News:

No significant change

Main Menu

Hmm... kan detta stämma?

Started by Horizon, December 10, 2003, 13:15:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Ni får ursäkta en oinitierads ödmjuka åsikter. Jag får väl representera de mindre kunniga i sammanhanget...

Givetvis måste säkerheten komma först, gör den inte det går det illa - det har vi sett. Man kan bara tänka sig vidden av vad som skulle hänt om Gripenkrasch #2 skedde lite mer okontrollerat så att säga.

Jag har i alla fall sett några flyguppvisningar i mina dagar, inklusive en med både SK-60, 37 och 39 (i "slutet" sällskap med om det nu spelar roll). Jag måste nog säga att den jag såg med Miragen i Uppsala var det mest imponerandejag sett. Jag vet väldigt lite om manövrar ditt eller datt men har väl fått intrycket att de mesta som visas på flyguppvisningar har liten relevans i "riktiga" sammanhang - det handlar om att ge en bra show.

Jag tänker inte gå in på detlajer, där får ni som kan orera vidare med - men jag tyckte Mirageuppvisningen var extremt underhållande oavsett hur relevanta manövrarna var. Den uppvisningen stod ut imho. Dock håller jag fortfarande Viggen som favorit, en låghastighetspassage följt av full EBK får mig att bli svag i knäna och när vi nu har ett plan med reverseringsmöjligheter och kort start-/stoppsträcka är det alltid kul att se det visas!

Jag får dock känslan att de Gripenuppvisningar som görs i Sverige inte pressar planet till det yttersta, rätta mig om jag har fel. Om det nu är så kan jag tänka mig flera bra orsaker, men det är i sken av Mirageuppvisningen lite synd att veta att det kanske går att göra än mer show av det. Men som sagt, vad vet jag? Det är väl också en smaksak vad som är bra och inte bra. Och visst, säkerhet framför allt. Dock fick ju Miragen göra det den gjorde så varför inte? Så ja, jag tycker nog att jag upplever de svenska uppvisningarna som något tyglade?

Det betyder inte att de är dåliga, inte på något sätt - tvärtom! Jag minns bara min stora fascination och förvåning över Miragens aggresiva flygning. "Får man göra så... " typ.
snappahead