News:

No significant change

Main Menu

Billarm

Started by ft, February 09, 2005, 17:17:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

granQ

QuoteOriginally posted by Mikke_EAF331


           
QuoteNu återstår frågan: Vad gör vi med asen som köpte upp alla U2-biljetter och nu ockrar ut dem på nätet? Spöstraff och tumskruvar är för lindrigt.
Den är ju enkel, bojkotta dom och låt dom sitta där på konsert med en jättedrös biljetter som dom inte fått sälja. :D
Varför skulle man vilja gå på U2 förresten? :p

synd att folk är så dumma så skulle det bli massiv "vi köper inget så får han lära sig en läxa" så skulle folk tro "men om jag köper en så blir jag typ helt själv med U2..ohh vilken dröm".. och så gör alla det.

Människan är för korkad för kunna ta ansvar för sitt egna samhälle, moral.. så är det bara.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

TrakDah

Jag tycker det hela är ganska enkelt egentligen
öOm jag vill installera en stereoanläggning ned 7000W är det min ensak, där tror jag alla håller med. Behöver jag har varningskyltar på bilen om detta? Nej!

Då drar vi det ett steg vidare: Om jag vill installera en siren i kupén är det  med min ensak, eller hur? Krävs varningsskyltar? Nope!

Ett steg till: Om jag vill koppla Stereon så att den går igång då jag öppnar dörren är det min ensak, överens? Varningar på bilen? Inte här heller!

Ytterligare ett steg: om jag vill koppla sirenen så att det tjuter utav helvete i kupén då jag öppar dörren utan nyckel. Min ensak, och ingen kan tala om för mig att jag inte kan göra det. Behövs skyltar? Nä, inte i min mening

Så, om nån sate öppnar min dörr är det hans problem om han inte frågat mig hur min bil beter sig.

Saken e självklar anser jag. MIN ENSAK om jag vill ha siren i bilen! :)

/TD

Phlerp

Ok... Vi tar det ytterligare ett steg.
Jag installerar en handgranat som exploderar när man öppnar dörren. Fortfarande min ensak?... Tror inte det. Var drar man då gränsen?

För mig finns det en väldigt tydlig gräns. När det skadar utan att varna, och när det medvetet skadar utan att ha intentionen att förhindra (fällor). Håller man sig innanför den gränsen kan man installera vad man vill, högljudda larm, vibrerande säten eller små gulliga möss som dansar rumba. Och jag misstänker att lagen ser saken ungefär på samma sätt. Ofta kommer man väl också undan genom att sätta upp tillräckliga varningar. Fast lagarna kring vapen diskvalificerar nog all användning av sådana i billarm.

Ta tex taggtråd. Det skadar om man väljer att gå i närkamp med det men installeras normalt med intentionen att man ska hålla sig borta från det. Alla vet, eller bör kunna förväntas att veta, att taggtråd sticks och rivs. Taggtråd döljer inte sin funktion, det är rätt uppenbart när man tittar på den att det inte är någon smart idé att ta sig igenom. Jag har absolut inga problem med att en någon skadar sig på taggtråd om han försöker göra inbrott, under förutsättning att man kunna se taggtråden innan man utsätts för den.

Att det är förenat med livsfara att pilla med elstationer bör räknas som allmän kunskap. Att de sedan är avspärrade med stängsel, lös och varningsskyltar gör att varje person som försöker stjäla koppar från den frånsäger sig all rättighet till säkerhet.

Men att det skulle vara farligt att sätta sig i förarsätet på en stillastående bil är inget vi normalt förutsätter. Passagerarutrymmet är ju dessutom designat för att vara den säkraste platsen i en bil. I det ovanstående examplet med SAABen fanns det ju varningsskyltar och biltjuven fick ju inga bestående skador, men det handlade snarare om en principfråga. Förtjänar en inbrottstjuv bestående hörselskador pga att han begår ett brott? Har jag som privatperson rätt att begå en brottslig handling bara för att jag utsätts för en brottslig handling? Vad skiljer isf mig från de andra brottslingarna? Vem bestämmer vilka lagar jag får bryta mot i en sådan situation?


ft

Det var en laglig siren. Det varnades för att den fanns där.

Jag ser inte problemet.

En handgranat är något helt annat.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

TrakDah

Phlerp: vid installerandet av olagliga grejer, i ditt exempel handgranet (klart olagligt)

Likaså är sprejer (i Sverige) och lite annat.

/TD

Phlerp

Lagliga saker kan ju faktiskt installeras på ett olagligt sätt, även om den tekniska undersökningen i det här fallet indikerar att installationen var laglig... I övrigt verkar det som om vi är överens isf. Blev lite konfunderad när ft började snacka om ryggtacklingar.

Men jag har fortfarande svårt att tycka att tjuven förtjänar en livslång hörselskada, lagligt larm eller inte, lika lite som jag tycker att tjuven i elstationen förtjänade att dö.... eller att alla Darwin-pristagare egentligen förtjänade att dö, även om deras frånfällen är lite komiska :)

Mr Jim

#22
QuoteOriginally posted by Phlerp


            Lagliga saker kan ju faktiskt installeras på ett olagligt sätt, även om den tekniska undersökningen i det här fallet indikerar att installationen var laglig... I övrigt verkar det som om vi är överens isf. Blev lite konfunderad när ft började snacka om ryggtacklingar.

Men jag har fortfarande svårt att tycka att tjuven förtjänar en livslång hörselskada, lagligt larm eller inte, lika lite som jag tycker att tjuven i elstationen förtjänade att dö.... eller att alla Darwin-pristagare egentligen förtjänade att dö, även om deras frånfällen är lite komiska :)

Håller fullständigt med dig Phlerp. Samma underliggande filosofi som i vissa delstater i USA dvs om alla fick tillgång till vapen skulle vi ha ett tryggt samhälle. Man måste skilja på nån som begår brott för att denne har det djävligt trist ställt eller dom som begår brott i organiserat syfte, dessa borde skickas till egypten istället för "misstänkta" terrorister.

Horizon>Bara för att pika Ctrl lite "Nu återstår frågan: Vad gör vi med asen som köpte upp alla U2-biljetter och nu ockrar ut dem på nätet? Spöstraff och tumskruvar är för lindrigt." ->Utbud och efterfrågan, några individer som antagligen är hyfsat insatta i kapitalistisk markandsekonomi utnyttjar dessa principer för att tjäna pengar när egentligen biljetterna skulle kunna ha sålts billigare direkt från "affärn". Oftast högerfolk *tihi*

Personligen är jag inte heller speciellt förtjust i "utser sig själv till både dömmande och straffande instans."-mentaliteten. Har läst för mkt Judge Dredd i mina yngre dagar ;)

Till saken så var inlägget du hänvisade till Ft väldigt roligt skrivet iallafall "Så jag hade en pratstund med killen och jag förklarde lite för honom om den eviga gåtan om livet. Vet inte hur mycket han hörde av det jag sa, men det var mindre relevant för mig."
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Angående tjuven i elstationen kan man ju bara konstatera att evolutionen fungerade i det fallet. De smarta individerna i populationen överlevde genom att INTE fingra på en högspänningsinstallation medans den osmarta individen helt klart visade sin olämplighet genom att klåfingra.
Mvh  - Stefan -