Flygplanens versions- och registreringsnummer

Started by griffin, June 04, 2002, 21:06:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Hej,

hoppas allt är bra med er! Jag har en fundering och mest för att "komma in i gamet igen" så kör jag... (för jag kan inte spela med min nuvarande hårdvara vilket suger tunga...)

Nåväl... Hur härleder man (eller hittar) information om flygplanens versionsnummer, nån som vet?

Exempel, 747-400 heter ju en ganska bekant flygplanskonstruktion. Vad 747 och 400 står för är ganska uppenbart, de flesta tillverkare (inom allt från flyg och bil till datorprogram) döper sina olika produkter och vidareutvecklade produkter inom samma familj får versionsnummer, som 747 resp. 400 i detta fall. Men sedan ser man versionsummer som t.ex. 747-412.

Det är de sista två siffrorna jag syftar på. Är de valt godtyckligt, är de sekventiella, speglar de konfiguration/motorval? Och hur varierar det med olika tillverkare? Och hur kan man ta reda på vad de står för?

Inte för att det spelar någon som helst roll, men lite nyfiken är jag allt. Jag har mina tankar, men någon i detta sällskap kanske är mer upplyst...

Sedan, hur i helsefyr håller alla planespotters reda på flygplansindivider (dvs regnummer)? Finns det nån databas jag inte känner till eller lyssnar de helt enkelt på radiotrafiken, och tillsammans med kikare och anteckningsblock gör "databasarbetet" själva? Dvs har de egna uppgifter. Med tanke på vilken insats det skulle kräva (för att få ett vettigt stort register) kan jag lätt förstå hur man vill hålla på nåt sådant... Jaja...

En liten undran från en som börjar bli desperat... har inte kunnat spela sedan i julas.... så jag får fortsätta med det jag brukar göra, samla bilder på flygplan (det är *många* nu), och fundera på oviktiga detaljer.... :)

Och som vanligt, snälla, chocka mig med några mumsiga länkar till bra bildsidor med flygplan... ;-D

Jens "Griffin" Olsson

pappaledig och med svår abstinens på spel i allmänhet och flygsim i synnerhet
snappahead

griffin

såg bara "allmänt" inte prefixet "hårdvara"...

Fast flygplan är ju ganska hårda... :)

Skall jag posta om eller lär folk se?

Tack för länkarna! Mums! *Gnuggar händerna*
snappahead

griffin

Nu kan jag ta min kamera, åka ut till lokala flygplatsen och leka planespotter på riktigt....

Kanske inte, har en automatkamera (visserligen APS men...) och flygplatsen är Kungsängen i Norrköping.... Blir nog inget upphetsande resultat direkt, lol.

Men länken var klart kul! Sånt gillar jag! Både länken och hjälpsamma personer! :D

Griffin
snappahead

Joakim

De två sista siffrorna i flygplanets nummer (ex. Boeing 737-8xx) är beroende utav köparen, t.ex. så har alla SAS köpta Boeing plan slutsiffrorna 83, dvs B767-383, B737-883 osv,

Och när det gäller bildsidor finns ju alltid Airliners.net och AirPics.com där förövrigt det finns några bilder tagna av mig :)

griffin

ah!
#4
Det var intressant! Okej! Kul! Gäller detsamma Airbus? Finns det nånstans info om vilka köpare som har vilka nummer?

Airliners.net "hänger" jag på dagligen, men den andra var ny!

Vad heter du på Airliners.net så kan jag kolla?

Har själv ett par bilder som jag funderar på att bidra med, men jag tvivlar på att de håller tillräcklig kvalitet.

Jens
snappahead

Joakim

QuoteOriginally posted by griffin
Det var intressant! Okej! Kul! Gäller detsamma Airbus? Finns det nånstans info om vilka köpare som har vilka nummer?
Airbus verkar ha ett annat system, för att använda SAS exemplet igen så har SAS A340 koden A340-313X medans deras A321or har A321-231. Och någon sida som listar allt vet jag tyvärr inte om...

Quote
Airliners.net "hänger" jag på dagligen, men den andra var ny!

Vad heter du på Airliners.net så kan jag kolla?
Kallar mig själv JoakimE på deras forum, och har än så länge inga foton upptankade (har ett par i kö dock)

QuoteHar själv ett par bilder som jag funderar på att bidra med, men jag tvivlar på att de håller tillräcklig kvalitet.

Jag föredrar AirPics.com när det gäller att tanka upp "bra" bilder då de "screeners" som finns på Airliners.net verkar vara lite väl hårda ibland :-/
Iof, har du någon lysande, sällsynt bild så kanske du får den accepterad hos airliners.net ;)

griffin

okey dokey...

vet inte om bilderna är tillräckligt unika... vi får se! Tog dem i samband med en examen på Ängelholm.  Tämligen fri access till de parkerade flygplanen. Tyvärr ganska dåligt väder (dåligt ljus) och dålig kamera.
snappahead

Joakim

Har man ingen bra kamera kan man alltid ta sig till "öppet hus" dagar på småflygplatser, kanske inte världens mest intressanta flygplan, men oftast kan man vandra runt väldigt fritt. Alla de bilder som jag fått upp på Airpics.com är t.ex. tagna under deras öppna hus i lördags (2002-06-01) då det enda avspärrade området i princip var plattan samt den norra delen av banan (hade kunnat ta mig ut på den södra delen utan problem :D)

Sen att det kan komma trevliga flygplan såsom YAK-52 och Hercules gör ju inte saken värre, gäller bara att vädrets makter är någorlunda vänliga (mindre underhållande att försöka rädda massa kamerautrustning undan ett plötsligt rengväder:-/