News:

No significant change

Main Menu

Israel vs Hamas

Started by Horizon, January 15, 2009, 12:39:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Horizon

En soppa utan dess like kan vi väl konstatera. Hämnd för att hämnas en hämnd för att hämnas en hämnd osv... Frågan är om konflikten någonsin kommer att ta slut.

Har följt rapporteringen via media de senaste tre veckorna och sympatierna ligger på båda sidor. De är lika bra kålsupare hela högen i min mening. Tycker så synd om alla barn (på båda sidor) som får ärr för livet, både av rädslan för beskjutning och av att nära och kära dör. Usch.

Hur ska man lösa detta? Finns det någon lösning? FN och säkerhetsrådet verkar ju helt uddlöst. Varför daltar man med de inblandade? Visst, jag har redan många svar på frågorna, men ville höra era åsikter.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Gör det området till världens största parkeringsplats så blir det inte så mycket att slåss om...

sorry för den dåliga kommentaren. Jag är inte så insatt.

Horizon

Nä då är det kanske bättre att inte säga nåt... ;) (säger Hår-i-zonten som är världens störste skräppostare) :D

En fundering, vad är det för granater som israelerna använder som smäller av en 50-100 meter över marken och sprider en massa brinnande/lysande saker över nejden? På vissa tv-bilder ser man dessa saker studsa mot hustaken, men de detonerar inte eller så. Hörde att någon anklagade dem för att använda vit fosfor, men så dumma kan de väl inte vara att de använder detta i fullt dagsljus?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

Fosfor skapar väl en massa rök också, förutom att vara väldigt varmt.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ctrl

Med beaktande av historien, parternas läge... vilka hot de är utsatta för mm. Kommer jag till slutsatsen att det är jävligt ledsamt att det krigas men att reaktionen från Israel, enligt mig är till någonstans mellan 99 och 99.99% berättigad.  :-\
Control
87th Stray Dogs VFW


Phlerp

Berättigad, ja.
Proportionerlig, nej.
Leder det till en hållbar fred? Knappast.

Horizon

Ja det är väl någonstans där man hamnar när man diskuterar lite med sig själv. Samtidigt är det svårt att bedöma när man sitter i händerna på media som vi gör. Jag kan tänka mig att palestinierna diskrimineras duktigt runt gränserna och redan är halvglada för detta, men det rättfärdigar ju inte att skjuta raketer. Sen är ju Israels svar _något_ oproportionerligt som phlerp säger...

Kan man inte utöka Västbanken på något sätt, typ med Gaza's storlek och bygga palestinska bosättningar där? Det verkar ju Israelerna bra på.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

h.kan

Om Hamas slutar skjuta raketer så blir det fred!

?

Hur svårt är det att begripa det?