ArmA-befälhavarna - rekryterade ur polska kavalleriet anno -38?

Started by ft, April 27, 2008, 12:06:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

ft

Jag har gett mig i kast med första fristående uppdraget, "Blood, Sweat and Tears".

Är det inte i det närmaste suicidala odds? Låter man det gå och tar en lite tillbakadragen roll så slutar det med att alla är nerkämpade och stan full av lede fi inom ganska få minuter. Är det som i OFP-uppdragen, att det hela hänger på att man som individ skall kliva in och göra precis rätt hjältemodiga insats vid rätt tillfälle?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ctrl

Well, för att samanfatta det kort, Arma suger i single player  ::)
Control
87th Stray Dogs VFW


ft


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

Hehe.. vi är nog många som har upplevt det...
Vi körde väl med AIn på typ 60% när vi körde COOP det var lagom, men vi började väl på 40%...
Dock så komemr jag inte riktigt ihåg vad som var 40 och 60%, men det var nått med hur bra AIn var på att skjuta har jag för mig. Sen var väl det iofs demot också...
Jag har inte kört tillräckligt mycket singelplayer för att veta mer än att det är svårt, riktigt svårt...
...000... =)

KeyCat

Som DZ säger så beror ArmA upplevelsen till största del på vilka grundinställning man kör med och för de flesta (inklusive mig själv) är default för högt ställda. Den andra faktorn som är nästan lika viktig är förstås missionet! Med rätt (för dig) grundinställningar och rätt mission så är SP inte så kasst som ctrl ger sken av även om jag förstår hans egentliga point - att MP med teamwork är roligare och jag håller med :)

Öppna din XXXXX.ArmAProfile i Notepad och editera följande rader (obs finns på två ställen i den filen, ändra bägge). Värdena är från 0 - 1 och ju högre de är desto bättre är AI. precisionEnemy värdena nedan kommer att ge dig ganska kass AI som missar mycket. Vill du ha större utmaning så öka värdena och testa tills du hittar en balans som passar dig, I MP är det hostens/serverns värden som gäller.


skillFriendly=0.820000;
skillEnemy=0.820000;
precisionFriendly=0.480000;
precisionEnemy=0.480000;


Den tredje (och kanske största faktorn) är vilken version av ArmA man kör med och jag kan bara varmt rekommendera 1.12 Beta eftersom det gjorts betydande ändringar på hur AI'n hör och upptäcker dig.

I 1.08 och tidigare versioner är AI'n kapabel att lokalisera din exakta position i 3D världen varje gång du avfyrar ett skott (med ett icke SD vapen) enbart genom sin hörsel. Detta innebar att även om du låg bra gömd så visste AI'n din exakta position (på centimetern faktiskt) direkt efter varje skott du avfyrade och det kombinerat med lite för högt defaultvärde på "precisionEnemy" så är det förklaringen till de där irriterande "AK headshoten" många upplevt.

Som tur är har BIS lyssnat och fixat detta och mycket annat i 1.11/1.12 Beta vilket IMO gör det till ett helt nytt lir om man lirar emot AI vare sig det är singleplayer eller co-op.

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Apropå polska kavalleriet så var jag bara tvungen att posta låten 40-1 med Sabaton. Det känns som att ft kämpade friskt mot en övermäktig fiende där i början av tråden. :)

http://www.youtube.com/watch?v=eX2F6A81yKI

"Baptised in fire, forty to one!" Var det så det var, ft? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names