Falcon i kväll Söndag.

Started by Maverix, August 18, 2002, 12:42:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

KeyCat

#16
Med facit i hand tror även jag att vi i striken skulle fokuserat på vårt primära mål som ctrl säger. Vad det gäller kommunikationen så är flera kanaler ett måste för när det hettar till är det mycket information som behöver förmedlas.

Även gamla TS 1 har en fullt fungerande "wispher" funktion så vi behöver inte vänta på TS 2. Den sänder till en eller flera kanaler samtidigt och det fungerar om endast lead i varje enskild flight kommunicerar med den andra flighten via denna "wispher" knapp.

I gårdagens scenario kunde tex Zebra och Maverix legat på kanal 1 och vi i striken på kanal 2. Zebra och ctrl skötter kommunikationen mellan flighterna via wispher funktionen. Dvs när Zebra trycker på "wispher" knappen och pratar med ctrl hör alla i bägge flighterna hans snack och vice versa när ctrl trycker på sin. Detta kräver bara att man binder två förutbestämda kanaler till en "wispher" knapp. Kanske något att testa nästa gång?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

zebra

Det låter bra med whisper-funktionen. Det får vi testa nästa gång.

z.

SledgeHammer

#18
Nu ska vi se...

Mitt problem var nog inte taskig uppkoppling iaf (test med TPtest ger 50-53 Kbit/sek i sändning och 60-62 Kbit/sek i mottagning mot de olika testservrarna, TCP, UDP går aningen fortare). Jag testade mot ctrl som hostade en kampanj efteråt och då kunde jag hoppa in på hans burk på nolltid, hoppa in i en fligt och ställa en F-15E på näsan på 60000ft på nolltid. Jag lyckades faktiskt komma in på Maverix server tillslut men det tog mer än 10 minuter och det verkade som om jag var floodad då TS var helt utslaget. Jag kunde prata och de andra hörde mig men jag hörde inte ett pip. Idéer?

zebra: BVR är bra, men WVR är inte något problem mot SU-27, öva mer ;-)  8-)

Ett förslag för Strike paket: Element 1 anfaller ur något olika vinklar (bryter ut vid IP) och Element 2 kommer 1 minut efter och gör samma sak. Element 2 kan då hålla koll på Element 1 och även få tips från Flight Lead om saker som bör undvikas (SA-13 kan vara jobbiga...). Om Element 1 måste börja manövrera för att undvika saker som kommer nerifrån faller de tillbaka och lägger sig 1 minut efter Element 2 när de är utom fara och Element 2 Lead tar över som Flight Lead och så vidare om detta händer fler gånger.

Saker som bullseye, flight check, fence in/out och in/out vid mål kommer nog bara vi håller igång kontinuerligt. Likaså vad gäller brevity codes. Jag är ingen hejare själv men det blir bättre och bättre även om vi hittils inte direkt använt oss av detta. Men det kan ju bero på att det har varit flyga på kul än så länge. Nu ska det väl bli semiallvar i den "seriösa" kampanjen. Sen flyger iaf jag gärna nåt mission till i lite mer lattjo stämning så att folk kan fråga och öva och så. Om ni förstår vad jag menar.

Jag försöker just nu att pilla ihop en enkel sida där man kan lägga utt briefing mm om helgens flight (vi skulle väl försöka ha en "seriös" kampanj va?) i god tid så att folk kan kika, komma med synpunkter och så.  Det får ta lite tid så kanske det tom blir bra =)
Mvh  - Stefan -


KeyCat

#19
Ser fram emot en "seriös" kampanj med brefings etc. i god tid innan uppdraget men innan vi fått helt kläm på de praktiska rutinerna (vem som flyger regelbundet etc.) och ett fungerande kommunikations system (separata kanaler) föreslår jag att vi kör som de senaste gångerna varje söndag kl 20.00 (finns önskemål om att börja tidigare när det blir mörkare). Tror det är mycket viktigt att vi får kontinuitet i vårt flygande...

Kanske vi till och med skulle kört TE missions fram tills kampanjen dras igång så att vi kan träna på SA, hänga ihop, kommunikation etc. Tycker att kampanj är roligast men TE mission är nog underskattade för träningsändamål. Mav: Har du funderat mer på detta???

SH: En web-sida med all info om IP#, gällande versioner av mjukvara, tider etc. är en kanonidé. Den info finns här i forumet men blir dränkt i alla trådar.
Skulle vilja se att vi i möjligaste mån utsåg primära och sekundära servrar för både TS och F4 servrarna (helst olika IP-nät).

Vet inte om Fluff/Baaloo följer tråden men skulle vara bra om de kunde återställa TS 1 servern med kanalerna 1-4 tills på söndag.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

bALoO

Jodå Keycat, vi hänger allt med lite grann. ;)

Vad gäller TS1-servern så är den uppe och rullar. Jag har dock läst lite på Teamspeakforumen och det verkar som det är Wave i bästa kvalitet som gäller för att TS2 skall funka bra i XP. Kan ha varit det som var problemet när Ctrl och jag körde senast. Hur som helst så kan det ju vara värt att testa. Sen kan det ju vara fler problem så som bandbredd som spökar men det är väl som med Falcon, ta en liten bit i taget och se till att defragmentera hårddisken så fort du gjort ngn installation ;)

Så som det ser ut nu så ligger TS1 på:

130.241.141.242 med lösen hejsna

och TS2 ligger lite oväntat på samma IP med samma lösen :D

/bALoO
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

bALoO

Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

zebra

 zebra: BVR är bra, men WVR är inte något problem mot SU-27, öva mer ;-) 8-)

Sledge,,,,, du har så rätt så,,, men jag är för lat. :p

Tyckte att ditt inlägg lät bra så man kan prova den varianten vid tillfälle.

z.

SledgeHammer

:D  Det heter inte lat. Det heter: "Jag har viktigare saker för mig..."  :D

Får vi bara koll på kommunikationen så att eskorten (hehe) kan ligga på en kanal och attacken på en annan med lead som kan prata med hela paketet så kan det nog bli riktigt bra.


KeyCat: Det är av dels av sådana skäl du nämner som jag drar lite på introducerandet av en websida, dels pga att jag inte vill hafsa ihop nåt. Bättre bra än dåligt som någon sa en gång... 8-)



På tal om ingenting... flög lite Strike Eagle idag, bombade sönder och samman ett flygfält. Hade jag tänkt mig iaf. Jag tog med mig min flight och flög radartyst på nollhöjd (eller ja, AI nollhöjd...), närmade mig målet och drog igång radarn, POP och hitta målet, låsa DTOS, ner, weapons free på resten av flighten, väntar på cue, nos upp och full ebk, bomberna lossnar och en förvånad Stefan tittar på när det kommer ett lätt duggregn av saker uppifrån. Slår på near labels och konstaterar att "regnet" är Mk-82. Det var en B-52 flight som hade samma bas som mål och de hade tydligen blivit lite försenade. Nästa gång tänker jag kika lite närmare på vad de tunga divisionerna sysslar med.... 8-)
Mvh  - Stefan -