News:

No significant change

Main Menu

Boktips

Started by ft, August 11, 2002, 20:31:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ft

Jaja, eftersom "någon" kapade den förra boktipstråden med en massa snack om senildemensens roll inom flygunderhållet och museal flygverksamhet tänkte jag starta en ny.

Jag hoppas intensivt att ingen av er har missat Operation Garbo i tre delar, skrivet av pseudonymen Harry Winter. Helt fantastisk, handlar om ett fiktivt scenario där Sverige blir anfallet av våran stora granne i öst.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mikke_EAF331

Japp den är bra, speciellt när man läste den runt slutet av 80-talet/början av -90 då den verkligen kändes aktuell. :)

Men de är fortfarande väl värda att läsa.
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Mikke_EAF331

En annan i samma kategori tror jag hette Slaget om Gävle. Inte lika omfattande som OP Garbo, mer markstrid om har jag för mig. Också klart läsvärd. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken författaren som skrivit den...

[Kollar bobliotekets katalog]
Författare är Tohl Andersson (pseudonym)
http://katalog.bibliotek.umea.se/opac/visa_visa.asp?bokid=0001909481
:)
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Horizon

Men kom inte och påstå att Garbo-böckerna är välskrivna, gubbar... ;)

Det FÅR man inte säga... Jag håller fullständigt med om att de är läsvärda och spännande, men språket i dem (och de militära tekniska termerna) är så fruktansvärt misshandlat ett en annan ibland får gåshud när man läser... :D

Är just nu i bok nummer tre - Upplösningen.

Skall bli spännande att se hur det hela löser sig. Jag hoppas att svenskarna skall köra lite gerillakrig, och sedan drar sig ryssarna ut ur landet totalt när muren faller... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Tack för den infon, BEQ. Stillade en mycket gammal nyfikenhet, var väl nästan tvunget att vara något sådant. Borde vara obligatorisk läsning för alla i positioner där de fattar försvarsbeslut. Så pacifist jag är...

Vore jävelkul att se en variant uppdaterad till dagens världsläge!

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

QuoteOriginally posted by BEQ


            Vilken version läser du egentligen Horizon?

Pseudonymen Harry Winter är egentligen två överstar och en kommendör. Men du kanske var ironisk? Jag har fått lite svårt att urskilja ironi på sistone. Har blivit avtrubbad efter att ha utdelat en överdos häromdagen.

/BEQ

Öh, ironisk? Nja, bara lite grann. Angående vem/vilka författarna var så finns det ju hur många som helst skrönor om det... Har du någon insiderinformation om det? Jag såg en TV-intervju för ett antal år sedan, där det var en man som jobbat inom regeringen och försvaret (tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på honom) som tog på sig "ansvaret" för Garbo I, II och III + en del andra böcker (Operation Narva och Poltava).

Vad är rätt egentligen?

Just nu läser jag Operation Garbo III - Upplösningen, av Harry Winter. ISBN: 91-7566-236-1

Är det en godkänd version? (Här var jag lite ironisk... :) )

Jag vet inte riktigt vad det beror på, men jag ställer ganska höga krav på denna typ av litteratur när det gäller språkbruk och hur man använder militära termer och begrepp. Det kanske är för att jag läst mycket Clancy (som iofs kan snurra in sig lite väl mkt i politiken ibland :-OO ). Hur som helst tycker jag att Garbo-böckerna är lite väl hastigt ihoprafsade.

Men det är som sagt en personlig åsikt. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Hoho, Garboböckerna hastigt hoprafsade jämfört med Clancy?! Nejdu, nu måste jag allt vifta med stora protestflaggen här! Clancy är en fantastisk skitsnackare, kan få vad som helst att låta som om han vet vad han pratar om. Men där man faktiskt kan ämnet... där märker man att han är låååångt ute och cyklar mer ofta än inte.

Bra underhållning däremot, just nu igång med 'Hedersskuld'.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Lupson

Har också Garboserien i hyllan, var ett tag sen jag läste dem nu men det är med ett 80-talsperspektiv spännande och läsvärda böcker. Jag håller med Horizon angående det militära språkbruket i böckerna, det är väldigt lite militära benämningar i boken - RBS 15 heter "sjömålsrobot", Rb-74 heter "värmesökande robot", IKV 91 heter "Infanterikanonvagn" etc. Detta är säkerligen ett medvetet val av författaren eftersom folk som inte är vapenfetischister ska hänga med.

För övrigt har jag hört att författaren är Översten Lennart Uller, han var "expertkommentator" på antingen Aktuellt eller Rapport under Gulfkriget om någon minns. (OBS! rykte)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X