News:

No significant change

Main Menu

NOSIG's egna flyg(sim) museum

Started by griffin, June 18, 2002, 19:41:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Hej!

Jag blev inspirerad av en tråd som (pga mig) hamnade på ett sidospår om gamla simmar. Härmed startar jag en liten tråd som jag tänkte fick bli NOSIG's egna flygsimmuseum. Nedan en en listning av vad jag har nedgrävt i nån låda alternativt i hyllan. Jag insåg efter ett tag att det var lika bra och skojigare med nyare simmar med, om inte annat som jämförelse.

Kom med era egna bidrag - gärna med bilder och årtal (jag hittade mina ganska enkelt genom sökning på google). Och helst sådant som ni faktiskt har kvar. Jag tror jag kan gräva fram nästan alla nedan med lite flyt.

"Det var bättre förr" kanske inte är sant i detta sammanhang, men tja, något ligger det i det! Jag började med PC så därav inga *riktiga* klassiker. Men låt inte det hindra er! :D

Så, mina bidrag är som följer. Med reservation för ev. felaktiga årtal och bortglömda titlar.

PC: Red Baron (1990):


PC, orginal: Flight of the Intruder (1990):


PC: X-29 Retaliator (1991):


PC: Jet Fighter II (1991):


PC, orginal: Falcon 3 (1991):


PC, orginal: Microsoft Flight Simulator 4 (1992):


PC: Aces of the Pacific (1992):


PC, orginal: Gunship 2000 (1993):


PC, orginal: Fleet Defender (1994):


PC, orginal: Eurofighter 2000 (1995):


PC, orginal: Advanced Tactical Fighters - ATF (1996):


PC, orginal - borta: US Navy Fighters (1996):


PC, orginal: F22 Air Dominance Fighter - ADF (1997):


PC, orginal: F/A-18 Korea (1997):


PC, orginal: Jane's F-15 (1998):


PC, orginal: Falcon 4.0 (1998):


PC: Total Air War, TAW (1998):


PC, orginal: Jane's USAF (1999):


PC: Flanker 2.0 (1999):


PC, orginal: Jane's F/A-18 (2000):


Så, vad har ni som samlar damm i hyllorna?
snappahead

Joakim

Skulle kunna plocka ner SU-27 Flanker (95/96 eller så) från hyllan om jag bara hade orkat :-Z :D

griffin

QuoteOriginally posted by Joakim


            Skulle kunna plocka ner SU-27 Flanker (95/96 eller så) från hyllan om jag bara hade orkat :-Z :D

Japp... 96 var det :) Här är en fin liten bild också:

snappahead

griffin

Många gamla godingar, har jag upptäckt finns att plocka hem från nätet på abandonware siter. Man kanske skulle ha en nostalgikväll....

Då kom jag på en sak - om man nu har ett LAN och någon dåre (som t.ex. jag) betat igenom en hög gamla klassiker för att se om och hur man sparkar igång dem - ja då fasen borde vi ha en nostalgiburk ståendes i ett hört! Bara en tanke...
snappahead

Clark

Vet inte om JF/A-18 och Falcon 4.0 räknas som nostalgi. De är de enda just nu moderna flygsimulatorerna som faktiskt är värda att köra. Och så även Flanker 2.0 (2.5).

Jane's F-15 är fortfarande riktigt bra, och jag har ett extra Voodoo 3 i min burk endast för att kunna köra det. En klassiker som fortfarande håller!
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

SledgeHammer

Vad bra att jag precis dammat av min T2P4 baserade och K6-2 bestyckade gamla burk med Voodoo-3 2000 och 128MB RAM. Den ska köra DOS och Win98SE.

Duger det som nostalgi? =)

(just ja, 416MHz nostalgi blir det...)
Mvh  - Stefan -


griffin

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Vad bra att jag precis dammat av min T2P4 baserade och K6-2 bestyckade gamla burk med Voodoo-3 2000 och 128MB RAM. Den ska köra DOS och Win98SE.

Duger det som nostalgi? =)

(just ja, 416MHz nostalgi blir det...)

Jepp, helt klart! :) Det vore ju förträffligt att kunna köra de gamla godingarna på tidsenlig hårdvara! Jag kan kanske gräva fram en 486-33 med 16 M minne. Skall det vara tidsenligt så skall det! Komma här med en massa RAM! ;)

Vad gäller listan ovan, jag *vet* att några håller fortfarande - men som jag skrev - det blir roligare och mer komplett så!

Jag har roat mig med att leta på lite abandonware siter. Har plockat ihop ett gäng titlar, och fler skall det bli. Satt just och körde F-29 Retaliator, hehe. Tyvärr är många spel fortfarande under licens. Svagt - jag tycker spelmakare borde släppa sina spel efter ett tiotal år. Dom tjänar ju knappast pengar på dem. Dessutom anser jag att de borde släppa dem med källkod. Vad kul det skulle vara! John Carmack släppte ju t.ex. Wolfenstein med kod och allt! Se och lär, spelmakare! :D
snappahead

TrakDah

QuoteOriginally posted by ctrl


            Jag tror jag har kommit på varför jag fortfarande saknar Jane's F-15... dels för att det var den första simmen jag flög där man kunde markera på mfd:n exakt vart man ville släppa lasten... dels för den underbara vy-styrningen med musen.

Fel.
Det kunde du i Tornado (1993) och i F-19 med, fast vet inte om F-19 räknas.

/TD