News:

No significant change

Main Menu

Nya Saab 9-5

Started by ctrl, July 23, 2009, 20:25:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Håller med dig ctrl. Det kan vara så små saker. Jag är 180 cm på höjden, men ganska lång i överkroppen i förhållande till benen. Det gör att jag sitter ganska högt i många bilar. Inte så att huvudet slår i taket, men väl så att instrumentering och annat kan hamna lite galet mot hur jag skulle vilja ha det. Då passar vissa bilar bättre än andra. En kompis till mig är flera centimeter längre än mig och medan jag sitter i baksätet med böjd nacke och huvudet mot innertaket i en Volvo C70 kupé, så sitter han alldeles utmärkt. Samma sak är det med baksätet på en Toyota Prius, jag sätter huvudet i taket och får sitta med sned nacke om jag inte sjunker ihop och åt sidan. Nu köper man kanske inte alltid bil efter hur man sitter i baksätet, men ändå...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Vad jag svek Saab för:

Control
87th Stray Dogs VFW

Horizon

Quote from: ctrl on August 09, 2009, 17:52:25
Vad jag svek Saab för:

Kan väl inte säga att jag klandrar dig. En Ådi skulle jag gärna ratta själv. :) Är det en A5'a eller A4'a?

ctrl

A5, vet inte om A4 coupe fortfarande säljs...
Control
87th Stray Dogs VFW

Lupson

Snygg bil! Audi gör trevliga bilar, har rattat farsans trimmade A4 1.8T med multitronic låda och sportchassi en del.

Dock så har Audi av olika modeller nu passerat Volvo V70 som som "bildårarnas" huvudsakliga fordon. Tycker man mest hela tiden blir omkörd av Audi-ägare i 40-årsåldern som visar föga respekt för vare sig hastighetsgränser, avståndshållning, färdriktningsvisare eller medtrafikanter. Dvs. den typiske manlige tjänstebilsföraren i 40-årsåldern ;-)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

På tal om V70 så körde jag svärfars sådan ca. 15 mil idag och faan vad dålig förarplatsen är. Till att börja med sitter rattens ekrar fel. Bara ett sketet litet hål där nere i mitten att hålla i. Jag vill hålla högerhanden på femihalv och vänsterarmen i rutan. :D Sen är stolen/i-brädan "osynkade" vilket innebär att jag sitter med krökta ben och kan ändå inte lägga handen skönt på rattens översida eller (vilket är helt galet) nå alla knappar på instrumentpanelerna utan att lyfta överdelen av ryggen från sätet. Man ska inte behöva flytta sig i sätet för att nå saker. När ska de fatta sånt och fatta att SAAB är grymma på just detta. Born from jets! :)

Sen kan tilläggas att knapparna på ratten är värdelösa på V70'n. För att sköta farthållaren behöver man byta grepp om ratten eller helt släppa greppet och titta och fippla. Skitbil. :)

ctrl

Quote from: Lupson on August 09, 2009, 21:45:16
hastighetsgränser, avståndshållning, färdriktningsvisare medtrafikanter.

- Jag har ställt in så den piper på mig om jag passerar ...km/h så så jävla fort kör jag inte.
- Avståndshållning är jag riktigt bra på, sen att folk inte tittar i backspegeln och får mig i baken när de ska köra om tradare med ett delta på 5km/h.
- Färdriktningsvisaren är ett irritationsmoment, jag kan inte ge bara en blink i Audin, det blir minst tre... med resultatet att jag skippar den lite oftare än vad jag borde.

Om vi borträknar cyklistjävlarna så respekterar jag mina medtrafikanter ;)

Control
87th Stray Dogs VFW

Lupson

Quote from: ctrl on August 10, 2009, 00:22:23
Quote from: Lupson on August 09, 2009, 21:45:16
hastighetsgränser, avståndshållning, färdriktningsvisare medtrafikanter.

- Jag har ställt in så den piper på mig om jag passerar ...km/h så så jävla fort kör jag inte.
- Avståndshållning är jag riktigt bra på, sen att folk inte tittar i backspegeln och får mig i baken när de ska köra om tradare med ett delta på 5km/h.
- Färdriktningsvisaren är ett irritationsmoment, jag kan inte ge bara en blink i Audin, det blir minst tre... med resultatet att jag skippar den lite oftare än vad jag borde.

Om vi borträknar cyklistjävlarna så respekterar jag mina medtrafikanter ;)
Hehe, jag retas bara lite. Du har ju kört Saab de senaste åren så du har ju ett mycket sunt trafikbeteende i ryggmärgen redan :-)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X