News:

No significant change

Main Menu

Day of the Cheetah

Started by Horizon, September 12, 2002, 21:38:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Hej, här kommer ett litet boktips som ni kan såga om ni vill.

Läs boken "Day of the Cheetah" av Dale Brown. Den utspelar sig under slutet av det kalla kriget och handlar bland annat om en KGB-agent som stjäl ett superhemligt amerikanskt flygplan - Dreamstar. Detta stridsflygplan kan styras med tanken (hjälm med neurorecievers och neurotransmitters) och är vida överlägset alla andra flygplan.

För att stjäla planet infiltrerar Ken James (Andrei Maraklov) det amerikanska flygvapnet och får till en början mest testflyga B1'or, men när han ges chansen att få testa det nya Dreamstarflygplanet tar det inte lång tid innan han med hjälp av KGB lyckas stjäla det.

Nu är det upp till en gammal räv till pilot som heter Pat McLanahan att tvinga tillbaka Ken James och Dreamstar. McLanahan sätter sig i sin gamla trotjänare "The Cheetah" (som för övrigt är en halvsann skapelse... har för mig att man provade att sätta canarder och thrustvectoring på F-15 en gång i tiden) och drar iväg.

Boken är välskriven och författaren är en gammal pensionerad USAF-flygare, så han vet en del om vad han skriver om. Det skönlitterära och tekniska språket är helt godkänt, men boken är kanske lite väl fantastisk.

Dale Brown har även skrivit "Flight of the Old Dog" och "Silver Tower", men jag har inte läst dessa.

Så där, nu kan BEQ komma fram och kritisera boken lite tycker jag... :p
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mikke_EAF331

QuoteLäs boken "Day of the Cheetah" av Dale Brown. Den utspelar sig under slutet av det kalla kriget och handlar bland annat om en KGB-agent som stjäl ett superhemligt amerikanskt flygplan - Dreamstar. Detta stridsflygplan kan styras med tanken (hjälm med neurorecievers och neurotransmitters) och är vida överlägset alla andra flygplan.
LOL Det finns en bok med liknande handling, fast tvärt om. Firefox heter den, kommer inte ihåg vem som skrivit den, men det gjordes film av den -82, med Clintan.
Tvärtom = ryskt tanktestyrt plan som stjäls av USA-pilot.

Tyckte boken var bra (Firefox) då jag läste den för så där 15 år sen, men vet inte hur jag skulle gilla den nu.

(Kollar bibliotekets katalog) Uppdrag Firefox heter den svenska översättningen, författare Craig Thomas. :)
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Lupson

Dale Brown ja...har läst en hög av hans böcker för längesen och ärligt talat tycker jag de flesta är ganska mediokra. Det var säkert 10 år sen jag läste Day of the Cheetah men den är väl sådär bra va? Tyvärr är det farsans böcker allihopa så jag kan inte kolla vad alla heter rakt av men några bra är väl:

Silver Tower - Ganska sci-fi men rätt kul
Flight of the Old Dog - B52-action. Rätt okej.
Det finns flera uppföljare till "Old Dog", någon utspelar sig i Litauen, den är rätt kass, medan det finns en relativt ny som behandlar en konflikt mellan Taiwan och Kina som var rätt bra.
Sen finns det någon "drogjagarbok" som heter typ Hammerheads eller motsv. som är mindre bra. Får ta och uppdatera denna tråden när jag varit och kollat upp lite mer nogrannt vilken bok som är vilken.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X