News:

No significant change

Main Menu

Jag hatar datorer

Started by griffin, February 15, 2006, 19:46:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Ja, jag är med på er linje. Har ryckt bort alla komponenter i tur och ordning och blåst med tryckluft överallt där jag kommit åt.

Minnena har jag flyttat runt också, har inte heller hjälpt.

En sak är just strömförsörjningen till grafiken. Vet inte vad som händer om den externa strömförsörjningen (de flesta nyare grafikkorten kräver ju extra ström) pajar på nåt sätt, men jag kan tänka mig att det inte är bra. Hur som helst kan jag inte se några som helst uppenbara defekter på grafikkortet och alla fläktar (CPU, GPU samt PSU) snurrar på bra vad jag kan se.

Jag tänker inte börja plocka isär grafikkortet (ÄN) även om tanken har slagit mig åtskilliga gånger. Grafikkortet är relativt nytt och kommer jag fram till att det är det som är defekt kommer jag försöka reklamera det. Då är det obra om man skruvat isär det. Men jag är bra frestad, för jag kan precis som ni tänka mig att det kommit damm in i mellan eller nåt sånt.

Min nästa åtgärd blir att byta CMOS batteriet för jag har fått flera tips om det. Känns som sagt inte helt rätt, men det kostar så pass lite att pröva att det vore dumt att inte prova, om inte annat för att utesluta det.

Jag har även kört test på diskarna nu, inga uppenbara fel enligt Seagates programvara. Jo, windowsdisken innehöll fel i NTFS systemet, men jag har svårt att tro att det skulle vara det eftersom jag redan avverkat en ominstallation av XP utan förbättring och det finns inga fysiska fel som kan orsaka det. Det är nog snarare alla brutala omstarter som orsakat det.

Jag skall i lugn och ro i morgon detaljstudera alla komponenter en andra gång för att se om det är nåt löst eller synligt defekt.
snappahead

griffin

Tack för allt stöd och engagemang förresten, det hjälper iaf mot dåligt humör i svåra tider som dessa :D :p

Att jag tror det är grafiken är för att det verkar strula när grafikkortet gör nåt mer avancerat än standard VGA (som felsäkert läge, tillika windowsinstallationen visas i).

En windowsskiva funkar, iaf när jag gjorde ominstallationen i förrgår. Men sen blir det värre när jag försöker använda windows efter installationen. Skall för säkerhets skull swappa mina två 160 Gigare och testa att installera windows ytterligare en gång men på den andra disken. Då har jag med det testat windows på tre olika disksetuper, först på båda i RAID (som var det jag hade när det började strula), sen på ena disken, sen på andra.

Grejen är ju att jag får ju bara bild...l ibland...
snappahead

ctrl

Dina erfarenheter stämmer inte riktigt med mina efterssom du verkar få problem när det blir grafikintensivt... annars låter det misstänkt likt mina tidiga symptom på att disken var på väg att ge sig.

Skall bli intressant att höra om det blir bra med systemet lagt på den andra hd:n
Control
87th Stray Dogs VFW

Rivvern

Stoppa i ett annat grafikkort! Du borde väl kunna få tag i nåt! Kör du AGP eller PCI-E? Är det AGP? Jag har ett evigt fungerande Geforce2 tjollahejsan kort. Inte bra nånstans men funkar utmärkt! Fast då blir det ju frakt....  :/

griffin

Strulet verkar helt klart inte vara hårddiskrelaterat kan jag konstatera. Däremot är det fullt möjligt att diskarna mår illa av alla krascher...

Jag skall testa med ett annat grafikkort så fort jag får tag på ett, skall nog gå att fixa lokalt, men tack för erbjudandet Rivvern!

Ett nytt batteri skall köpas, det är en billig sak att testa iaf. :D
snappahead

Subroc

Har råkat ut för exakt samma fel, dock var det ett par år sedan när grafikorten var slöare, men det låter som ett liknande problem, jag tröttnade på skiten och sålde iväg datorn för en spottstyver, köparen plockade ut mitt Voodoo 5 AGP och stoppade i nått billigt standard kort och voilá, jag får fortfarande gliringar att den snurrar på gott hemma hos honom.

Min gissning är att det räcker att byta ut grafikortet

griffin

Jo, precis. Väntar lite på att lägga vantarna på ett kort så jag kan testa. Irriterande, sprillans nytt och ganska dyrt var det med. Man är ju en sucker ibland alltså... :D
snappahead

griffin

Nu har jag äntligen lyckats hitta ett extra grafikkort och tiden att testa det. Resultat: systemet stabilt. Jag skall för säkerhets skull trycka in det med all sannolikhet defekta grafikkortet i en oanvänd burk här på jobbet och se vad som händer... kan ju trots allt vara en kombination av grafikkort/moderkort som gör att felet inte uppstår på annan dator. Och jag har ingen lust att skicka och betala för felsökning om försäljaren inte hittar nåt fel.

Skit också, här pyntar man 2Ã,½ lakan för ett grafikkort och vad händer...
snappahead