News:

No significant change

Main Menu

Ny dator

Started by griffin, April 14, 2003, 14:01:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikke_EAF331

På jobbet köper jag Dell, men skulle inte göra det hem som det är nu. Istället skulle jag köpa delar och bygga själv.

Vad gäller processor så har jag en tendens att alltid lägga mig på ett mellanläge, typ snabbast möjliga utan att ta steget till det riktigt dyra.
Skulle jag bygga dator idag blev det nog ett NForce2 MB med XP2600 eller 2700. Alternativt en P4 2,53 eller 2,66. Kan inte motivera varför egentligen, bara känns rätt. :p
Sen är jag inte helt uppdaterad på allt det senaste som kan tänkas ha kommit, så jag kan vara helt ute och cykla. LOL
Mikke_EAF331, C.O. EAF

SledgeHammer

Ikväll orkar jag inte sätta ihop ett enligt mig vettigt bygge men om ni håller ut en kväll eller två så... =)

Billigt men snabbt var det va? 8-) Tala om ifall det finns något speciellt önskemål så ska Stefan rekommendera. :D
Mvh  - Stefan -


griffin

Nja. Jag är nog snarare ute efter det i omvänd ordning. Snabbt men gärna billigt. Men framför allt, och främst av allt, stabilt!

Shoot! Jag skall inte köpa idag eller i morgon. I sommar typ.
snappahead

Assassin

Eller om du vill vara originell, köp en Pegasos dator. ;) Inget windows på dem ioförsig, men snabbt och stabilt.. ;)
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

SledgeHammer

Åh, trevlig inställning =) Snabbt men billigt och stabilt är helt OK med mig.

Assassin: Öhum. Min A3000 är hyffsat stabil den med. Den var igång under hela min lumpartid och tuggade hem fidonetpost ett par gånger i veckan, ingen omstart där inte. =)
Mvh  - Stefan -


Jotte

Kan gurusen ge lite synpunkter på ett sånt här uppgraderingskit? :)
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DBU018

Bax

Köpte en ny dator nyligen med ASUS P4G8X Delux som hjärta i systemet.
ASUS är som vanligt väldigt duktiga på att erbjuda bra överklockningsbios.
Istort sett alla busshastigheter går att ställa separat dvs PCI/AGP är inte låst till FSB.
Dual channel DDR är ett billigt alternativ till rambuss, har man sedan god kvalité på minne och grafikkort så kan man överklocka sig förbi en skral kassa.

P4 2.53@2.94
DDR266@310
G4Ti4200med via powerstrip upphottad engine 300MHz och memory 651Mhz(dvs 4600 specs, detta är ett asus kort med extra snabba minnen strax över 3nsec)

Arbetstemperatur cpu 44grader och moderkort 38
Jag har ännu inte nått taket med cpu och grafik kort - jag jobbar mig långsamt upp.
Därimot så kan jag inte blåsa fullt på AGP/PCI utan får ställa ner till 72/36 - har ännu inte riktigt förstått var den bör vara för bästa performence, om den måste vara jämn multippel med övriga bussar?

Det känns riktigt bra att få ut lite mer än man betalar för, i långa loppet är man ju alltid en sucker i ratracet endå !
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


griffin

#15
Lustigt. Satt å plockade ihop en burk på Dustin så sent som igår. Efter lite konsultation med vår nätverkskille kom jag fram till att jag med fördel kunde ta

- ASUS P4G8X som moderkort (Intels E7205 chipset skall tydligen vara mycket bra dessutom, förutom andra fördelar som stöd för Dual DDR, GB lan, Firewire portar, Hyperthreading etc)
- Dual Channel ram för billigt men med bra prestanda. Kingstonminnen.
- 3GHz P4 för att få Hyper Threading
- Ett Hercules Radeo 9700. Här är jag dock osäker
- Serial IDE disk (för det stöder kortet med)

Så... vad kul att du kommer med samma råd! Nu fattas bara pengarna!

Plockade in lite annat godis med, MX700 mus (nån som har erfarenhet av denna trådlösa som gamingmus?), En samsung 17" platt skärm, en vad det verkar prisvärd DVD brännare och inte minst en laserskrivare. Och så fick jag höra att jag får ut förra årets semester i pengar med, så då ligger en Cougar inte långt bort hoppas jag. Ujuj.

Nån som vet mer om platta skärmar? Jag är ganska inne på en men jag vet nästan inget om vad man bör tänka på.

Men men... först pengarna. Det dröjer nog nån månad till. Arrrrr!
snappahead