We were soldiers once... And young

Started by SledgeHammer, November 21, 2002, 00:48:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


Clark

Jag tycker Mel Gibson ska hålla sig borta från sådana här filmer. Han kan verkligen inte hålla i ett vapen, än mindre se särskilt seriös ut. Han var bäst i Mad Max, och borde lagt av långt tidigare.
Utan honom skulle filmen varit betydligt bättre, anser jag.

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

SledgeHammer

Inte helt med på din linje, tycker Gibson passar bra. Men visst, det finns väl några få som skulle passat bättre. Men säg inte att du ogillade Sam Elliott som Sgt Maj Basil Plumley för då måste jag nog bli en gnutta upprörd. =)
Mvh  - Stefan -


Clark

Nädå, Sam Elliot är bra.

Det viktiga för mig när det gäller krigsfilmer är att det känns realistiskt. Vilket det inte gör när folk inte hanterar vapen korrekt eller liknande. Mel Gibson ser inte ut att någonsin har hållit i en M-16, och dessutom tillbringar han hela filmen ståendes emedan han blir beskjuten. Inte särskilt trovärdigt.
Jämför detta med vapenhantering i filmer såsom Black Hawk Down och Saving Private Ryan. Vapenhanteringen är oklanderlig i båda, enligt mig.
Jag tycker personligen att i vissa filmer, såsom krigsfilmer som denna, att det är bättre att hålla sig till relativt okända skådespelare. Efter att ha sett Mel först skrikandes i Braveheart, sedan i Patrioten och nu i We Were Soldiers. Snacka om karaktärsrollspel. Han passade bättre som halvpsyko i Dödligt Vapen, eller som hårding i Mad Max.

Så filmen var inte tokig, flygattackerna var snygga, men den hade varit bättre om man inte hade behövt se Mel Gibsons försök till hårda min och hans löjliga skrik.


Oj vad jag skriver, måste vara för att jag har tentamen i morgon, allt är roligare än att plugga :)
/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Jotte

En sak jag kan hacka på BHD är hur de skjuter runt huskuntar och andra hinder/skydd... de byter inte till "fel" axel, något av det första vi fick lära oss direkt vi rykte in. Som resultat kan jag utan att tveka skjuta lika "bra" från båda axlar nu utan att egentligen tänka på det. De lutar sig ut och exponerar sig onödigt mkt många gånger i BHD pga detta men annars är den väldigt välgjord. Gillar den skarpt. :)

SledgeHammer

Det där med att han står upp mesta delen av filmen är realistiskt. Gibson själv tyckte att det kändes konstigt och osäkert så han frågade Lt Gen Moore själv och han svarade att det var så de jobbade. De hade inte fått något gjort om de skulle ha ålat runt hela tiden.

Och om man ska vara så kritisk så kan jag räkna upp en radda fler rent filmtekniska saker som jag stör mig på men det är en "arbetsskada". Jag stör mig också på vapenhantering mm men inte fanken att jag tänker låta något sådant störa intrycket när filmen in övrigt är så pass bra. De som medverkar är skådisar inte soldater. Bra filmer verkar vara ett utrotningshotat släkte.
Mvh  - Stefan -


Clark

Nä, ok.

Visst jag stör mig inte på andra filmer på att det är orealistiskt. Vore svårt för mig som är James Bond-fan och LOTR-fan om jag skulle störa mig på realismen. Men jag blir alltid lika imponerad när filmfolket har tänkte på saker och frågat experter på området. We Were Soldiers är definitivt inget exempel på nån katastrof, utan sköter sig bra. Till skillnad från tidigare prestationer från Randall Wallace, ex. Braveheart.

/C

Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -