News:

No significant change

Main Menu

Jag hatar datorer

Started by griffin, February 15, 2006, 19:46:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

Min förra burk gick som en klocka innan den bestämde sig för att lämna in och i farten ta med sig två hårddiskar.
Enligt personen jag pratade med så var det moderkortet som det var fel. Dock så har jag aldrig fått svart på vitt på det.
Mitt stora misstag var att inte ha en backup som var up to date.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

Jepp. Jag köpte en extern 300Gigare igår och drog över allt av värde från burken, så det är lugnt på den fronten för en gångs skull. Nu vill jag bara ta reda på vad det är som inte fungerar om om möjligt varför. Sen är det bara att hoppas att det är något billigt... :-(
snappahead

AndersO

Inge kul när de strular. Du har förstås provat ta bort all onödig hårdvara?. Kollat i loggboken/event viewer efter suspekta fel?

Min data boota om lite huxflux sådär, stod så här i loggboken:
"Enheten \Device\Scsi\viamraid1 har inte svarat inom den angivna tidsgränsen."

Vet inte va de betyder men plugga ur cdromen, sen försvann problemet. CDn funkade f.ö i gamm datan utan problem.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

griffin

Ja, jag har provat att plocka ur det mesta. Som enklast har jag kört datorn med enbart en hårddisk, grafikkort, CD-spelare samt nätverk, dvs alla sladdar utom tangentbord och mus urdragna utvändigt och det mesta invändigt med. Har disablat onboardfunktioner som inte behövs som tex ljud. Inget gör nån skillnad. Har dock inte kört med endast en disk och inget mer. Får väl bli ett sånt test med, men jag tror inte så mycket på det.

Kan ju prova att dra om strömförsörjningen och se om det gör nån skillnad. Nu ligger tre diskar och grafik på samma slinga. Men även om det skulle vara dåligt har det funkat felfritt i ett halvår.

Inventeringen av de 35 kondensatorerna gav inget. Vet inte exakt vad jag letar efter men de såg alla lika ut, ingen som skiljde sig det minsta från övriga.

Felloggen har jag varit inne på. Det är svårt att dra några slutsatser, dels för att jag inte vet vad jag skall titta efter, men också för att när datorn kraschar misstänker jag att den inte alls hinner logga nåt fel. Dessutom så är de flesta fel och varningar jag kan hitta såna som jag tolkar som följdfel av att jag kör i felsäkert läge. Har inte kunnat köra tillräckligt länge i vanligt läge för att hinna titta efter ordentligt där.

Sökandet går vidare. Jag uppskattar enormt erat engagemang, det hjälper. Kan ju bara konstatera att man är... lite beroende. Speciellt som jag har så mycket på G just nu som är datorberoende.
snappahead

Andreas

#12
Om den har fungerat felfritt i ett halvår så är det väl nån del som inte vill vara med och leka längre.
Har du några utbyteskomponenter att testa med? Grafikkort, ljudkort etc?

Jag spånar friskt nu...

Om datorn kraschar vid grafikintensiva spel/program så borde det väl också kunna bero på överhettning av processorn?

Är den igendammad?

Fungerar fläkten?

Finns det kylpasta mellan processorn och kylflänsen?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

#13
Jo, rätt tänkt tror jag. Jag har dammat av regelbundet och detta var min första tanke när det började strula, värmeproblem. Det enda jag slarvat att damma av är nätagget men det var inte så farligt dammigt. Och ja, det är avdammat. Och fläktarna ser ut att snurra på bra.

Nu har jag testat lite mer. Det spelar ingen roll hur mycket jag rycker ur, det kraschar ändå. Däremot går det att köra både felsäkert läge och VGA-läge. Men om jag kör det senare och byter upplösning, eller om jag kör windows vanligt, då kraschar den.

Så var det inte först, i början när den kraschade krävdes nåt mer än bara att starta i vanligt grafikläge.

Så jag gissar nog inte på processorn men däremot grafikkortet. Det verkar som det av någon anledning inte orkar med när man kör annat än VGA. Vad som händer när den kraschar är att hela systemet låser sig. Man kan höra att hårddisktickandet vid boot avstannar direkt när den kraschar t.ex.

Fast, det måste ju inte vara grafikkortet ändå, men det känns troligt. Vettefan varför det skulle lägga av på det viset.

Tyvärr har jag inga utbyteskomponenter. Skall tanka ner program för att testa enbart CPU-belastning för att kunna utesluta problem med processorn.  

Noggrannare koll av loggar gav inget.
snappahead

Andreas

#14
Skulle det inte kunna vara några drivrutiner som har blivit skadade på något sätt?

Har du testat att använda standarddrivrutiner för grafikkortet (om det fortfarande finns såna kvar under Windows, det fanns iaf under W9x)?
Det är väl något liknande som den gör när den går upp i felsäkert läge, och då verkar det ju fungera.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

griffin

Jag har svårt att tro att det är drivrutinproblem eftersom jag ominstallerat XP och problemet kvarstår.

Nu har min 300Gigare full med share (som jag INTE tog backup på då den var extradisk bara) lagt ned. Kanske finns kvar men det är inget jag ser eller kommer åt.

Visst ja, min PDA som aldrig strular kom nog på att sympatisera för den fethängde sig och nollade allt innehåll jag hade. Det var inte slut på batteriet, den bara tyckte att den skulle rensa allt av värde jag hade där... Så nu kan jag inte ens leka med den :-OO

Nu är det dags att lägga ned det här kanske innan nåt mer går sönder :D
snappahead