ft utreder Avro Vulcan och dess "howling sound" vid start

Started by Horizon, May 03, 2009, 22:01:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Lyssna vid 0:15 så hör ni ljudet tydligt.

http://www.youtube.com/watch?v=VECwLl06ik0#noexternalembed

Jag frågade ft vad det kunde vara och han tyckte att det lät som startturbinen i 39'an och sedan trodde han att det kunde ha att göra med flödet genom turbinerna eller kompressorerna. Det kunde också tänkas ha något med resonans i inloppen till motorerna att göra, filosoferade han vidare. Det tyckte jag lät som något att fundera vidare på så jag googlade lite och hittade den här sidan:

http://www.militaryairshows.co.uk/vulcanarticle.htm

Där kan man läsa: "I've heard the sound of a Vulcan at full power described in many ways. Aside from the thunderous noise from the back end of the aircraft, there's the awesome sound from the front as well. It's a noise that's hard to describe but it's made by the massive amounts of air being sucked through, and resonating within, the air intakes. I'm not really sure whether it's a 'bellow', a 'howl' or 'an elephantine roar' but whatever you want to call it, there's no other noise like it! Everyone stands and stares."

Stolt utbrast jag: "aha!" och kompletterade med en smiley i vår konversation. Då får jag svaret: "Ja, står det på internet så är det så klart sant!" från vår gode guru, varpå jag svarar: "ok, då sätter jag dig på att ta reda på sanningen, bra!".

Så nu väntar jag (och ni?) med spänning på att ft ska presentera sin utredning av vad det är som gör det intressanta ljudet när en Avro Vulcan varvar upp sina motorer inför take-off. Jag förväntar mig en redig lunta i fyrfärg, helst med såna där "interaktiva" inslag som i böckerna om Molly Mus som min dotter älskar så mycket. Ni vet såna där kartongliknande sidor där man kan dra i en liten "pappersspak" som sticker ut någonstans på sidan så att saker och ting rör på sig på bilden. Exempelvis en groda som hoppar efter en trollslända.

Lycka till ft, du har en vecka på dig!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Bänkar mig på första raden och plockar upp termosen och häller upp en kopp. Tar fram papper och penna och fipplar lite och tittar sedan intresserat upp mot katedern. :)
snappahead

Swebeast

Quote from: griffin on May 04, 2009, 07:45:40
Bänkar mig på första raden och plockar upp termosen och häller upp en kopp. Tar fram papper och penna och fipplar lite och tittar sedan intresserat upp mot katedern. :)

Kommer och sätter sig brevid Horizon, plockar upp unikaboxen och tar fram två mackor medans Horizon bjuder mig en kopp varm java...väntar...

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Horizon

Nå, ft? Hur går det? Ska jag värma en kanna till medans vi väntar?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

Veckan har gått, kaffet och mackorna är slut för länge sedan, här sitter hela NOSIG och svälter, we got stood up!  :'(
-Brat

griffin

ft befinner sig nog inne i ett av intagen till en Vulcan och har därför svårt att ge någon respons.
snappahead

Brat

Aha, han har bytt namn och heter nu mera Ylar med Vulcan! Det kanske är honom man hör när de drar på!?
-Brat