News:

No significant change

Main Menu

Försvaret 2008

Started by Magnus, January 12, 2008, 13:44:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Magnus

Ni läser säkert skvallerpressen och har förstått hur det står till just nu... men här kommer faktiskt en rätt insiktsfull blogg. Brukar aldrig läsa bloggar men det var en länk till den från skvallerbladet.

http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2008/01/luftslottet-som-sprngdes.html

Nästa helt korrekt också.. ovanligt i dessa dagar.. dock har vi 3 flottiljer och inte 2.

Lupson

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Rivvern_

Det är dagens sanning. Hur mycket tror ni att NBG har kostat? Jag vet att dessa summor är utom denna värld.. För ingenting.

Horizon

Jaså du bloggar, Magnus?  ;)

Det var bra läsning. Mycket galet som sker nu.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Tack för en väl sammanfattande länk.

Jag tror att det är dags att låta genomlysa det mesta av vad som finns av statlig verksamhet. Det verkar som om de flesta organisationer har tillåtits växa sig topptunga så det visslar om det. Interndebiteringskarusellen är väl i mångt och mycket ett symptom, en form av vansinne som friska organisationer skulle identifiera och ha ett fungerande skydd för att åtgärda. Tyvärr pekar väl mycket på att det sprids via "det cenrala nervsystemet", d v s uppifrån. De statliga organisationer jag har och har haft insyn i som klarat sig bra är de som är mest autonoma och lösast kopplade till den centrala staten.

Man kan tycka att lösare koppling borde ge sämre kontroll och sämre resultat, men så tycks inte vara fallet.

Sorgligt är bara förnamnet.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Magnus

#5
Interndebitering är sjuk.. det är på tiden den debatten lyfts fram.

Där jag jobbar betalar vi lika mycket i lokalhyror som vi har i verksamhetspengar. Verksamhetspengar är för den oinsatta resor, traktamente, boende, deltagande i övningar, övningsdygn, övertid. övningar som betalas av egna förbandet (mindre övningar) m.m dvs, de rörliga kostnaderna. Större övningar i sig själva belastas inte av egna verksamhetspengar då t.ex Flygvapnet har en egen övningsbudget osv ofta får deltagare betala för sig själva med resor, boende och ersättningar m.m.

Av mitt förbands budget ligger vi i år på 7-8% av totala budgeten i verksamhetspengar. Av budgeten ligger ungefär 50% på löner, 30% lokalhyror och sedan massa annat junk. Viktigt att veta det då det skall sparas pengar, kan vi spara på 7-8% av budgeten..

Spontant hobbyprojekt är att ta reda på hur man tar en marknadsmässig lokalhyra för en JAS tvätthangar.. ska ringa Fortifikationsverket om det på måndag..

Edit: Innan någon smart jeppe kommenterar att jag sa att vi har lika mycket i hyra som verksamhetspengar men 30% i hyra och 7-8% i verksamhetpengar så var det enbart lokalen jag själv och min avdelning sitter i. Sedan har förbandet massor med lokaler som jag inte sitter i.

griffin

Tänkvärt.
Hoppas allt är bra med dig Mange btw.
snappahead

Brat

Hoppas att ni inte hyr av Vasakronan som Polisen mm, de här stolpskotten till regering tänker ju sälja ut det företaget...... ett försvar som hyr av en utlänsk firma i Sverige, vilket scenario!
-Brat