Det är svårt att veta var man ska börja, men allting känns fel med det här planet. Det bådar inte gott att så många politiker är beredda att köpa ett så fult flygplan. Synar man högupplösta bilder ger det inte intryck av någon genial ingenjörskonst. De nationer som beställer det får troligen ett väldigt dyrt problembarn med mycket tid på marken och lite i luften. Undrar för övrigt hur många piloter som är förtjusta i touchscreens?
Australien verkar tex inte ensamma om att ha gjort beställningen som en ren nyck, baserat på övertalning och helt utan den vederbörliga processen att ställa olika alternativ mot varandra...
*host *harkel* I deras fall dessutom med personal från Lockheed-Martin infiltrerade bland beslutsfattarna. Det är inga demokratiska processer som lett fram till det här valet.
Får man tro Saab så har jänkarna fortfarande en sämre datalänk i sina F-22 och F-35 än vi har i Gripen, och troligen även hade i Viggen, så det vore intressant att veta vad deras fantastiska "kronjuveler" består i? Jag ställer mig frågan vad som är tänkbart bortom AESA, HMS, EOTC, stealth, avancerad EW Suite, datalänk som medger tysta radaranfall med möjligt nätverksamarbete med andra vapenslag, och en smart-vänlig presentation för flygföraren? Allt detta finns ju redan, möjligen med det nätverksbaserade inte fullt realiserat i praktiken.
En intressant sak är dock motorstyrkan. Enligt öppna källor har den lika mycket thrust utan EBK som JA37 hade med, dvs 125kN. 200km längre combat radius mot F-22 och Gripen. Det verkar ju bra, men mot det talar wing loading nästan det dubbla mot Gripen, där F-22 ligger mittemellan. Inget aerodynamiskt underbarn med andra ord. F-35 bygger helt enkelt inte på synkronicitet.
Om så många natoländer blir sittande med en kalkon i 30-40 år lär stater som Ryssland och Kina kunna projicera sin militära makt på ett helt annat sätt än vi är vana vid.