News:

No significant change

Main Menu

Stigande bostadspriser

Started by Horizon, July 08, 2009, 12:20:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Bra läsning:

http://cornubot.blogspot.com/2009/07/det-finns-inget-positivt-med-stigande.html

samt ett uppföljande inlägg med exempel:

http://cornubot.blogspot.com/2009/07/negativt-med-stigande-bostadspriser.html

Ju mer jag läser om och förstår hur våra ekonomiska system fungerar, desto mer rynkar man pannan och tänker "jösses, hur hamnade vi här!?".
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Han har inte så bra koll på reglerna... jag orkar inte ens kommentera.
Men huvudfrågan är rätt intressant,  varför ses det generellt som något bra att bostäderna går upp?

ctrl / som fortfarande tror på ett minst 10%, kanske upp till 33% prisfall när räntorna går upp till mer normala nivåer
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Jo, kommentera. Jag kan inte reglerna så bra själv och det är alltid bra att höra båda sidor. Du kan ju gå in och kommentera i hans blogg.

Jag tror också på ett prisfall, särskilt som folk i höstas började hamna snett vid en ränta på bara 5-6 procent. Det är helt sjukt hur folk har belånat sig. Vad faen tänker de? Det räcker ju med att man läser ett par lättlästa nybörjarekonomiböcker för att få kunskaper om vad man absolut inte ska göra. Det är synd att så många är i händerna på försäljarna hos banker, mäklare och resten av "storfinansen".
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

granQ

jag har fördelen av att vara ung, naiv och dum.

Så jag säger såhär: Marken (tillgång) är begränsad, efterfrågan växer konstant (folkmängd). Alltså stiger priset. Alltså är det bra köpa hus och mark..

sen kommer skatteregler och sånt in, och där vet jag inte.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Phlerp

Vet inte ens var jag ska börja med alla fel och konstiga slutsatser på den bloggen. Men om folk verkligen tror på allt det där så förvånar det mig inte att Lars Ohly & Co får en hel del röster. Den rådande attityden verkar vara att det ekonomiska systemet är uppbyggt så att banker, mäklare och staten kan lura till sig så mycket som möjligt av vanligt folks pengar.

Om det är någon som förlorar på inflationen så är det ju just bankerna vars lån ju inte inflationsjusteras. Och de prishöjningar vi sett under de senaste 10 åren är långt större än inflationen så den som äger en bostad med eller utan lån har faktiskt blivit rikare. Stigande bostadspriser innebär också att andelen i bostaden som är lån minskar så jag ser inte vad som kan vara fel med det... Så länge det är sunda ökningar. Stiger priserna däremot till största delen pga spekulation så börjar det däremot bli osunt, men det korrigeras ju förr eller senare.

Att folk lånar mer än de egentligen har råd till, speciellt nu när räntorna är låga, vittnar ju mer om korkade individer och kortsiktiga banker än om systemfel.

Jag skulle snarast vilja vända på frågan och undra varför man inte ska se sunt stigande bostadspriser som någonting bra eller i som lägst neutralt?

Horizon

Quote from: Phlerp on July 15, 2009, 20:03:54Den rådande attityden verkar vara att det ekonomiska systemet är uppbyggt så att banker, mäklare och staten kan lura till sig så mycket som möjligt av vanligt folks pengar.

Det är ju precis vad de gör.

Alla som vet vad IPS är räcker upp en hand. Jaså, ingen? Ahh, ni har ert privata pensionssparande hos ett försäkringsbolag eller hos en bank? Ahh, bara en procents avgift per år på innestående kapital? Det var minsann billigt... inte.

http://www.bytsparande.nu/Sparalternativ/IPS.htm

Tyvärr är många i detta avlånga land så säkert invaggade i vår "sociala trygghet" (som inte längre är så trygg) att man blint litar på att staten ska ta hand om en om man råkar illa ut på något sätt. Kunskaperna för att råda bot på detta är inte svåra att skaffa sig, men väldigt många bryr sig inte och det spelar "storfinansen" rakt i handen. De blir lätta byten när pengar ska tjänas.

Angående bostadspriserna så får både du Phlerp och ctrl precisera er lite grann så en lekman kan förstå vad det är som är så galet med bloggen jag länkade till. Jag säger absolut inte att han (eller hon?) har rätt i allt som sägs, jag är bara nyfiken på fakta som motsäger det som läggs fram där.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Jag har fattat så mycket som att

1) Folk har tagit så stora lån för att köpa saker att de inte klarar en återgång till ett normalt ränteläge

2) När räntan borde ha gått upp så hölls den på något vänster nere artificiellt m h a skattepengar eftersom det annars skulle ha blivit en mindre katastrof när folk inte hade råd med lånen och fick gå från hus och hem. Detta skulle ha gett vettiga bostadspriser men nu ligger de kvar på en för hög nivå.

3) Detta är jävligt surt för oss som faktiskt inte lever över våra tillgångar. Vi betalar för att de som inte tar ansvar för sin egen privatekonomi skall ha råd att bo finare än de har råd med.

Har jag fel någonstans där?

Som vanligt i Sverige skall man göra saker i grupp.

Har du skog? Brann den ner? Hade du ingen försäkring? Synd för dig. Har du skog? Blåste den ner, tillsammans med skog tillhörande sjutusen andra skogsägare som inte heller hade försäkring? Klart staten skall gå in och rädda er!

Var du med om en olycka på semesterresan? Hade du ingen försäkring? Det var ju synd för dig att du fick en räkning på några hundratusen för hemresan. Var du med om en olycka på semesterresan tillsammans med tretusen andra svenskar som inte hade reseförsäkring? Det är ju skandal att det tog flera dagar för staten att ordna så ni blev hemflugna gratis!

Låtsades du som att de glada dagarna aldrig skulle ta slut och levde över dina tillgångar? Kraschade det företag du satsat på? Det var ju synd för dig. Låtsades du, tillsammans med hundratusen andra som att de glada dagarna aldrig skulle ta slut och levde över dina tillgångar, och sedan kraschade finanssektorn? Klart staten skall gå in och se till så ni inte råkar illa ut...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Slammer87th