News:

No significant change

Main Menu

Det blir inget Tjeckien!

Started by TrakDah, June 05, 2002, 22:35:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

TrakDah

Enligt mycket trovärdiga källor jag inte kan nämna har Saab/BAe tappat Tjeckien-ordern. Tjeckien har ett två-hussytem och det "andra" huset har med sitt veto sagt nej till affären.

Det innebär inga sålda Gripen (24st) till Tjeckien.

Saab har dragit igång sitt spin-control och många chefer från olika avdelningar är bortresta.

Detta är nyheter inte ens dagspressen/flygpressen vet om (officiellt i varje fall). Däremot kan jag inte gå i godo för det 100%, men källan som påstår ovanstående är MYCKET trovärdig.

Även hittat bekräftelse för detta:
CZECH SENATE REJECTS FIGHTER-JET PURCHASE. The upper house of the Czech parliament vetoed legislation on 31 May for financing the purchase 24 Jas-39 Gripen supersonic fighter jets, Czech media reported the same day. The legislation would have allocated 60 billion crowns ($1.84 billion) to buy the fighter jets from the British-Swedish BAE Systems/SAAB consortium (see "RFE/RL Newsline," 15, 23, 28, and 30 May 2002). It was voted down 45-32 after nearly four hours of debate in the Senate. The ruling CSSD, the Christian Democrats, and the Communists supported the legislation. The ODS, the Civic Democratic Union, and the Freedom Union opposed it. The Chamber of Deputies, the lower house of the Czech parliament, can override the Senate's veto with 101 votes.

http://groups.google.com/groups?dq=&hl=en&lr=&ie=UTF8&oe=UTF8&group=bit.listserv.slovak-l&selm=3CFD2B08.EB16D622%40ccs.carleton.ca

/TD

griffin

Fan, synd. Om vi nu bortser från alla moraliska och etiska aspekter med att sälja vapen(bärande) system, så är det ett stycke fint ingenjörskonst som förtjänar framgång!

Det var som... Den satt ju nästan. Trodde man.
snappahead

Mr Jim

Så länge man säljer vapen till länder som icke är i krig så är det väl hyfsat försvarbart etiskt ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

#3
QuoteOriginally posted by Mr Jim


            Så länge man säljer vapen till länder som icke är i krig så är det väl hyfsat försvarbart etiskt ;)

Det går att diskutera. Men inte här och nu. Jag försöker blunda för den biten helt och hållet eftersom jag är så stor fan av stridsflyg i allmänhet och Gripen i synnerhet. Och Gripen är inte bara svenskt, det rockar tycker jag, så därför är det synd.

Observera att jag här inte utrycker varken om jag är för eller emot, eller vad jag tycker om att sälja vapenexport till krigförande eller icke krigförande länder. Jag menar bara att jag inte vill gå in på den diskussionen alls. :)

Jens
snappahead

Mr Jim

Världen skulle se bra mkt bättre ut om alla länder hade varsin atombomb och inga vapen alls. Fotbollsmatcher skulle ha en annan betydelse ;)

Skämt åsido så är ju british aerospace rätt involverat med SAAB. Sen hade jag moraliskt hellre sett Tjeckien köpa JAS än Sydafrika(Ett land som tror att dom är USA på afrika kontinenten).
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

ft

Eftersom jag är ganska inblandad i den industrin själv har jag varit tvungen att reda ut min egen ståndpunkt.

Självklart är det så att i en perfekt värld skulle Gripen och andra krigsredskap inte finnas, det skulle inte finnas något behov för dem. Det är en trevlig utopi, men endast en utopi. Under överskådlig framtid kommer det att finnas ett behov av krigsredskap.

När det behovet finns, för oss och för andra länder, då ser jag hellre att vi tillgodoser våra egna behov än att vi gör oss beroende av och stödjer utländsk vapenindustri mer än vi redan gör.

Som vapenproducerande nation räknat så är Sverige fortfarande hemskt bra, ur etisk och moralisk synpunkt. Haubitsar till Indien inräknade. T ex kan vi räkna med att flygplan från många andra producentländer skulle bli till en politisk hävstång för de länderna gentemot de länder som flyger dem om det hettar till. Jag tror världen är en säkrare plats för oss alla utan sådana oheliga allianser. Alltså är jag för en svensk vapenexport.

Att vara idealist utesluter inte att man är realist, det är något jag insett med tiden.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

SledgeHammer

Gripen, Svensk? Haha...
Mvh  - Stefan -


griffin

#7
QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Gripen, Svensk? Haha...

Njae, nu vet jag inte om jag håller med ;)

Vad är svenskt i så fall? Låt mig ta några löst ryckta exempel på att definitionen inte är så enkel som det verkar:

1. Om jag är invandrare men svensk medborgare, är jag svensk då? Enligt vissa nej (det finns ju de som påstår att det måste gå generationer...). Enligt mig,  ja absolut.

2. Är atombomben en amerikansk uppfinning? Amerikarna är stolta över de mesta de uppfunnit. Men tag Bomben som exempel, hur hade världen sett ut om de *inte* importerade den europeiska forskareliten under/efter andra världskriget? Bomben finanserades av USA, uppfanns, provsprängdes och tillverkades i USA. Men med hjälp av mertalet importerade forskare. USA hade, liksom alla andra kärnvapen makter, ändå uppfinnit skiten ändå - men kanske inte först. Är abomben en amerikansk uppfinning då? Jag anser nog det. Men nog hade många icke amerikanska personer en hel del med saken att göra.

3. Om du äter en pizza gjord av enbart svenska råvaror - är det svensk eller italiensk mat?

Vad jag menar är att det är inte så självklart enkelt med begreppet "vad är svenskt".

Jag är stolt över att ett litet land som Sverige kan frambringa nåt så högtekonoliskt som kan konkurera med länder som lägger mer pengar på vapen än vi omsätter som land i helhet. Det ger mig inte bara stolthet utan även hopp om Sverige som land. Jag väljer att bortse från de moraliska och etiska aspekterna vilket kanske är fel när jag utrycker min stolthet över Gripen.

Men det är trots allt så att (tyvärr) mycket civilt användbar teknik (och därmed industri) finns tack vare militär forskning. Det vore tyvärr naivt att tro att samma mängd pengar skulle läggas på motsvarande forskning om valde bort vapenindustrin helt. Tror jag. Men om det går det att diskutera mycket.

Vad jag helt enkelt menar, oavsett om det var ett skämt eller inte, är att jag anser nog att Gripen är tillräckligt svenskt för att i alla fall jag skall vara stolt. Att sedan många delar tillverkas av utländska företag (det är mångam jag vet!) och marknadsför mha utländskt företag, tycker jag inte spelar nån roll!

Puh! :D
snappahead