News:

No significant change

Main Menu

Hur smart är Din Högra Fot?

Started by F16_Filur, September 03, 2009, 19:43:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Hur smart är Din Högra Fot

Det här är så kul att det kommer  att sysselsätta Dina tankar ett tag. Jag tror att Du kommer att försöka minst 50 gånger för att se om Du kan överlista Din fot, men det kan Du inte!

1.  Sitt ner, lyft Din högra fot ifrån golvet och cirkulera den medurs.

2. Nu, medan Du gör det, skriv  siffran '6' i luften med Din högra hand.
Din fot kommer att ändra riktning!
Jag sade ju det ..... och det finns ingenting Du kan  göra åt det!

Horizon

Haha, klockren! Hur hänger det ihop? Jag har försökt i en kvart nu. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Phlerp

Quote from: Horizon on September 03, 2009, 20:46:58
Haha, klockren! Hur hänger det ihop? Jag har försökt i en kvart nu. :)
Det beror på att höger hand och höger fot styrs av samma hjärnhalva. Cirkelrörelsen styrs av ett rörelsemönster höger-vänster kombinerat med upp-ned och samma halva klarar inte av att "multitaska" detta. Så när du flyttar din uppmärksamhet till handen och gör en moturscirkel, vilket en sexa mer eller mindre är, så styr du även om foten.

Gör man samma sak med höger fot och vänster hand blir det genast inte omöjligt även om det fortfarande svårt.

ft

Hur värdelös är man om man lyckas då... ?

/ft, totalt okoordinerad

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

Horizon

Det är intressant det där när höger/vänster hjärnhalva "krockar". Jag har upptäckt att jag är kass på att tänka/skriva/läsa (höger) samtidigt som jag har musik på i bakgrunden eller i hörlurar. Jag lyssnar alldeles för mycket på musiken och kan inte "stänga av lyssnandet", vilket gör att jag aldrig får något gjort i dessa lägen. Jag måste ha någorlunda tyst omkring mig när jag gör detta. Däremot går det utmärkt att räkna matematik (vänster) när jag lyssnar på musik, det är snarare så att det går bättre och snabbare att räkna om jag lyssnar på någon bra musik i hörlurar. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Coolt. I sammanhanget kom jag och tänka på trummisar. Takt är en annan sak gissar jag men vissa kombos när de trummar känns mer eller mindre lika omöjliga som ovanstående övning. Jag har läst musikteori en gång i tiden och där höll vi på med takter mycket. Då var en extremitet svårt nog, men tre eller fyra... samtidigt... respekt!
snappahead