News:

No significant change

Main Menu

Billarm

Started by ft, February 09, 2005, 17:17:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phlerp

#8
QuoteOriginally posted by Jotte

Han hade inget i någon annans bil att göra, den principen är det man bör ta hänsyn till först och främst.

Måste hålla med Control här, man får skilja på äpplen och päron. Han hade inget i någon annans bil att göra, punkt. Inbrottet var ett brott som bör straffas enligt gällande lagar. Men att installera saker i bilen (i den otroligt långa trådn föreslogs det både rakblad och gömda knivar i sätet, samt diverse trubbigt våld) med avsikt att skada en bottsling är också ett brott. Två fel gör inte ett rätt.

Nu var det tydligen inte bilägarens avsikt att skada biltjuven, utan bara göra det obekvämt att vistas i bilen och däremed minska möjligheten att stjäla saker i den. Så vitt jag vet, baseras vårt rättsystem rätt mycket på avsikt (mord kontra dråp tex), och det gör brottet lindrigare, om det nu hade uppstått några permanenta hörselskador, men det skulle fortfarande kunna betraktas som ett brott.

Om jag tex inte spärrar av hålet jag grävt i min trädgård ordentligt, så spelar det inte någon roll om det är en inbrottstjuv, sophämtaren ller grannen som vill låna en kopp socker som ramlar ner i det. Jag är fortfarande ansvarig för hålet på min tomt (däremot tvivlar jag att Jottes fall med glaset skulle falla på mitt ansvar). Inbrottet är en sak och min oaktsamhet en annan.

Säg att jag vänsterprasslar med grannens fru. Och grannen, som är polis, hämnas gnom att bryta sig in i min lägenhet och vandalisera den. Om han då snubblar på min olagliga vapensamling, så går det alldeles utmärkt för honom att sätta dit mig för den. Bevisen är inte olagliga som jag har för mig att de skulle vara i USA. Visst, jag kan sätta dit honom för inbrottet och vandalismen... Men min poäng är att hans brott är en sak och mitt brott är en annan. Det ena gör inte det andra rätt. Och framför allt, det ena brottet ogiltligförklarar inte det andra.

I fallet med att misshandla en biltjuv på ett eller annat sätt så tycker jag det är dubblt så illa (moraliskt), eftersom man då, förutom den olagliga handlingen (misshandel), utser sig själv till både dömmande och straffande instans. Om sedan den här kategorin av människor ligger till höger eller vänster har jag varken åsikt eller erfarenhet av.

Jotte

#9
Edit: Fel av mig. Två fel gör inte ett rätt



granQ

förstår inte att folk inte verkar kunna se skillnad mellan sätta ut "larm" som skadar folk och larm som endast avskräcker, försvårar osv.

Om man inte får ha ljud larm kanske man inte heller får ha lås på sin dörr, eller kamera övervakning. Dessa försvårar ju för tjuven även om dom inte direkt skadar.

Att gräva hål i sin trädgård, lägga rakblad på säten osv är INTE det samma som installera larm som "larmar" med ljud, blinkade lampor, kameror som sätts igång, larm meddelande som skickas automatiskt till polisen är alla extremt långt bort från fällor som skadar folk, mtrl.

Att diskussionen ens kommer upp förstår jag inte.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Phlerp

#11
Kanske borde tillägga också att jag på sätt och vis håller med Jotte också. Det är NÄSTAN så att man önskar "familjetrojkan" en ståplats i nybroviken. Från beskrivningen i tråden är det ju inte direkt någon trevlig svensson-familj, utan snarare någon form av missanpassade samhällsparasiter. Det gör en väldigt förbannad att höra hur sådana personer agerar, och det är rätt nära till hands att önska att killen fick bestående men.... Även om jag vet att det är emot mina egna moraliska riktlinjer.

Swede

Quoteutser sig själv till både dömmande och straffande instans. Om sedan den här kategorin av människor ligger till höger eller vänster har jag varken åsikt eller erfarenhet av.

Tycker jag låter bra, då blir rätts processen snabbt avklarat utan att betynga skattesystemet och ta plats de redan överfulla svängdörrsfängelserna.

Skulle rättssystemet i sverige fungera så skulle det inte låta... "och förövarna är kända av polisen sedan tidigare".

Blir både less och irriterad över att brottslingar kommer undan och vi hederliga får betala för.

En bra artikel dock ;)

ft

Jag tycker absolut att det är rätt, framförallt i ljuset av att larmet nu genomgått teknisk undersökning och befanns vara helt OK. Fördröjningen applåderades t o m som en klok säkerhetsåtgärd ifall larmet skulle vådastarta när man kör bilen.

120 dB är inte otroligt högt. Hade det varit trumhinneinblåsande 150 dB hade jag förmodligen varit av en annan åsikt... men nu var det en kommersiellt tillgänglig larmsiren avsedd för just larminstallationer. Det var varnat för att den fanns där. Ja, 120 dB kan ge hörselskador, men ytterst sällan vid en enstaka begränsad exponering.

Går jag frivilligt och sätter örat intill något som jag blivit informerad om är ett larm så har jag bara mig själv att skylla. Ställer jag mig på en järnvägsbro och pissar på högspänningsledningen likaså.

Två fel gör inte ett rätt, men i det här fallet begicks bara ett fel - av tjuven.

Jämför fallet med killen som bröt sig in i en elstation för att stjäla koppartråd. Några dagar senare var han tillbaka för att stjäla mer - men lyckades använda sig själv för att jorda en högspänningsledning. Sydkraft skall hållas ansvariga... eller?

Jag kan dessutom inte låta bli att tänka på de ofta återkommande rubrikerna när biltjuvar har krockat eller kört på någon. Hur många dödsfall och fall av livslång invaliditet orsakas varje år av biltjuvar? Kan vi hindra ett av dessa är det värt ett rätt stort antal biltjuvar med livslång tinnitus i mina ögon.

Visst vore det önskvärt att polisen och enbart polisen förhindrade alla brott och satte dit alla brottslingar. Tyvärr så är det inte så idag, och jag ser inga tendenser på att det kommer att bli så inom överskådlig framtid. I stort så är det bara att konstatera att det i många fall är upp till oss enskilda medborgare att vidta åtgärder för att skydda oss själva och vår egendom ââ,¬â€œ det är ingen annan som gör det.

Jämför med debatten om att sälja vapen: Alla med en smula vett i skallen är överens om att en värld utan andra vapen än jaktvapen vore bättre, men bara de hopplöst naiva tror att en sådan värld är realistisk att uppnå inom den tidsrymd vi kan överblicka.

Det finns ett glapp mellan verkligheten och idealen. Vi skall naturligtvis försöka minska detta glapp, men medan den processen pågår har vi två alternativ. Antingen väljer vi att låtsas som att glappet inte finns och tar konsekvenserna av detta självbedrägeri eller så erkänner vi glappet och försöker hantera det bäst vi kan. Jag anser att självbedrägeri alltid är skadligt i det långa loppet.

Det är långt ifrån en idealisk situation och självklart skall debatten om vad vi kan göra åt läget fortgå.

Faktum kvarstår: Skydda din bil, motorcykel och din bostad själv eller delta i det stora lotteriet om vem som skall sponsra de som väljer att ställa sig utanför lagen och leva på vad andra har arbetat in den här veckan.

Hade jag haft en finare bil eller en dyr bilstereo och varit tvungen att ha bilen på gatan hade jag beställt ett larmsystem av killen.

Angående vänsteraktivisterna så brukar dessa, även om de ofta är rätt förvirrade ungdomar, åtminstone ha sådan moral att de står för vad de gör. Det är en av grundtankarna bakom civil olydnad (vilket är något helt annat än bilinbrott) att man bryter mot lagen men också tar sitt straff. Det publicitetsvärdet som rättegång och straff ger är i det fallet en stor del av värdet i handlingen. Syftet är att åstadkomma debatt, inte att berika sig. Stämmer du en vänsteraktivist för att ha blockerat din väg så behöver du nog inte bekymra dig om att få besök av hans bror och far som knuffar omkring dig och kräver att du skall dra tillbaka din stämning.

Det är inte en lätt fråga och det är viktigt att man tänker efter innan man tar ställning. Mitt ställningstagande är dock klart. Bryter man medvetet mot de normer och värderingar som formar själva grundvalarna för ett demokratiskt samhälle byggt på ömsesidig hänsyn då frånsäger man sig också all rätt att behandlas med samma hänsyn.

Jag börjar, tyvärr, vara av den åsikten (insikten?) att vi inte kan, eller inte har råd, att tillämpa den allmänna regelboken även på de som vägrar följa den. De spelare som inte vill följa de regler som råder i den liga där vi vill spela utan fortsätter med ryggtacklingar in i sargen får inte bara matchstraff utan blir nerflyttade till en liga där ryggtacklingarna är tillåtna ââ,¬â€œ även mot dem själva. En del av dem kommer att ta stryk men i gengäld så åker inte vi som tycker det är en vettig regel in i sargen med huvudet före.

Många gånger är det inte svart och vitt. Man behöver inte gilla allt man förespråkar.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Ett bra inlägg i debatten ft, samtidigt som jag förstår vart ni andra vill komma.

Nu återstår frågan: Vad gör vi med asen som köpte upp alla U2-biljetter och nu ockrar ut dem på nätet? Spöstraff och tumskruvar är för lindrigt. :-(
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mikke_EAF331

QuoteNu återstår frågan: Vad gör vi med asen som köpte upp alla U2-biljetter och nu ockrar ut dem på nätet? Spöstraff och tumskruvar är för lindrigt.
Den är ju enkel, bojkotta dom och låt dom sitta där på konsert med en jättedrös biljetter som dom inte fått sälja. :D
Varför skulle man vilja gå på U2 förresten? :p
Mikke_EAF331, C.O. EAF