News:

No significant change

Main Menu

Hmm... kan detta stämma?

Started by Horizon, December 10, 2003, 13:15:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TrakDah

Hur vet du att det är brytpunkt två?

Sa jag "??" och "???"

:-D

/TD

Swebeast


Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

JStar


Vän av ordning protesterar: Det är inte bara i Sverige vi har hårda restriktioner. Alla länder som tar seriöst på flygsäkerheten har hårda restriktioner vid flyguppvisningar. Och detta av goda anledningar... typ Ramstein, Tyskland 1988... eller Lviv, Ukraina 2002.

/J

TrakDah

#11
"vän av ordning"

Du e en skit som påstår en sån sak! Hur kan du komma och misstroendeförklara mitt UTMÄRKTA inlägg på detta vis. Eru dum i huvet eller?

OJ

Fel forum :D Vi är visar visst inte de tendenserna i detta forum! :D

Jag undrar... Eller snarare funderar: Visst har de hårda restriktioner i England med, precis som du sa, men jag var där och jag tycker banne mig att de flög tuffare där än vid nån uppvisning i Sverige efter Riddarfjärden. Har inte sverige ännu hårdare restriktioner än de övriga europeiska länderna tro?

Jag frågar, för jag vet inte...

/TD

Bäst jag skriver det så det inte blir NÅGRA missförstånd: inledningen i detta inlägg var ironiskt!

JStar

Tja... för att fundera lite själv.

Jag var på F10 94-95 som flygplan/vapen-mek på Draken. Vid tillfälle så servade jag uppvisningsflygarens plan samt även diskuterade med teknikerna som följde med till RAF Air Tattoo under sommaren -94. Kapt. Axelsson vann där "The Super King Trophy" (= bästa uppvisning i ensitsig jaktkärra) med sin Drake... och detta i konkurrens med plan som F-16 och Mig-29. Hur lyckades han nu med det?

Förklaringen sade teknikerna låg i att "vår" uppvisning var snygg och säker. Medan det kanske är häftigt att se en kärra som bränner runt i Mach nollkommamycket så blir det inte mycket till flyguppvisning av det. Du ser en prick i fjärran, den swishar förbi, och om du inte blinkar vid fel tillfälle hinner du precis se den göra en manöver innan den är vid horisonten igen. Den svenska uppvisningen däremot hann aldrig bli tråkig. Den är designad för att vara kontinuerlig så att publiken inte behöver stå och vänta mellan manövrarna (jag fick se den då Axelsson tränade över F10).

Dessutom är det ju det där med säkerheten. Medan ryssarna och andra öststatare lockar fram massor med ooohh och aaahh med sina aerobatics - i kärror som inte borde klara av det - så sitter säkerhetsansvarige för flyguppvisningen och knaprar lugnande tabletter en masse för att inte få hjärnblödning och hjärtattack. Som visades vid Lviv 2002 har våra vänner i öst inte mycket till övers för flygsäkerhet. Och då vinne rman helle rinte pris för bra flyguppvisning.

Så för att sammanfatta: Vi i Sverige kan nog också rycka i spaken och få till hårnålssvängar utan problem. Men varför skulle vi göra det? Det blir ingen snygg flyguppvisning av det. Det blir en ryckig och ojämn föreställning som inte är särskilt snygg att titta på utan som enbart tilltalar entusiaster. Vi behöver inte pilla på G-Limit Override bara för att göra det snyggt.

/J

Horizon

Hmm, det där sista var ett rätt bra svar. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Kommer för långt väck vid publikpassagen om de inte skall gå över publiklinjen i någondera änden och ändå ha på någon bankningsvinkel att tala om. Det är min gissning.

På Saab-showen lyckades de, men jag tror att det räknade som slutet sällskap och var lite friare.

Det är roligt att se dem träna utlandsprogrammen! :)

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst