News:

No significant change

Main Menu

Planerade flygningar

Started by ctrl, March 30, 2005, 15:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Grattis! Skönt att veta att man har en pilot om man någon gång behöver flyga dubbelmotor. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Control
87th Stray Dogs VFW


Vitus

Härligt att se.
Kan du ge lite mer info för en som inte har varit med så länge.
Flögs det tillbaka också? Hur lång tid tog det och hur hanterar man
isbildningen?

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Det där ser riktigt trevligt ut.

Är man inte lite nervös? Vackert med ljuset ock molnen.

ctrl

Det kommer story senare från hemresan och ferry (På söndagen tvingades jag för första gången gå till alternativet)

Kärran jag flög med har avisning men efterssom jag bara hade full tank med avisningsmedel och inget extra så ville jag snåla för att ha även till hemresan. Som ni ser på filmen så hittade jag en höjd utan moln efter ett tag. I molnfri luft är det i princip aldrig isbildning.

Jag vill minnas att det tog 2:37 dit (det var lite motvind). Och hemresan tog i princip samma tid inkl apch till ESOW och sen divert till Bromma då jag hade lite medvind på den sträckan.

Rent generellt hanterar man isbildning på så sätt att man alltid har en plan för hur man ska hantera det ;)  Om man lyfter i plusgrader ser man exempelvis till att prognosen medger en att sjunka till plusgrader, är prognosen eller metar för dålig så stannar man helt enkelt på backen. Har man sådan lyx som jag hade denna gång (avisningsutrustning) så kan man gå lite längre.... När man sen är i luften så kan man ofta göra som jag gjorde i detta fall, begära annan (ofta högre) höjd och se om det är bättre förhållanden där. Under denna resa fungerade det ypperligt då det endast var problem med isbildning på höjderna mellan ca FL050 och FL090.
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Kan du posta filmen så vi utan fejsbök kan se den?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Har inte alla fejsbook?  Kom igen nu horizonten. Ge efter! ;)