News:

No significant change

Main Menu

IPRED

Started by ctrl, April 05, 2009, 08:40:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Phlerp

Ipred är en intelligent värktablett. Den fungerar lika bra mot huvudvärk som mot muskelvärk och mensvärk. Och dessutom är den febernedsättande.... ojdå, det är ju Ipren.  ::)

Skämt och sido, så har jag svårt att se hur ipred skulle kunna praktiseras alls om domstolarna förstår hur tekniken fungerar. Men det är väl egentligen det som är problemet, att de faktiskt inte förstår det. Ett IP bevisar absolut ingenting. Det säger ingenting om vem som verkligen sitter i andra änden.

Även om jag inte har öppnat mitt nät för andra så är det ofta inte någon större svårtighet att "hacka" sig in på grannens WLAN. Och är man mer än en i ett hushåll så är det redan där omöjligt att avgöra vem som är ansvarig. Att i det fallet lägga ansvaret på abonemangsinnehavaren är som att lägga ansvaret för fortkörningar på bilägaren. Och det gör vi inte i dagsläget.

Dessutom undrar jag vad domstolarna har för beviskrav. Loggar med IP-adresser är ju som bekant rätt enkelt att förfalska. Så med kunniga domstolar skulle ipred bli tandlöst, men med okunniga domstolar kan edt helt klart bli ett hot mot den personliga integriteten och demokratin.

Horizon

Det är ju just det... Okunniga domstolar och domare som är jäviga...

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/varre-att-pb-domaren-inte-ser-sig-som-javig-1.863420

Angående bevisning så är det lätt fixat.

http://piratbyran.org/bevismaskinen/

Jag undrar om inte herr Pontén & Co. slåss mot väderkvarnar som någon sa i en kommentar. De ligger så långt efter i att förstå hur tekniken används och kommer att användas i framtiden. Ska de hålla på och jaga fildelare får de hålla på för all framtid. Enda sättet att lösa det på deras sätt är att starkt begränsa Internet och möjligheten att lägga upp/utbyta information. Tror inte någon regering som beslutade om sånt skulle sitta särskilt länge.

Funderar själv på att rösta på Piratpartiet i nästa val. Inte för att jag är för fildelning av skyddat material utan för att markera hur jävla galet de är ute och cyklar när de på _mycket_ oklara grunder (se t.ex. bevismaskinen ovan) tillåter en målsägande att samla bevis inför rättegångar. Bevis som man iofs sedan kan såga ordentligt:

http://www.ephone.se/pdf/Svaromal_2707-09-20090422.pdf

Och hur tänker de göra med OneSwarm och andra s.k. "darknets"? Ska de börja förbjuda viss programvara/klienter eller lagstifta mot "saker du inte får göra med din dator"? Ju mer man tänker på saken desto mer absurt ter sig hela grejen. Endast med en total myndighetskontroll kommer man att kunna stävja "otillåten" fildelning. Vill vi verkligen ha det så?

Nä, lösningar får finnas på andra sätt tror jag. Någon professor på GU lobbar en del för en extra avgift på bredbandskostnaden och det skulle ju kunna vara något. Det drar iofs med sig även de som bara använder sin uppkoppling till lagliga saker, men alternativen är inte så många om man ska lösa det med avgifter. En annan grej är att få företagen att fatta vad folk vill ha och hur de vill ha det. När bokförlagen säljer ljudböcker för dyrt och med kass kvalitet på ljudet (och krånglar till det med hur man kan betala) så får de banne mig förstå att folk väljer billigare, bättre och snabbare alternativ.

Slut på "rant". :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Quote from: Horizon on May 11, 2009, 19:16:26

Funderar själv på att rösta på Piratpartiet i nästa val. Inte för att jag är för fildelning av skyddat material utan för att markera hur jävla galet de är ute och cyklar när de på _mycket_ oklara grunder (se t.ex. bevismaskinen ovan) tillåter en målsägande att samla bevis inför rättegångar. Bevis som man iofs sedan kan såga ordentligt:

Jag är medlem i partiet och jag tänker ungefär som du Horri. Nån måtta får det fan vara. Kommer rösta pirat.

griffin

Så sent som idag sökte jag efter info om ett program till mobiltelefonen (inte programmet i sig utan info om det). Redan där dök det upp torrentslänkar och seriallänkar. Och då snackar vi inte TPB, utan google.

De är så fel ute med rättegången. För som sagt, i konsekvensens namn skall google stämmas. Vad kommer sen?

Och sen skall vi censurera allt. Det börjar med att torrentsidor får filtrera. Google gör det men har ett drygt jobb - uppenbarligen. Vad kommer finnas kvar sen? Jo, det skall jag säga: Porr. Porr kommer finnas kvar. Inte mej emot, men det är knappast det jag tycker är finessen med nätet. Men porrindustrin, de har förstått hur man drar in pengar på nätet, de var snabba med att anpassa betalningsmodellerna...

Bläh. Inte för porren kanske, men hur snett det blir.
snappahead

Phlerp

Tja, vad ska man säga. Inte ens Apple förstår. http://www.engadget.com/2009/05/11/apple-rejects-bittorrent-control-app-from-app-store-because-it-m/
Bara för att teknik kan användas olagligt så är inte tekniken i sig olaglig. För isf borde kofotar vara olagliga för att de kan användas till inbrott, baseballträn borde vara olagliga eftersom de kan användas vid misshandel och bilar borde vara olagliga för att de kan användas för att bryta mot alla möjliga lagar med.

griffin

Jag rekommenderar nedanstående artikel varmt. Den är lång men jag tycker den sammanfattar det hela bra och sätter det i ett vettigt perspektiv. Några citat:

QuoteI min tolkning tillåter alltså samhället att rättsäkerheten äventyras genom IPRED för att försvara en affärsmodell som gick ur tiden för minst tio år sedan. Det är inte utan att man kan tänka sig att vi fortfarande hade haft ambulerande isförsäljare om dagens politiker fått styra utvecklingsklimatet år 1925 när kylskåpet uppfanns av svenska teknologer.

...

QuoteBåda branscherna försöker hindra alternativ att uppstå som skulle kunna gå förbi dem en dag. Det är därför nedladdningstjänster för film och musik haft så svårt att etablera sig. Istället för att välkomna Itunes och Spotify som betalande alternativ till piratsiter motarbetas de. Inte för att skivbolagen inte tycker om att få betalt utan för att de ser risken, att den dag Itunes eller Spotify är så stora att de klarar sig utan de globala skivbolagen, kan de öppna sin affär för en direkt koppling mellan artister och konsumenter utan att Warner har möjlighet att skära imellan. De förlorar alltså hellre pengarna till piratkopiering än riskerar sin egen position.

Läs mer här:
En uppfinnares syn på upphovsrätt

snappahead

Horizon

Mycket bra skrivet i länken griffin presenterade!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names