News:

No significant change

Main Menu

Uppgraderingstankar

Started by Horizon, February 17, 2008, 15:04:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Horizon

Går som en dröm. Tyst, sval och snabb. Har inte överklockat CPU än, kör gfx på 695/2200 mhz istället för 680/2100 mhz. Datorn är stabil och fin, spelen snurrar på som attans. Kör alltid med högsta grafikinställningarna (min skärm är native 1280*1024 så det blir fina fps). 3DMark05-resultat just nu är... 19000 tror jag... får kolla igen.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Swebeast

Efter lång fundering mellan att köpa en färdig dator mot att bygga en själv har jag bestämt mig för det senare, det var länge sedan jag byggde själv och med tanke på att Komplett.se inte tillåter hur stora förändringar i sina paket som helst så får det bli så :)

Tankesmedjan har pågått en lång tid med för-/nackdelar för olika processorer och grafikkort; vilka passar bäst till MINA spel (och jag kan säga att Internet gör ALLT för att förvirra oss konsumenter ;D) och nu har jag kommit fram till följande paket:

332085 Antec Nine Hundred svart miditower, fönster i sidpanel (Utan nätagg)
302909 Arctic Silver 5 XL Kylpasta 12 Gram
361771 Asus GeForce GTX 260 896MB "TOP" PhysX PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, Graphics Plus, CUDA, 3D Stereo
352394 Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16
360396 Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, DDR2,2x2GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T
340678 Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI
366001 Intel Coreâ„¢ 2 Duo E8600 3,33GHz, Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed w/Fan
343837 Noctua NH-U12P, 120mm Fläkt, 1300RPM, 19,8 dB(A)
343055 Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Kommentarer till paketet:
* Jag har insett att många spel är processorkrävande därav den dyrare Core Duo
* Optisk enhet har jag redan
* Skärm har jag redan
* Ljudkort har jag redan (bojkottar dock Soundblaster så det får bli det inbyggda)
* Operativsystem har jag redan (både 32 och 64 bitars XP och Vista)
* Hårdiskar har jag så jag kan gössla med ;D

Kommentarer? Har jag glömt något?

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

ctrl

är 166MHz värt prisskillnaden mellan en 8500 och 8600? Inte enligt mig.

I övrigt ser jag inte ett enda egentligt misstag, kan möjligen vara värt att vänta på den uppdaterade GTX260 med fler shaders. Jag anser fortfarande att ATI 4850 är det mest prisvärda kortet men framförallt ATIs dåliga kylning gör att jag mer och mer föredrar Nvidias kort.

(Jag har ett Antec Nine Hundred... jag hade köpt ett Antec 300 om det hade funnits då)
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

1. Extrakolla så att Noctuakylaren får plats i lådan. Det gjorde den inte i mitt CoolerMasterchassi. Kör avcabbat tills jag moddat sidan på lådan.
2. Håller med ctrl om E8500 kontra E8600. Ska du utnyttja de extra mhz'en i en E8600 så måste du överklocka ordentligt eftersom en E8500 klockar så bra. Frågan är dessutom om du märker någon visuell eller tidsmässig skillnad i vardagsanvändandet. Lägg hellre pengarna på något till frun. ;)
3. Moderkortet är kanon. Lättjobbat och hög kvalitet. Det enda jag har att anmärka på är att utsignalen till hörlurar är något låg. Jag gillar att kräma på duktigt med hårdrock nästan så man ser lite suddigt. Nu är mina hörlurar av lite bättre kvalitet och mer "tungdrivna" än ett par vanliga smålurar, det kanske är det som märks. Med högtalare med inbyggd förstärkare märks såklart inget.
4. Grafikkortet är säkert bra. ATI har som ctrl sagt lite "värmeissues" om man kör med stock cooler eller t.ex. den som sitter på mitt ASUS-kort. Funderar själv på att köpa en Accelero från Arctic Cooling för att kunna få ut så mkt som möjligt av överklockningen.
5. Minnena är fina. Inget negativt att rapportera.
6. Nätagget är säkert kanon. Har själv ett TX650W från Corsair och inget negativt att rapportera där heller (men skulle såklart gärna haft modular).
7. CPU-kylaren är riktigt cool (!). Ett monster som kyler som attans med två 120-fläktar (jag köpte till en extra av samma sort som den som följer med kylaren). CPU'n idlar på 24 grader och drar inte iväg särskilt högt vid belastning. Jag har dock inte överklockat än...
8. Samsungdisken är finemang. Installerade själv en likadan i min dator idag faktiskt. Bra läs/skriv-hastighet och låg ljudnivå i NoVibesIII. Tog en evighet att formatera dock. ;)

Slutsats: Jag hade köpt en E8500 och lagt på en extra fläkt till kylaren. Lådan har jag inte så mycket att säga om mer än att det ska vara borstad aluminium. Det ska vara snyggt på utsidan också. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Swebeast

Tack för kanontipsen! Åker till Thailand i två veckor först...sen blir det troligtvis beställning!

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Horizon

P.s. Antec Nine Hundred är ju jäkligt ful om jag får lov att säga det. Köp 300 istället (och kolla passning på kylare där med).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Swebeast: Gottegris! Ny dator & Thailand :-)

Avseende grafikkort tror jag det finns en del ATI 4850 som använder annan kyllösning än ATI:s referenskylare, men då förmodligen med en 2-slotsdesign.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

ASUS har gjort en egen kylare till mitt kort men den verkar fungera (nästan) lika dåligt som referenskylaren. Kortet maxar ut på 70-75 grader, något lägre oöverklockat. Fläkten går på 100 procent hela tiden i spel, men den låter mindre än mina tysta chassifläktar så det gör ju inget. Kanske är just det som är problemet, de försökte jobba bort ljudet i första hand...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names