News:

No significant change

Main Menu

Ian J´s mod Ang. speedbrakeswitchen

Started by F16_Filur, March 30, 2008, 18:28:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Jag köpte IanÃ,´s mod, dvs hylsor i aluminium för speedbrakeswitchen + för ytterligare en knapp som jag glömt.

Till dessa hör dock varsitt spännband i plast som (enligt bilder i instruktionstrådar på forum) ska dras åt runt hylsan. Finns det någon vänlig själ här som kan förklara vad detta band har för funktion?

ft

Tror bara de skulle hindra de nya inkapslingarna från att glida ut?

Nej, tänker inte ta isär och titta. Men de fyllde en funktion. Minns att det klarnade rätt bra när man väl satte igång och monterade.

Jag fick fila ner mina switchar lite för att få dem att passa, enligt vad som sades i instruktionerna i forumen.

Väldigt mycket bättre känsla i knapparna med nya housings, och suverän service från Ian J.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

Låter på något sätt vettigt.

Ersättningshylsan jag har från Guillemot har två förhållandevis grova fjädrande "plastvingar" på nedre delen (ungefär som på plastpiggar med en fjädrande pil på toppen man fäster fläktar på grafik- och noderkort med), vilket saknas på IanÃ,´s.

Tack för svaret.

F16_Filur

Eftersom originalhylsan för dogfight inte var bruten var jag tvungen att förstöra den för att få bort den. Bände bort ena plastvingen inifrån, och använde en polygrip utifrån tills den helt enkelt gick sönder. Fattar inte hur någon kan komma åt att klämma ihop vingarna på just den hylsan och ta ut den snyggt? Finns ingen space för verktyg.

Trots att spännbandet är på ordentligt har också dogfighthylsan en tendens att glida in/ut någon mm om man provar dra utifrån. Verkar vara lite sämre toleranser än för speedbrake-hålet.

Det verkliga problemet med dogfight är dock att switchen inte har fullt spel bakåt, bara framåt. Ja, hylsan är i fas med switchen, är medveten om att där finns två lägen (speedbrake hamnar ju i en annan vinkel). Där blir ett tydligt klick framåt, men inte bakåt, även om den fastnar som den ska. På något sätt hamnar inte switchen exakt i centrum i mellanläget.

Om någon annan haft samma problem och löst det är jag tacksam för svar.

ft

Quote from: F16_Filur on April 18, 2008, 12:07:12
Trots att spännbandet är på ordentligt har också dogfighthylsan en tendens att glida in/ut någon mm om man provar dra utifrån. Verkar vara lite sämre toleranser än för speedbrake-hålet.

Jag vill minnas att det var möjligt att få dit spännbandet lite för långt ut, d v s utan att det helt gick ner i spåret i Ians hylsa. Kanske något sådant som hänt dig och att det är därför den rör sig lite? Skulle kanske kunna skapa viss mekanisk interferens också, vet inte...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

Dubbelchackade ft, men spännbandet sitter lika rätt som hos speedbraken. Sistnämnda sitter som berg, medan den andra går att rubba ett par mm.

Fick ett märkligt svar av Ian angående detta:

> 1. I installed your dogfighthousing too, but threre is a slight problem.
> Although it?s aligned correctly the middle position isn?t exactly in the
> center. Therefore the backwards position doesnt "click" in the same
> positive
> way as the forward position. Any suggestion?

1) is by design Fred.

> 2. Although the cable tie sits tightat the right place, its possible to
> pull
> the dogfighthousing some millimeters out and back in. It?s a lesser tight
> fit
> than the speedbrake. Don?t know if its the hole in the handle that has
> greater
> tolerance than normal?

2) Yes the handles are all different :(

> 3. When rejoining the two handle halves, do they lock the switches ,so
> they
> can?t fall back even slightly?

3) No the switches just sit there

Kan säga att efter förra posten hade jag isär handtaget igen och när switchen trycks mot hylsan maximalt är tappen centrerad. Efter montering igen funkade dogfightenswitchen faktiskt perfekt vad gäller klick, men hylsan rör sig något tillsammans med knappen. Sabbar totalt den distinkta känslan. För en del verkar dogfighthålet var en alltför tight fit så man behöver slipa hylsan, men för vissa (mig) kanske en aning för stort? Originalhylsans vingar klämde nog åt på ett sätt så detta inte märktes.

Originalhylsan verkade också klämma åt switchen så den inte kan röra sig framåt eller bakåt. Då det inte finns något i aluminiumhylsan som håller fast switchen finns uppenbarligen ett spel. Dock måste där finnas något som stoppar den att glida alltför långt tillbaka när handtaget sitter ihop, annars skulle knappen kunna lossna. Vid användande tycks den glida något bakåt, och då blir där sämre spel bakåt igen.

Ska jag limma både hylsan och switchen eller? Med vilket lim då?

ft

Kände på min DF-switch nu och den är något mindre distinkt bakåt. Inget jag tänkt på innan, faktiskt. Tänker inte låta det störa mig nu heller. :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

Nej, man får se till helheten, bara den gör sitt jobb. Men får du switchen att sitta helt tight mot hylsan kommer det nog att kännas perfekt. Ska se om det går att fixa med smältlim.

Misstänker att din original DF hylsa inte heller hade spruckit. Kunde du få ut den på ett snyggt sätt, eller fick du bli en smula ociviliserad (som jag)? Den bakersta vingen är ju smått oåtkomlig.

Kan man förresten få tag på nya spännband som passar här i Sverige?