News:

No significant change

Main Menu

Inköpt, en Samsung LE46M86BDX/XEE

Started by ctrl, June 15, 2008, 22:15:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ctrl

Har försökt hålla mig till efter OS och den förväntade större prissänkningen men det gick inte längre.

Jag har velat lite mellan 40-46 tum och mellan Sony och Samsung som i mitt tycke är bäst i denna prisklass. Sony och Samsung bygger själva panelerna i en gemensamt ägd fabrik, sen har de olika chip och design i övrigt. När det nu gick att få en 46tummare under 15lax slog jag till. Jag har alltid gillat Samsungs design men hade jag kunnat ta det bästa av alla världar så hade jag nog plockat över Sonys lite mattare finish till Samsungen.

Så vad kan jag säga efter att ha haft den uppe några timmar:

- Det är sjukt hur stort det blir, min 24tums monitor ser pluttig ut bredvid
- Skärmen är sanslöst ljusstark, jag blir verkligen bländad av vita bakgrunder
- 1920x1080 fungerar bra i Falcon, genom att trycka muspekaren uppåt eller nedåt kan jag välja om det är de översta eller nedersta 120 pixlarna som ej visas. Jag skall eventuellt senare testa att försöka få skärmen att skala om och ta med hela 1200-bilden
- Jag har redan sett en massa full-HD på min 24tummare, det är läckert om man sitter 0,5m från skärmen, nu kan jag få samma upplevelse tillbakalutad några meter bort   

Jag har ett pixelfel, en som alltid har rött på, den sitter långt ner till vänster. Jag har inte bestämt mig för om jag skall orka utnyttja pixelgarantin och krångla med byte av skärm, just nu känns det helt ok att behålla skärmen

Korttidstestet ger resultatet att Samsungs M86BDX verkar vara helt fantastisk
Control
87th Stray Dogs VFW


Bax

Coolt, fick själv min LE40M86BDX i förra veckan och har väl ungefär samma upplevelse som du. Jag tittade oxå på 46" men fick en väldigt bra deal på 40 tummarn och dessutom så kan jag nu konstatera att det var ett bra val. Anledningen är att jag bara har kabel TV utan HD möjlighet dvs jag kan få digital TV men ingen HD, i praktiken alltså ingen större skillnad mot att köra analogt. TV soffan befinner sig drygt 3 m från skärmen och 40" med analog signal och 3 m är ungefär vad man klarar men med större skärm hade nog TV signalens brist på upplösning blivit besvärande.
Kopplar du datorn digitalt till skärmen via DVI - HDMI adapter? eller analogt via VGA kontakten?
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


ctrl

Ena datorn (Servern med nyare moderkort) går HDMI-HDMI. Spelmaskinen går med en DVI-HDMI kabel. Kjell och Kompani har alla varianter av kablar, oftast till mindre än halva priset jmf. de andra kedjorna.
Control
87th Stray Dogs VFW


Rivvern

Haha. Han kunde inte hålla sig. Får skaffa ett större flygplan inför nästa LAN då?

ctrl

Ska den här skärmen finnas på LAN så får ni faneme ta er till fjollträsk. Till nästa LAN (om ej i Stockholm) planerar jag att endast ta 24tummaren och den lilla serverdatorn (med överflyttat 8800GFX)
Control
87th Stray Dogs VFW


Brat

Kan du inte få den klassificerad som övre vinge, eller extra stabilisator. Inte för att det spelar någon större roll om man känner att man har råd att köpa en sån, men har du kollat på strömförbrukningen, 260watt, ändå klart under vad vissa äldre plasmaskärmar drar, vet av en 42" som drog 1200 watt! :o
-Brat

Horizon

1200 är ju som att ha dammsugaren eller vattenkokaren på för fullt en hel kväll.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

Min tjockis, en 100Hz 32" Panasonic drar 95 watt, framtiden är inte alltid ljusare! Men jag unnar dig din 46" blir ju billigare då man inte behöver glasögon!  ;)
-Brat