News:

No significant change

Main Menu

Uppgraderingstankar

Started by Horizon, February 17, 2008, 15:04:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Rivvern_


Horizon

#41
5450 kr inkl. moms men det kanske fortfarande är ett klipp? Är inte quad prollen lite gammal, eller är detta en nyare modell? Är det mest för att framtidssäkra man köper quad cpu just nu?

----------------------

En kompis ska uppgradera samtidigt som mig och han har satt ihop det här. Vad säger ni om det? Jag känner spontant (efter vad jag läst/hört) att han ska satsa på intel istället, men vill inte påpeka det utan lite kött på benen. Vill ju att han ska satsa rätt.

* Corsair 750W nätagg

* PowerColor Radeon HD 4850 1GB

* Uppgraderingspaket AMD Phenom 9550, 2GB , AMD 770 chipset
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346430
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Det är en 45nm prolle... Paketet ger en rabatt på ca 1000:-

Du får mao. en quad 2.83 för samma pris som en dual 3.16 med det här paketet jmf. lösa delar. Å ena sidan så kan du klocka en dual hårdare och inga av dagens spel utnyttjar quad... dual är svalare och strömsnålare, å andra sidan, en quad är en quad och gör säkert nytta om man exempelvis kör fraps samtdigt som man lirar.

Det är inget självklart val men jag skulle tagit dustinpaketet... speciellt med tanke på att du inte avser uppgradera på ett ta efter detta köp.
Control
87th Stray Dogs VFW


ctrl

Angående polaren, sök fram tester, börja med futuremark
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Min lista, något reviderad igen. Upptäckte att moderkortet inte stöder Crossfire så jag kör på PRO-modellen istället. Då kan jag köpa ett 4870 lite senare om jag vill ha räserprestanda. :)

    * 352394 Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16
    * 332669 Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, med fläkt
    * 344771 Intel Coreâ„¢ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED m/fläkt
    * 343837 Noctua NH-U12P, 120mm Fläkt, 1300RPM, 19,8 dB(A)
    * 368309 PowerColor Radeon HD 4850 "PCS" 1GB, GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

Nu tror jag att jag är framme... nästan. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Hmm... sitter och funderar på om jag ska vänta några veckor och se vad som sägs om nya Core i7 från Intel. Ska tydligen lanseras nu i början av november. Dessutom kommer ett HD 4850 x2-kort också att lanseras inom kort. Även om jag inte har råd med dessa två kanske priserna på äldre processorer och grafikkort kommer att sänkas något... Hmm... alltid dessa funderingar. Att komma till skott är svårt ibland. Har iaf säkrat pengar nu och kan köpa vilken dag som helst.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Min monolog fortsätter... (tänkte att det kunde vara bra för framtida läsare att se hur jag våndats :) )

Efter att ha läst testet av Core i7 och vad den kommer att innebära har jag bestämt mig för att ändå köra på Core 2 Duo, alternativt Core 2 Quad. Core i7 betyder annat moderkort och andra minnen och det kommer antagligen att bli dyrare än där jag ligger i pris nu.

Två kundkorgar ligger redo hos komplett.se och dustinhome.se, får se vem som blir vinnaren. Funderar på att höra om de vill skicka med något kul extra för att vinna min order. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

:)

Det kommer alltid snabbare/bättre tåg i framtiden... Med tanke på ökad dollarkurs mm. tror jag tyvärr inte att man kan räkna med den sedvanliga prissänkningen i samband med release av ny processor. Det kanske tom. blir så illa att priserna höjs lite när butikernas nuvarande lager tar slut.
Control
87th Stray Dogs VFW