News:

No significant change

Main Menu

Någon som vet eller kan!

Started by roboto, February 11, 2002, 20:46:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

roboto

Jag har just nu ett Abit BH6 som hela världen
använde för att överklocka sin stackars malaysian
celeron 300mhz till 500 och så där. Men jag fick en
Celeron500 så jag höll aldrig på så där.

Fråga? vad göra? (jag vill ha en snabbare setup såklart)
Jag borde köpa nytt moderkort och processor.
Jag funderar på Asus A7V som har fått svinbra kritik eller
nåt som heter typ KT7a och sen en Athlon XP som är billig
och som ligger precis under smärtgränsen 1500:-.
Det känns som att det är rätt tid nu?

FÖRSLAG?



Weas

Det var någon som sa att man ska se till att ha MINST K7 A för att slippa undan problem med PCI överföringshastighet och Soundblaster Live kort.

Men Boban (Maverix) är experten här.

Själv sitter jag på en TB Athlon 1.4 @ 1.57GHz och njuter :-)
Maxxar i 53 C
Nordic Simulator Group
www.nosig.se


SledgeHammer

Vad har du för grafikkort? Ett kul alternativ är ju att köpa ett A7N266 och då en variant med on-board ethernet chip. Då får man schysst moderkort, 5.1 ljud, bättre än GeForce2MX grafik och nätverk i samma kort. Och så stoppar man dit en Athlon XP eller varför inte en billig Duron.

Budgetalternativet är ju att köpa en Celeron II (850, 900, 950) och en socket->slot1 konverter (som man ställer spänningen till 1,8V på) och överklocka den lite. Då kommer man undan billigt.
Mvh  - Stefan -


Mr Jim

http://www.hardocp.com/reviews/mainboards/asus/a7n266-e/

Saken är väl den att det krävs en del tweakande på dessa. Dels att updatera BIOS och att använda rätt drivrutiner. Nvidia har iofs ett "all in one" paket till sina moderkort. Lätt att lära sig. Otroligt prisvärt och ljudet är extremt bra! ;)

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Nja, så mycket pillande behövs inte. Att uppdatera till senaste BIOS hör till vardag och inte tweakande. Och att använda deras unified driver är ju självklart. Mer problem än nytta att uppdatera saker var för sig. Har hjälpt några kompisar att komma igång med dessa kort och de är underbara. De går faktiskt att överklocka lite med och då får man ju lite mer drag i grafiken på köpet.
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Personligen rekommenderar jag ASUS, ABit eller TYAN. Soyo har skärpt upp sig riktigt bra men de har fortfarande sina dalar.
Mvh  - Stefan -


Mr Jim

Märke och kvalite kan variera. Bryr mig mer om innehållet. Ett tips är att läsa reviews och liknande. Gärna höra efter med folk som äger moderkortet ifråga och ifall dessa har haft problem.

www.anandtech.com
www.nordichardware.com

Finns massor!
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

ft

QuoteOrginally posted by Mr Jim

            Märke och kvalite kan variera. Bryr mig mer om innehållet. Ett tips är att läsa reviews och liknande. Gärna höra efter med folk som äger moderkortet ifråga och ifall dessa har haft problem.

www.anandtech.com
www.nordichardware.com

Finns massor!

Abit KT7 rockar. Onboardgrejer skyr i alla fall jag som pesten. Även om de fungerar som de skall för sig så kan man ge sig f-n på att de hamnar i "intressekonflikt" med något man vill trycka i senare. Kör de standarddrivers är det mindre illa, kör de inte det så sitter man där och väntar på att tillverkaren skall behaga trycka ut uppdaterade drivrutiner när Pyttemjuk släpper något nytt elände som alla nya spel kräver och som gör 108,3% av världens maskinpark inkompatibel över en natt...

Ha det,
 /ft, Abit KT7, AMD T-bird 950, GF2MX, Fortemedia ljud

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus