News:

No significant change

Main Menu

Slutfluget för J29?

Started by ft, September 14, 2002, 13:50:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Jag hörde rykten som gjorde gällande att gångtiden för motorn i den flygande Flygande Tunnan gick ut under förra helgens flyguppvisning på SAAB (som var MÄKTIG!). Någon som vet hur det ligger till med det? Stämmer det så kan man fråga sig när vi får se Tunnan i luften igen. Att få tag i en RR Ghost i luftvärdigt skick idag lär inte vara vare sig gjort i en handvändning eller billigt.

F ö hade Tunnan problem att få in landstället när den begav sig hemåt. Den återvände och gjorde ett par löpor förbi tornet med stället ute. Just i det läget så valde givetvis batterierna i min flygradio att lägga av varför jag endast hörde brottstycken av konversationen... :/

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

BEQ

Det skulle kunna stämma. Jag vet att de sparade den från flera uppvisningar i år för att de hade för lite gångtid kvar på den. Annars har J29-föreningen på F 10 gjort ett grymt jobb som lyckats få den flygvärdig och flygande igen.

/BEQ

ft

BEQ,
tack för den infon även om jag hade hoppats på att få höra att jag yrade. Jupp, ett jättejobb har de gjort helt klart. Springer du ihop med dem så tacka från mig om du kommer ihåg. :)

Ha det,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Lomez

Tunnan..,

jo den va mäktig på sin tid, men allt har ju också nackdelar, vet att ett bland de största problemen var den allt för fruktansvärda lilla sidvinden, som ibland kunde vara där vid landningen och har man då en stor tunna att försöka landa i sidvind så får man verklingen ratta rätt på rätta rattar.!  :)


Lomez

Obizzz

hade den inte nåt problem med att den kunde tappa lyftkraft på ena vingen oxå och när man försökte korrigera det gjorde skevroder bara att det blev värre? himla trevligt flygplan annars :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

ft

Njae, man hade det problemet när man började skola in elever på J29. Det var ju ett av de första flygplanen med pilvinge och man hade inte riktigt förstått all problematik som detta kunde ge upphov till. Provflygningarna gick bara fint men när flygplanet sedan kom ut till skolverksamheten så kvickrollade elev efter elev rätt ner i backen på kort final. Jag tror att en tredjedel av den årskullen strök med innan man fick rätsida på det hela.

Problemet uppstod i skolningen genom några olyckliga omständigheter. Det fanns ingen tvåsitsversion, varför all inskolning på typen fick ske i ensits. Provflygarna var alla gamla rävar som flög rent helt på automatik. Det var dock inte eleverna, som alltså gärna flög lite orent.

Den komponent av hastigheten som bestämmer vingens lyftkraft och de flesta andra aerodynamiska egenskaperna är den som är vinkelrät mot vingen. Det är därför man ger högfartsflygplan bakåtsvepta vingar, för att reducera hastigheten hos den vinkelräta komponenten.

Dock har detta även en oönskad bieffekt. Vid oren flygning ökar den vinkelräta komponentens storlek på lovartsvingen medan den minskar på lävingen. Detta gör att lovartsvingen ger mer lyftkraft och alltså en tendens för flygplanet att rolla mot lävingen. En oerfaren pilot vill gärna kompensera för detta genom att skeva mot rollrörelsen. Det fungerar i och för sig bra... ända tills man närmar sig stallfarten. En vinge stallar som bekant vid en viss anfallsvinkel. Det skevrodret gör är att öka anfallsvinkeln för vingens yttre segment.

De stackars J29-eleverna flög alltså orent på kort final nära stallfarten och nära den anfallsvinkel där vingarna stallar. Istället för att då trampa roder och räta upp flygplanet i girled gav de skevroder mot den roll som uppstod. Resultatet blev att de ökade anfallsvinkeln på lävingens yttre segment förbi stallvinkeln så att yttre delen av lävingen var stallad, vilket endast ytterligare reducerade lyftkraften och förstärkte rollrörelsen. I låg fart och nära marken var detta katastrofalt och de gick uppochner i backen.

För att åtgärda detta gjorde man två saker. Dels installerade man "wing fences" som förhindrar luftströmmar i spännviddsled längs vingen. Dels instruerade man alla elever att inte skeva mot rolltendenser utan att räta upp genom att trampa roder - och problemet var inte längre något problem.

För övrigt är det denna egenskap hos pilvingade flygplan som ger upphov till problemet med "dutch rolls" och alltså framtvingat användandet av yaw dampers.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Lomez

#6
Helt riktigt :D

Men tunnan framsågs ju också som ett de främsta luftvapen som användes mot olika mål i olika länder på den tiden,  för att göra inflygningar och slå ut olika mål och de lyckades med tillräckligt många procent för att det skulle klassas som ledande, också Ja35:an (Draken) va inte dålig den heller..., dess motorstyrka och teknik som också klassades som det främsta.., fick ju in någon krona pga av att vi sålda några också... och det va faktiskt inte konstigt att folk ville köpa dem ;)


Lomez

Obizzz

himla trevligt med nån som kan förklara saker och ting för en på forumet :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst