News:

No significant change

Main Menu

hmm genomtänkt?!

Started by Obizzz, May 28, 2003, 12:47:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

Det ctrl skrev om är en ganska intressant historia. Lagen antogs 1982 om jag minns rätt. Ungefär samtidigt antogs en precis motsatt lag i Morton Grove, Illinois. Totalförbud av vapen. I Morton Grove har brottsligheten sedan dess ökat till några hundra procent av vad den var då. I Kenneshaw har den däremot minskat till ca 1 procent av vad den var då. Om jag kommer ihåg rätt. Jag ska rota lite... Och jag har för mig att siffrorna rör våldsbrott med vapen/tillhygge.

Angående legala och illegala vapen samt mängden av de senare beroende av mängden av de förra. I England är det ju totalförbud på vapen men inte minskar den väpnade brottsligheten för det. Inte mängden illegala vapen heller.

Alla dessa allt hårdare restriktioner gör det ju bara till ett h-e för den som jagar eller tycker att skytte är en aldeles utomordentlig meditationsform för att inte säga kul!
Jag skjuter hagel, gevär, pistol, lite k-pist nån gång om året samt så mycket moderna automatvapen som möjligt. Att behöva förvara sitt vapen i anslutning till en skjutbana är bara dravel. Isf om jag nu fick tummer ur och köpte mig en egen pangpang så skulle jag först behöva åka 10mil för att hämta min stackars lilla pistol för att sedan åka iväg dit där nu tävlingen råkar hållas. Verkar väldigt rimligt... Eller tänker staten betala ut nåt resebidrag till aktiva tävlingsskyttar? Och nej. Jag tänker inte byta till nån klubb som ligger närmare. De har nämligen inte lika stort utbud av "grenar". Jag skulle isf få vara med i 3 kanske 4 olika klubbar för att täcka in mitt skytteintresse. Ähh... Var skulle jag då förvara mitt/mina vapen?

Jakt enbart för nöjes skull går bort. Jakt enbart för "viltvårdens" skull går också bort. Visst, en del viltvård behövs eftersom vi gör vårt bästa för att konkurrera ut allt vilt men mycket mer än man tror reglerar naturen själv. Men säg inte det högt bara för då kommer stora stygg... :) jag menar jägareförbundet och talar om hur det är PÅ RIKTIGT.
Ett exempel är vargarna i Värmland. De fanns inte här förut säger några. Nä just det, varför inte det då? Jo för att de blev utrotade. Men lik förbannat var de här först. Och nu finns de här igen. Den som gnölar om rivna djur kan ju  a) koppla sin hund isf att "träna" den inför jakten genom att låta den springa lös  b) se till att hägna in sin boskap på ett betydligt bättre sätt. Att skjuta en varg som springer längs en väg räknar inte jag som nödvärn bara för att det finns en hage med djur några hundra meter bort...
Mvh  - Stefan -

Clark

QuoteOriginally posted by ft

13 promille av alla vapen som används i brott i Tyskland är legala? Och hur många av de illegala vapnen hade funnits på den illegala marknaden om de hade haft hårdare kontroll på vapnen i samhället... ?

/ft

Så vitt jag vet så har Tyskland ungefär lika hårda bestämmelser som i Sverige vad det gäller vapen, kanske något friare när det gäller pistoler och revolvrar. Nej, det hjälper inte att införa hårdare krav på licens och att förbjuda handeldvapen m.m. Det påverkar endast de laglydiga medborgarna, brottslingarna får tag på vapen ändå. Och det visar ju tydligt undersökningar från England och också nämnda undersökning från Tyskland.

Bra inlägg Sledgehammer, jag skriver under på det allra mesta :)

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Assassin

Om allt det här så säger jag som Sledgehammers bild.
Vad det är får ni lista ut själva. :D

Är vi en så korkad djurart så att vi måste döda varandra jämt och ständigt över trivialiteter (faktiskt. IMHO.) så kan vi lika bra bre på stort och ta bort ALLT.

/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

Horizon

Hjälp, det här var ju som att väcka hela Michigan-milisen till liv... :p
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

:)

V.29 ska jag panga lite TKSP och AG90. Jag ska tänka på dig när jag kramar av en salva... :p
Mvh  - Stefan -

Horizon

Åhhh, lyllo dig som får skjuta AG90. Är det något jag skulle vilja testa så är det just den bössan... :)

Får väl se om jag inte kan få min kompis jägarbefälet att ta med mig ut på skjutbanan någon dag.

SledgeHammer

En halvautomat som vilken annan ;)

Mev vad är en Barret M82A2 när man åter kommer i kontakt med Brownings underbara M2 :D

När jag väl köper mig en .50 cal McMillan så ska du få dig en riktig skjuthelg. Jag hör av mig om några år (såvida ingen vill ge mig en i 30års present, hint, hint...). =)
Mvh  - Stefan -

Horizon

Ja, ring mig så fort bössan är på plats, så tar jag med mig lite saker vi kan skjuta sönder! :)