News:

No significant change

Main Menu

Synpunkter till SFP

Started by granQ, November 22, 2002, 12:34:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

granQ

Vi kommer släppa en beta snart och då hoppas jag att denna tråden kan användas som "bugg reporting" typ.. men innan dess undrar jag lite vad ni tycker eftersom jag och shar inte är helt överens av vad som är bäst.. konfilkten ligger väl mest på gameplay / realism planet..

Första punkten, ak5 med granattillsats har vi gjort, men hur ska ammo fungera till granattillsatsen. Både m16 med m203 och ak74 med granattillsats använder samma ammo. Ska ak5:an göra det också. Eller ska vi göra någon egen ammo?

Vad det lutar åt är en komprimiss.. där ak5 med granattillsats kan skjuta samma som west och east plus en specilt uttagen ammo för ak5:an. Den får antagligen samma värden som vanliga m16 granaten fast med skillnaden att granaten tar upp mindre plats. Typ en "slot" istället för tre.. på detta sätt kan man låta soldaten har mer ammo med sig när han strider fast för man ett mulitplayer baserad "team VS team" kan man låta sverige använda samma som west/east och det balanserar det..

Andra punkten, granatgeväret carlgustav...behålla orginalet eller modifera det (inte modellen utan ammo och liknande)

förslag mottages..
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Lupson

Om jag minns rätt från lumpen så är väl granattillsatsen på AK5 jänkarnas M203? Fick iaf skjuta lite med den och det var ju trevligt. Vi sköt i hård vind ute på en skärgårdskobbe men precisionen var förvånansvärt bra trots den hårda vinden. De gånger det sköts med skarpa granater tyckte jag dock explosionen var rätt fjuttig. Det påstods att granatens spräng/splitterkraft skulle motsvara en vanlig spränghandgranat men jag kan iaf intyga att spränghandgranaten smäller fan så mycket mer :)

Kommer inte exakt ihåg vilka granatalternativ som fanns men jag har för mig det snackades om dels en vanlig HE-granat samt en HEAT-granat. Men vad en HEAT-granat på 40 mm med pytteladdning sprängämne ska vara bra för undrar jag.

Kontentan är: Kör så realistiskt som möjligt. Om försvaret köpt in en ny, mindre, granat - ha med den!

Ang. Carl Gustav så säger jag samma sak - så realistiskt som möjligt. Det finns mängder av ammunitionstyper till den, gå in på bofors hemsida så hittar du säkerligen massor av fina beskrivningar. Så som jag minns det från Ofp (ej resistance) så var paradoxalt nog CG ett engångsvapen medan pansarskotten var omladdningsbara...fjanteri enligt mig. ÄNDRA!!

Jag har aldrig kollat eventuella "penetrationvärden" på olika vapen i Ofp, men att en vanlig spårljuspansarspräng till CG skulle penetrera bättre än ett Pskott M/86 är helt felaktigt. Samma kaliber, samma RSV-del. Däremot har CG-bättre precision och större praktiskt bekämpningsavstånd, speciellt med "kikarsiktet".

Sen vore det ju kul om ni kunde få till det nya MBT-LAW systemet som kommer inom några (?) år. Ett pansarskott med viss målföljningskapacitet samt top-attack förmåga...smaskens!

Ska förresten försöka komma ihåg att scanna lite Amifibiebilder åt er i helgen..

Mvh Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

granQ

jo, det stämmer, är m203 på svenskarnas också.. vad jag undrade mest var att i ofp tar en granat upp 3 platser.. och en vanlig gubbe som har den bär med sig 4 mag och tre granater.. skulle kunna ändra om genom göra svenskt granat som bara tar 1 plats.. blir troligen det..



alla vapen är omladdningsbara.. finns inga engångsvapen.. i ofp alltså. Jag har försökt få pskottet till ett engångs vapen genom att bara ge han ett skott som grundinställning, och trevliga är att han då får mer ammo. Men i multiplayer kan han bära med sig hur mycke han vill egentligen.. vill själv också minska skaddan ett pskott gör så att man behöver iallafall 2 för att ta ut en BMP.. detta är realisikt.. kan försöka göra GRG mer realistiskt också. Funkar bra för COOP.. men kanske ska man försöka tänka på balansen i spelet. Kan ju ändra om värderna för ett pskott så det blir realistiskt i jämförelse med hur många som går åt för slå ut en BMP. Men det skulle betyda att ett pskott va hälften så kraftigt som en RPG.. vilket inte är så realistiskt..
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Lupson

Att en granat tar upp 3 "platser" i Ofp är i mina ögon helt befängt. Har t.o.m för mig det följde med en slags granathållare i tyg som man kunde fästa på stridsselen. Varje remsa hade plats för 4 granater tror jag. Men jag är ganska osäker på hur hållarna var utformade etc. En granat tar väsentligt mindre plats än ett magasin IRL så jag tycker absolut ni ska köra på 1 "plats" per granat.

F.ö. kan jag meddela att tomhylsorna för granattillsatsen blir jäkligt snygga äggkoppar! :)

Mvh Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Jotte

Har väl sagt det för men, game balance och simulator hör inte hemma i samma mening. Det är nått för spel som Quake, Unreal etc. Om de hade bemödat sig att göra saker realistiskt istället för att fippla med gamebalance hade det blivit verklig balans på sakerna i slutänden och inget större behov av idiotiska nödlösningar som de gjort nu.
Det där med omladning på pskott är ju en riktig fadäs, speciellt eftersom tuben aldrig är laddad i sig själv utan man måste ta upp slots för att få med ammuntion! X-(
Hoppas de löser lite sånna här saker till Independence Lost,... om det nu någonsin ser dagens ljus....

Vore fint om 40 mm granaterna tog upp samma plats som ett magasin iallfall, det vore inom acceptabla gränser om man inte har en granatväst vilket ju ingen i spelet har bla pga "inventory" slot begränsningarna i motorn för närvarande.

Kikarsikte på GRG vore fint om ni kunde fixa för då hade det varit ide att ta med sig GRG:n, vilket det istortsett inte är nu, går lika bra med pskott. Lite olika ammo typer som HE och sånt till GRG:n plus att ni kunde skapa en "Bumpa soldat" som en kille gjorde i ett add-on, dvs en som bär mer ammo till GRG skytten. (Har add-on:et om du behöver den för att kika på hur det är gjort)

granQ

bra.. ta på icq jotte.. kikarsikte på pskott?? det finns ju inte ens irl vad jag vet..
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Jotte

#6
Kikarsikte på GRG, inte Pskott. :)

MBT-LAW systemet Lupson, är det det där 120 mm Pskottet som de var lite tjosan om i början/mitten på 90 talet? Smälde så bra så att vissa skyttar nästan svimmade. :)

Edit: http://www.ets-news.com/MBT.htm :)
Verkar inte vara samma som det jag tänkte på, har för mig det såg annorlunda ut.
Har för mig det var detta:
http://www.ludd.luth.se/~antenna/t2k/wea/at12t.htm

Lupson

Den övre länken är den jag syftar på, japp.

Den där nedre länken ledd till någon form av OOB-sida för Sverige, fast den verkar vara till för något roll- eller krigsspel, Twilight 2000. Vet du vad detta är? Jag minns ett datorspel från tidigt 90-tal som hette Twilight 2000 men detta är något annat va? Vill inte kapa granQ:s tråd men ett svar gör inget va? :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X