SCHWEIZ NÄSTA FÖR JAS - 20 MILJARDER I POTTEN

Started by ft, October 06, 2002, 01:34:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ft

Schweiziska politiker och militärer har beslutat att köpa nya stridsflygplan. Upphandlingen startar nästa år och landet planerar köpa 24-30 nya stridsflygplan för cirka 20 miljarder kronor.

- Vår bedömning är att Schweiz kommer att officiellt gå ut nästa år. Då går
startskottet, säger Kjell Möller, vice vd för Gripen International, vars JAS Gripen kommer vara med och tävla om kontraktet.

Schweiz blir därmed Gripens sjätte kampanjland. Då Saabs kontakter med Schweiz är goda ser man hos Gripen International möjligheter att vinna affären.

- Vi har en produkt som är i produktion och som är färdigutvecklad. Risken
(för köparen) är väldigt liten. Därför passar vi väldigt väl i tidsintervallet för Schweiz, säger Möller.

(Dagens Industri, 2002-09-30)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Phlerp

Någon som vet hur det går med de andra länderna? Jag är lite förvirrad över vilka det är som är aktuella. Är tex Österike helt kört? Jag hörde något om en stämning och att det eventuellt inte blir något just nu pga översvämningarna som var för ett tag sedan.

ft

Österrike har haft ett regeringsskifte och nya regeringen, FPÖ har tillträtt och pratar om att dra tillbaka affären, enligt utsago eftersom det är tveksamt om Eurofighterkonsortiets motköp är allt de skall vara. Det pratas även en hel del om juridiska åtgärder eftersom något tycks ha varit skumt i beslutsprocessen. Det kan bli aktuellt med en ny upphandlingsomgång där nytt beslut kan fattas. Att köpa eller hyra Gripen är en möjlighet och Österrike har en offert från Gripen International som inrymmer båda möjligheterna.

Tjeckien har konstaterat att kostnaderna för översvämningarna blev mindre än väntat, varför det inte är säkert att deras köp av 24 Gripen brinner inne. Även där kan det bli aktuellt med ett mindre köp eller hyresavtal.

Ungern skall hyra Gripen-flygplan av Flygvapnet. Polen skulle hyra, men nu har de visst gått ut och begärt in ytterligare offerter hörde jag det klynkas om.

Brasiliens presidentval är visst i full gång och därefter får vi se.

Några jag glömde?

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

Då är det väl bara att hålla tummarna och hoppas. Jag tror tyvärr inte att det finns mycket mer jag kan göra :D

Obizzz

jodå Phlerp ring o förklara för de här killarna hur bra det är att köpa gripen
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

Phlerp

Obizzz

funkar inte det får du förklara vad som händer om man INTE köper gripen Horizon hade nåt inlägg om ammuntion man kan använda :D
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se