Flygplanens versions- och registreringsnummer

Started by griffin, June 04, 2002, 21:06:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

griffin

QuoteOriginally posted by Joakim


            Har man ingen bra kamera kan man alltid ta sig till "öppet hus" dagar på småflygplatser, kanske inte världens mest intressanta flygplan, men oftast kan man vandra runt väldigt fritt. Alla de bilder som jag fått upp på Airpics.com är t.ex. tagna under deras öppna hus i lördags (2002-06-01) då det enda avspärrade området i princip var plattan samt den norra delen av banan (hade kunnat ta mig ut på den södra delen utan problem :D)

Sen att det kan komma trevliga flygplan såsom YAK-52 och Hercules gör ju inte saken värre, gäller bara att vädrets makter är någorlunda vänliga (mindre underhållande att försöka rädda massa kamerautrustning undan ett plötsligt rengväder:-/

Så sant så sant. Jag vet dock inte om mitt intresse för att fotografera själv är *så* stort. Jag nöjer mig med att glo på flygplanen och njuta av andras arbete.

Men när jag fick ohämmat gå och drägla på en JAS och en Viggen utan skyddsstängsel då gick kameran varm. Det är inte varje dag man får luta sig in i EBKn på en Viggen och fota detaljerna.... då menar jag detaljerna :) Nåja, inte riktigt - men skoj var det.

Jens
snappahead

ft

griffin,

Norrköping minsann? Linköping här, då är du given på nästa Flygvapenmuseum-sammankomst eller hur? Har morsan i Norrköping också numera, var där igår och såg på Speedway. Lite för lite flyg på Kungsängen just då, annars kan man ju se verksamheten i luftem rätt bra från huvudläktaren på Kråkvilan mellan heaten.

Småsiffrorna är som sagt underversioner... massa olika options och modifikationer på flygplan efter önskemål från kund eller av andra orsaker, allt från olika motorvarianter till avbalkningarna för självlastande gods. Flygplanen är i princip individer. Ett helsicke för underhållsingenjörerna ibland i bolag som köpt ihop sin flotta från olika håll. :)

Mvh,
 /ft


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

QuoteOriginally posted by ft


            griffin,

Norrköping minsann? Linköping här, då är du given på nästa Flygvapenmuseum-sammankomst eller hur? Har morsan i Norrköping också numera, var där igår och såg på Speedway. Lite för lite flyg på Kungsängen just då, annars kan man ju se verksamheten i luftem rätt bra från huvudläktaren på Kråkvilan mellan heaten.

Småsiffrorna är som sagt underversioner... massa olika options och modifikationer på flygplan efter önskemål från kund eller av andra orsaker, allt från olika motorvarianter till avbalkningarna för självlastande gods. Flygplanen är i princip individer. Ett helsicke för underhållsingenjörerna ibland i bolag som köpt ihop sin flotta från olika håll. :)

Mvh,
 /ft


Japp, gjutet! Kul! Jag var på Flygvapenmuseum för ett par månader sedan och blev mycket imponerad. Då har jag ändå varit på några museer runt om. Och även på Flygvapenmuseum, även om det var ett tag sedan.

Vi har ju en stolt tradition i Sverige och den var väl representerad på museet! Det enda negativa var att familjen inte riktigt delade min i de närmaste maniska entusiasm. "Vänta, bara en stund till" och "mamma, jag vill GÅ nu" var vanligt förekommande :)

Att vi blev bjudna på inträdet gjorde ju inte saken sämre även om jag med glädje bidragit!

Extra rolig blev upplevelsen i efterhand då jag lånade ett par böcker om Viggen och Draken. Dessa böcker (som jag tänkte recensera för forumets räkning så fort jag hinner) tar upp mycket om de flygplan som man faktiskt både får se och ta på på museet! Guld!

När och hur brukar dessa träffar vara? Berätta mer!

Jens
snappahead

Joakim

Råkade springa på Boeings kundkoder @ Airliners.net forum, så här kommer den listan :)

01 Piedmont
02 Northern Consolidated
03 Caribair
04 Britannia Airways
05 Braathens SAFE
06 KLM - Royal Dutch Airlines
07 Luftwaffe
08 Icelandair
09 China Airlines
10 Wien Colsolidated / Wien Air Alaska
11 Wardair
12 MSA / Singapore Airlines
13 Ariana
14 Pacific Southwest Airlines (PSA)
15 Lake Central
16 LAN Chile
17 CP Air / Canadian International
18 BEA (British European Ariways)
19 New Zealand National Airways Corp / Air New Zealand
20 Boeing
21 Pan American World Airways
22 United Air Lines
23 American Airlines
24 Continental Airlines
25 Eastern Airlines
26 MATS - Unites States Air Force
27 Braniff Airways
28 Air France
29 SABENA
30 Lufthansa
31 T.W.A (Trans World Airlines)
32 Delta Air Lines
33 Air Canada
34 Transair Sweden
35 National Airlines
36 B.O.A.C / British Airways
37 Air India
38 QANTAS
39 Cubana de Aviacion
40 Pakistan International
41 Varig Brazil
42 Nordair
43 Alitalia
44 South African Airways
45 Seaboard World Airlines
46 Japan Airlines
47 Western Airlines
48 Aer Lingus
49 Flying Tiger Line
50 Trek Airways
51 Northwest Airlines
52 Aeronaves de Mexico / AeroMexico
53 United States Air Force
54 Mohawk Airlines
55 Executive Jet
56 Iberia
57 Swissair
58 El Al
59 Avianca
60 Ethopian Airlines
61 F.A.A
62 Pacific Northern
63 Ghana Airways (ntu) / Faucett
64 Mexicana
65 British Eagle
66 United Arab Airlines / Egyptair
67 Cathay Pacific Airways
68 Saudi Arabian Airlines
69 Kuwait Airways
70 Iraqi Airways
71 Trans International / Transamerica
72 Airlift International
73 World Airways
74 Iraqi Airways (ntu) / Libyan Arba (ntu)
75 Pacific Western / Canadian
76 Trans Australian
77 Ansett Airlines
78 B.W.I.A
79 Saturn
80 Bankers Trust (TWA)
81 All Nippon Airways
82 TAP / Air Portugal
83 S.A.S
84 Olympic Airways
85 American Flyers
86 Iran Air
87 Aerolineas Argentinas
88 MEA (ntu) / AeroTechnik Deutschland Charter
89 Toa Domestic / Japan Air System
90 Alaska Airlines
91 Frontier
92 Air Asia / Air America
93 Pacific Air Lines / Air California
94 Syrian Arab Airlines / Syrianair
95 Northeast
96 Quebecair
97 Aloha
98 Air Zaire
99 British Caledonian
1A-9Z
1A Martinair Holland
1B China Southern
1C Government of Romania
1H Emirates
1K Airtours International Airways Ltd.
1L China Xinjiang Airlines
1Q Tombo Aviation Inc.
1R Virgin Atlantic Airways
1S Deutsche BA
1U BBJ Customer
2C Air UK Leisure
2J Arab Leasing
2K Turkmenistan / Akhal
2L Azal / Azerbaijan Airlines
2Q Ukraine International
2R Pegasus Airlines
2T Tracinda (BBJ)
2U Picton Ltd. (BBJ)
3A Ansett Worldwide (AWWAS) / Nordstress Ltd.
3B Air Mauritius
3C Euralair International
3N American Trans Air
3P Uzbekistan Airways
3Q Boeing Capital Leasing (BBJ)
3R Western Pacific
3S Pembroke Capital
3T Real Estate Exchange Inc. (BBJ)
3U Chartwell Aircraft (BBJ)
3V Easyjet Airline Co Ltd.
4A United Parcel Service (UPS)
4K Air Nippon
4N CAAC Special Services
4P Hainan Airlines
4Q Mid East Jet
4S GB Airways
4T North Pacific Aviation (BBJ)
4U Air Shamrock (BBJ)
4V Superior Int'l (BBJ)
5A Presidential Airways
5B Germania
5C Xiamen Airlines
5D LOT - Polish Airlines
5E EVA Air
5F GATX Capital Corp.
5H Itochu AirLease Corp.
5N Shandong Airlines
5P Air Europa S.A.
5R Jet Airways (India)
5S CSA Czech Airlines
5T Victory Aviation (BBJ)
5U Dobro Ltd. (BBJ)
5V General Electric Corporation (BBJ)
6B Novair International Airways
6D Shanghai Airlines
6E VIVA Air
6J Air Berlin
6M Virgin Express
6N GE Capital Aviation (GECAS)
6Q Boullion Aircraft Holding
6R Wuhan Airlines
7A Far Eastern Air Transport
7B Air Holland
7C Japanesse Self Defence Force
7D Air Seychelles
7E Aeromaritime
7G Malev
7K Zhongyuan Airlines
7Q GPA Group Ltd.
7U Atlas Air
8A Air 2000
8B Istanbul Airlines
8E Asiana Airlines
8J Tarom
8N Chilean Air Force
8S China Xinjiang Airlines
9A Aravco
9B Brunei Government
9D Linjeflyg
9H Leisure International
9J Shorouk Air
9K Shenzen Airlines
9L Air China
9M Air Austral
9N Mid East Jet
9P China Eastern Airlines
9R Pro Air
9T USAL (BBJ)
9U Wilmot Trust company (BBJ)
A0-Z9
A0 LAB (Lloyd Aereo Boliiviano)
A1 VASP
A2 Modern Air
A3 Pluna
A4 Air California
A5 Air Avia
A6 LTV / Essex Int'l
A7 Trans Caribbean
A8 Indian Airlines
A9 Transair Canada
B1 DETA Mozambique / LAM
B2 Air Madagascar
B3 U.T.A
B4 M.E.A (Middle East Airlines)
B5 Korean Air
B6 Royal Air Maroc
B7 Allegheny / USAir / US Airways
B8 Austrian Airlines
B9 TMA (Lebanon)
C0 GATX / Boothe
C3 Cruzeiro do Sul
C9 Luxair
D1 Universal Airlines
D3 ALIA / Royal Jordanian
D4 Ozark Airlines
D6 Air Algerie
D7 Thai Airways International
E0 Dubai Air Wing (BBJ)
E1 Eastern Provincial
E3 LADECO
E7 Arkia
F1 Air New Zealand (ntu)
F2 THY Turkish Airlines
F5 Portuguese Air Force
F6 Philippine Airlines
F8 Royal Nepal
F9 Nigeria Airways
G1 Government of Saudi Arabia
G4 United States Air Force
G5 LTU / LTE / LTS
G7 America West Airlines
H2 I.T.T
H3 Tunis Air
H4 Southwest Airlines
H5 Mey Air
H6 MAS / Malaysian Airlines
H7 Cameroon Airlines
H9 JAT (Yugoslav Airlines)
J0 Air Jamaica
J1 Dominicana de Aviacion
J4 Sterling Airways
J6 C.A.A.C / Air China
J7 National Aircraft Leasing
J8 Sudan Airways
J9 Iranian Air Force
K1 Tarom / Romanian Government
K2 Transavia
K3 Aviogenex
K5 Hapag Lloyd
K6 SAHSA
K9 Bavaria Flug
L4 American Capital Aviation
L5 Libyan Arab Airlines
L6 Aviation Services & Support
L7 Air Nauru
L8 Government of Yugoslavia
L9 Maersk
M0 Aeroflot Russian International Airlines
M1 Pelita Air Service
M2 TAAG Angola
M6 Royal Brunei
M7 Hughes Air West
M8 Trans European Airways
M9 Zambia Airways
N0 Air Zimbabwe
N1 Government of Venezuela
N3 Government of Brazil
N6 Government of Nigeria
N7 Government of Egypt
N8 Yemen Airways
N9 Government of Niger
P1 Goverment of Qatar
P3 HRH Talal Bin Abdul Aziz (BBJ)
P5 Thai Airways
P6 Gulf Air
Q2 Air Gabon
Q3 Southwest Air Lines / Japan TransOcean
Q4 Transbrasil
Q5 Government of Liberia
Q6 LACSA
Q8 I.L.F.C
Q9 Itel Co. Leasing
R1 Government of Cameroon
R4 Alyemda
R6 Air Guinee
R7 Cargolux
R8 Air Tanzania
S1 TACA International Airlines
S2 Federal Express
S3 Air Europe / Sunrock Capital Corp.
S4 Air Afrique
S5 Eldorado Aviation
S7 North Central Airlines / Republic Airlines
S9 Maritime Investment
T0 Texas Air Corp.
T2 Dome Petroleum
T3 Evergreen
T4 Air Florida
T5 Orion Airways
T7 Monarch Airlines
T8 BOEING 767-300ER GE Certification
T9 BOEING 767-300ER P&W Certification
U3 Gaurda Indonesia
U4 OSL Villa Holidays
U5 Government of Jordan
U8 Kenya Airways
U9 Polynesian Airlines
V2 TAME
V3 COPA
V5 Bahamasair
V6 Petrolair System SA
V8 Air Executive / Busy Bee
W0 China Yunnan Airlines
W2 Aerotour
W6 Government of Morocco
W8 NOGA SA
X2 Air Pacific
X3 Air Charter International
X4 Supair
X6 Markair
X8 Wistair Corp
X9 Indonesian Air Force
Y0 G.P.A
Y4 Sheik Rafiq B Hariri (Saudi customer)
Y5 Air Malta
Y9 Air Malawi
Z0 China Southwest
Z5 United Arab Emirates Royal Flight
Z6 Royal Thai Air Force
Z8 South Korean Air Force
Z9 Lauda Air
AA-ZZ
AB AB Airlines
AD Eastwind Airlines
AH Westmount Investments (BBJ)
AK Privitair (BBJ)
AN Saudi OGER (BBJ)
AR Taiwan Air Force
AS Ryanair
AV Newsflight Inc. (BBJ)
AW BBJ Customer
AX ARAMCO
BC Boeing NetJets (BBJ)
BD AirTran Airways Inc.
BF Fun Air (BBJ)
BG Flightlease AG
BH BBJ Customer
BJ Atlas Air / Michael Chowdry (BBJ)
BK CIT Leasing
BQ Dallah Albaraka (BBJ)
BS North American Airlines
BX Midway Airlines
CG GKW Aviation LLC (BBJ)
CJ BBJ One Inc. (BBJ)
CM Aerolineas Baleares
CN Privatair (BBJ)
CP Ford Motor Company (BBJ)
CQ JMC Airlines
CU Tutor-Saliba Corp. (BBJ)
CX GATX - Flightlease
DF BBJ Customer
DM USAF (BBJ)
DO BBJ Customer
DP Saudi Arabian Air Force (BBJ)
DR Multiflight (BBJ II)
DT BBJ Customer
DV Lowa Ltd. (BBJ II)
DW BBJ Customer
DX Kazakhstan Airlines
EA Azteca Airlines (Lineas Aereas Azteca)
EC Dubai Air Wing (BBJ II)
ED South African Government (BBJ)
EF BBJ Customer
EG Samsung Aerospace (BBJ)
EJ Grupo Onmilife (BBJ)
EL Swiflite Aircraft Corp. (BBJ)
EM BBJ Customer
ET Premier Executive Transport (BBJ)

griffin

Fasen, nu börjar vi komma nån vart! Hehe... kul! Er kan man lita på!

Snart kan man känna sig som en riktig planespotter ;-)

Jag undrar om man skulle ta och knacka ihop en faq med allt det där och lite till. Finns säkert redan men det är ju skoj!

Jens
snappahead

ft

griffin,
de är närhelst andan faller på och en eller fler NoSiG-medlemmar hamnar i Linkeboda. Har du tråkigt någon helg är det bara att ramla förbi, FMV-besök följt av en fika och flygsnack är det aldrig någon som dött av. :)

Upptäckt att Bosses Glassbar har en vidunderlig kaffedrink numera, satt där och pluggade lite meteorologi häromdagen. Större grupper lär det väl bli så småningom igen, vi var ett gäng för några helger sedan. Besöket finns recenserat lite hastigt i tråden "Inte LAN men ändå..." i det allmänna forumet.

Ha det!
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

#14
Bromma... det vore skitskoj! Jag mår *bra* på flygplatser! :) Kul! Du jobbar där eller?

Linkeboda! Det låter också gjutet! FMV är bra :) Hur är det förresten, Lk har två flygfält - ett vid Malmen och ett vid Saab, det senare tillika Linköpings flygplats om jag förstått det rätt? Eller? Använder Saab det förstnämnda för flygtest (för det är väl där FMV ligger med)? Bara nyfiken...

Det omvända gäller givetvis! Passerar ni Norrköping så är ett besök alltid välkommet! Har också en bra glasskiosk att erbjuda även om det är mes just glass de serverar :) Halvars är tom omsjunget av Lundell... Se där :)

Skall kolla in recensionen! Om inte annat vore det kul att haka nästa gång och insupa gemenskapen!

Det vore ju skoj att t.ex. anordna nån tämligen oambitiös men trevlig träff där man under dagen kan göra Flygvapenmuseum och kanske nåt till och sätta sig och lira lite på kvällen över en whiskey eller tolv, eller bara snacka vad man nu kan tänkas vilja snacka om... kan inte tänka mig vad det skulle vara :)

FMV? Jobbar du där? Anledningen till att jag är så intresserad av var folk jobbar är att jag tycker det är ett oerhört bra sätt att komma ihåg och relatera till folk. Själv jobbar jag som dataspelsprogrammerare. Tyvärr har vi inga flygsimmar på G. Annars skullle jag vara i Nirvana. Jag tror dessvärre inte att en Gripen/Viggen/Draken/SK-60/etc sim över svenska landskap skulle vara nåt chefen tror är bra för företaget. Synd. :) Så det får väl bli på fritiden då ;-)

Ha'de!

[Edit: fasen vad många smileys det blev. Men så är jag vid ganska gott humör!]

Jens
snappahead

ft

Ooops, menade Flygvapenmuseum, FVM, inte FMV. Nära men ändå så långt borta. :)

Jag jobbar på SAAB. SAAB har sin testverksamhet på SAAB-fältet, följeplanen kommer däremot ibland från Malmen. Ser alltså mycket av bägge fälten eftersom jag segelflyger på Malmen.

Vi får tjata på folk i omgivningen att det är dags för mini-LAN! Lura upp någon Jönköpingsbo eller så (tänker inte berätta vilken Weas jag menar ;)), kanske få med en eller två intresserade till. Vore ofel!

Innan jag hamnade inom flyget läste jag datorteknik och proggade en massa. Det har bitit sig kvar lite, bland annat gjort motorkörningssimulatorer för SAAB 340 och SAAB 2000 på sistone. Hmm, du är alltså en jäkel på 3D-programmering? Det har jag gett mig f-n på att lära! Mer att diskutera över fika. Fritidsutvecklande, jo, känner jag till. :) Kolla in www.combat-helo.com, verkar som om jag blivit inblandad i det. Sitter just och skissar på en trovärdig helikopter-FM.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus