News:

No significant change

Main Menu

Georgien vs Rasski Federatze

Started by Horizon, August 08, 2008, 21:36:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Ja, har man inte förstahandsinformation så blir det många kvalificerade gissningar. Det pågår dessutom rätt rejäla propaga... förlåt, prapagandakampanjer från båda sidor, vilket inte underlättar förr oss som bara har media till hjälp. Försöker så gott jag kan undvika de vanligaste fällorna, men det är inte lätt.

Hur som helst kommer nog ryssen undan med det här. Tar de inte hela Georgien och tillsätter en lokal guvernör så tvålar de dem tillbaka till stenåldern och åker sen hem (och skapar några nya gränser på vägen).

EU och FN må skrika hur högt som helst, Putin och Co. bryr sig inte. Han vet att EU (framför allt Tyskland) behöver rysk olja och gas (och alla handelsavtal). USA vågar inte bråka, de har fullt upp på annat håll och behöver ryssarna mot Iran.

Jag gillar inte den framtida bilden av europa + närområde, med en revanschsugen rysk björn som granne. När den dessutom beter sig som de stora starka killen i sandlådan i konflikter börjar man bli lite skraj.

Sen har jag faktiskt ingen aning om vad Georgierna utsatt sydossetierna för. Kanske är de ena riktiga skurkar de också. Man är rätt ovetande vad som egentligen pågår när allt kommer kring...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Subroc

Man blir ju lite bekymmrad när man hör att georgierna har lämnat fredtrevare som ryssland kategoriskt avböjer, för att vara en "fredfrämjande" operation verkar den vara rätt offensiv :/

Ett boktips så här mitt i eländet är "Operation Poltava" av Harry Winter (Garboseriens författare) finns många likheter med vad som pågår i georgien.

Brat

Jo, det är det som oroar, såg nyss en rysk lagstiftare som intevjuades på CNN, han travade ord och stavelser oavsett vad reportern frågade, jag har en känsla av att ryssarna inte var beredda på att fredsinviter genom EU skulle komma så snart, de vill vinna tid och hoppas att de hinner genomföra allt de förutsatt sig innan någon varaktig fred uppnås.
-Brat

granQ

vad jag undrar över ar om det hela aldrig hade intraffat om inte vore for kosovo och sjalvstandigheten...

Skulle inte vara forvanad om ryssarna helt enkelt anser att dom kan ga in, sakra "kosovo" och sen lata dom rosta over "sjalvstyre"...

Iallafall var det min tanke nar kosovo rostade och sa manga lander, sa snabbt erkande kosovo som ett eget land.. tankte att nu kommer vi se flera sana grejer.. vad hander om skane rostar for sjalvstyre, baskien osv..
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Brat

Vi här Norrbotten röstade om självstyre, men vi ville ha servo..... :P
-Brat

ft

Quote from: granQ on August 12, 2008, 17:15:37
Iallafall var det min tanke nar kosovo rostade och sa manga lander, sa snabbt erkande kosovo som ett eget land.. tankte att nu kommer vi se flera sana grejer.. vad hander om skane rostar for sjalvstyre

Ja, Skåne har onekligen ett strategiskt läge. Inte otänkbart att ett grannland skulle börja dela ut medborgarskap där.

Sen var det ju det där med självstyre vs. annat styre. Jag tror inte Sydossetierna ser en ljusare framtid direkt...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Jag kan faktiskt inte se att skåningarna skulle vilja bli danskar... eller? Känns som vi har mkt gemensamt med normännen och finnarna, men Danmark är en annan femma. Känns mer som ett kontinentalt land för mig även om vi delar en del traditioner osv.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Menade att om Skåningarna mot förmodan skulle vilja byta nationalitet skulle det nog gå att hitta ett och annat land som skulle kunna tänka sig ta mot dem. Och då menade jag inte primärt Danmark. :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus