kommunistiska planfelsökningsloggssystemet! Med den styrkan bakom dina argument kan det inte gå fel. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

hur har det gatt?

alltid kul veta vilka foretag som ar schyssta med att losa folks problem.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

#37
En uppföljning... idag hämtade jag ut ett ersättningskort. Idag. Ja. Och från komplett istället för datorhandel. Nedan kommer ett utkast till vad jag komme posta på alla pricerunner-liknande siter jag kommer åt.

En not, jag kan inte lägga datorhandel till last för att det tog tid från att kortet gick sönder tills det skickades in, det var jag som var långsam i felsökningsprocessen. Men räkna bort det och det är ändå... tja, bedöm själva.

Not 2. Jag har fortarande inte fått pengar.

Quote
Låter en tidslinje tala för ärendet och min betygssättning:


2006-02-15: Grafikkortet går efter en tids instabilitet sönder helt
2006-03-28: Grafikkort inskickat till datorhandel med utförlig felsökningslogg
2006-04-06: Mail till datorhandel med förfrågan om hur det går
2006-04-07: Svar att det håller på att undersökas
2006-04-11: Mail till datorgandel med förfrågan om uppskattad tidsåtgång innan retur av nytt kort
2006-04-12: Svar att det är skickat till deras leverantör, ingen tidsuppskattning
2006-04-19: Mail till datorhandel med ny fråga om uppskattning av tidsåtgång
2006-04-20: Svar att kort kommer så fort som möjligt men att kortet utgått hos leverantören
2006-05-10: Samtal till datorhandel med förfrågan om status. Skall återkomma per telefon.
2006-05-11: Mailsvar att leverantör tidigast har ersättningskort v. 25 (!)
2006-05-16: Totalt två samtal till datorhandel med fråga om status samt önskemål om annat ersättningskort. Löfte om samtal under dagen
2006-05-17: Mailsvar att man beslutat att betala tillbaka pengarna för kortet snarare än ge annat kort
2006-05-17: Samtal till datorhandel med fråga om ersättning för returporto är möjlig. Positivt svar, maila in scannat kvitto bara. Frågar om återbetalningsrutiner, sker fredagar är svaret.
2006-05-17: Mail med inscannat kvitto på returkostnad skickat
2006-05-19: Samtal till datorhandel med förfrågan om återbetalning skett idag (fredag). Nej, strul med bankkoppling.
2006-05-22: Samtal till datorhandel om status på återbetalning. Har ej skett, lovar att mana på ansvarig person.

Mina misstag:

1. Lät dröja med att skicka in kortet.
2. Väntade för länge med att kontakta datorhandel när jag inte fick några tecken på aktivitet på en tid
3. Använde mail som kommunikationsmedel vilket är ineffektivt

Datorhandels misstag (sett ur mitt perspektiv):

1. Svarar på mail för långsamt (konsekvent ett dygn efter man skickat)
2. Ringer ej tillbaka när det var sagt. Att maila dan därpå istället inte ok. Om ni ej kan ringa tillbaka, säg det direkt i så fall.
3. Dålig kommunikation med leverantör. Det måste finnas rutiner för att upptäcka att en kund får vänta, t.ex. p.g.a. av att leverantören inte kan ersätta varan.
4. Supportmissar. "Inte mitt ansvar" är kanske ett korrekt och naturligt svar men inte vidare profisionellt. Jag ringer inte en person för att få hjälp, utan ett företag. Vad som sker internt bryr jag mig inte om.
5. Dålig kommunikation med kunder. En kund skall inte behöva ringa, maila och ligga på som jag gjort, och ej heller vänta så länge. Hade jag inte kontaktat datorhandel är det troligt att jag fått vänta till efter vecka 25 innan jag tidigast fått ersättningskort. Det finns inget som tyder på att datorhandel dessförinnan hade gått på sin leverantör om status eftersom leverantören skulle skicka kortet direkt till mig och datorhandel hitills inte kontaktat mig på eget bevåg en enda gång.


Slutsatser:

Datorhandel är billigt, har snabb leverans och ett imponerande utbud. Sidan är med sitt stora utbud en aning oöverblickbar men på det hela taget en bra köpupplevelse. Trevlig personal kan tilläggas.

Behöver man returnera varor är det värre. Inget system för att följa ärenden, långsamma svar, dålig kommunikation med både kund och leverantör. Till synes ingen initiativförmåga. Oproffsigt agerande i sin helhet. Jag kommer inte handla där mer, för om nåt går sönder vill jag inte behöva lägga så mycket tid på att få tillbaka det helt. Mätt i pengar skulle jag lätt tjänat in dessa genom att handla hos dyrare konkurrent med bättre returrutiner/kundföhållningssätt.

Kan tilläggas: man har varit samarbetsvilliga i bemärkelsen att man inte ifrågasatt mig som kund utan utan knot valt att först försöka ersätta mitt kort och sen betala mig för det när det inte gick att ersätta. Det finns säkert de som bråkat och ifrågasatt kundens rätt till ersättning. Men det får ändå inte gå till så här, inte om man vill ha tillbaka sina kunder. En privatpersons tid kanske inte är lika dyr i pengar som ett företags men väl så värdefull...

Tidslinjen baseras på mailloggar och telefonloggar samt minne. Vissa detaljer kan vara omkastade men i det stora ger den en bild av mitt ärende.

Summa sumarum, kan väl konstatera att jag ... inte rekommenderar datorhandel, iaf inte på varor som man kan behöva reklamera. Köper man nåt billigt USB minne eller nåna annan skit som det gör samma vad som händer när det går sönder så...
snappahead